Eet deze bonen en verlaag je bloeddruk (en nog meer voordelen) – Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Eet deze bonen en verlaag je bloeddruk (en nog meer voordelen)

De vezels en eiwitten in bonen zorgen voor een verzadigd gevoel

Paul Morris

Bonen zijn ontzettend voedzaam: ze zijn rijk aan eiwitten en vezels, maar laag in calorieën. En ze zijn ook nog eens goedkoop en makkelijk te bereiden. Genoeg redenen om meer bonen te eten dus. We zetten de 6 gezondste voor je op een rij.

Rode kidneybonen (gaan veroudering tegen)

Rode kidneybonen bevatten meer antioxidanten en omega-3 vetzuren dan alle andere bonen. En het goede nieuws: deze omega 3 vetzuren zijn gelinkt aan betere cognitieve uitkomsten bij ouderen. Daarnaast zijn kidneybonen hoog in thiamine, een voedingsstof die beschermend kan zijn tegen Alzheimer.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Witte bonen (goed voor het hart)

Witte bonen hebben het hoogste kaliumgehalte van alle bonen (307 mg van 100 gram). En dat is goed voor ons hart. Onderzoek gepubliceerd in de Journal of Human Hypertension toont aan dat een dieet dat hoog in kalium is helpt met het verlagen van de bloeddruk.

Linzen (helpen tegen kanker)

Vrouwen die regelmatig linzen eten hebben een lagere kans op het ontwikkelen van borstkanker, zegt een studie gepubliceerd in de International Journal of Cancer. Andere studies laten zien dat linzen kunnen beschermen tegen prostaatkanker en dikke darmkanker.

Makkelijke maaltijden bereiden

Kikkererwten (helpen tegen diabetes)

Krijg je te veel suiker binnen? Dan is het goed om af en toe kikkererwten te eten. Ze zijn hoog in vezels, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiliseert en het risico op diabetes 2 lager wordt. Weet je niet goed wat je ermee moet maken? Voeg ze toe aan een salade, soep, of maak er een lekkere humus van.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Zwarte bonen (goed voor de hersenen)

Zwarte bonen zitten vol vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze bevatten anthocyanen, een groep antioxidanten waarvan is aangetoond dat ze de hersenfunctie verbeteren. Ook zorgen zwarte bonen ervoor dat de bloedsuikerspiegel op een gezond niveau blijft.

Sojabonen (goed voor de spieren)

Eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van ons voedingspatroon: het levert calorieën en aminozuren. Van de 22 aminozuren kan het lichaam er 13 zelf maken. De andere 9 (de zogenaamde essentiële aminozuren) moet je via eten binnenkrijgen. Sojabonen (technisch een groenten) bevatten al deze 9 essentiële aminozuren. Dit maakt ze voortreffende spierversterkers en dus een goede vervanger voor vlees.

Meer lezen?

7 plantaardige alternatieven voor koemelk (en de pros en cons).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

We hebben een eigen sapje!

Ik dronk 40 dagen geen alcohol en uh… tja…

Waarom solo uit eten gaan geweldig is (en jij het ook zou moeten proberen)

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

Probeer reiki op afstand (voor als een bad vol havermout niet werkt)

Eten wat je wil en tóch slank blijven? Eet volgens de oorspronkelijke leer van Boeddha

Mayonaise is lang niet zo slecht als we denken (en andere voedselmythes ontkracht door een expert)

Niet zo’n fan van kamperen? Dit is waarom je het vaker zou moeten doen