Op deze 4 manieren maak je je huis beter voor je gezondheid

Ook je woning kan van invloed zijn op je gezondheid

Je vergeet vast wel eens het één en ander schoon te maken in je huis. Dat is alleen niet heel gezond. Wij geven je vier tips voor een schoner en gezonder huis. Meer tips? Check NSMBL.

Het is helemaal niet zo lastig om je huis iets schoner en gezonder te krijgen. Slechts een paar kleine aanpassingen en toevoegingen aan je schoonmaakroutine kunnen al wonderen doen.

Draag geen schoenen in huis.

Dit is al helemaal geen slim plan als je bijvoorbeeld hooikoorts hebt, aangezien je ongemerkt pollen en bacteriën mee kunt nemen onder je schoenen die van buiten komen. Doe je schoenen in plaats daarvan uit bij de deur en zet ze op een rek dat je schoon kunt maken.

Zet de thermostaat niet te hoog.

De huisstofmijt houdt van een warm klimaat en tsja, die wil je niet in huis. Laat de temperatuur in je huis tot maximaal 21 graden komen en niet hoger.

Zorg voor ventilatie in je badkamer.

Doordat je badkamer continu zo vochtig is, verweren je tegels steeds sneller en komen hier sneller schimmels op. Maak in ieder geval de badkamer droog na het douchen en zorg ervoor dat deze voldoende geventileerd is. Zet desnoods het raam open als je geen ventilatiesysteem wilt nemen.

Doe hoe dan ook een hoeslaken om je matras.

Doe hieronder desnoods ook nog een molton. Wanneer je dit niet doet, heb je een grotere kans dat er stof in je matras blijft zitten. Een hoeslaken zorgt ervoor dat er geen stof doorheen kan en een molton beschermt je matras tegen vocht. Hetzelfde geldt overigens voor je dekbed en kussens: laat ook deze niet uncovered.