Waarom vinden we het lekker om te lijden en is het ergens goed voor? – Bedrock
#psychology - Josephine Kay

Waarom vinden we het lekker om te lijden en is het ergens goed voor?

Een korte uitleg over het fenomeen zelfkastijding

clem onojeghu. #deleven

Wie herkent zich in het volgende gedrag? Je besluit dat je fitter wil worden. Dus neem je een abonnement bij een sportschool en besluit je minstens drie keer per week te gaan, het liefst voor werk om zeven uur. Om het proces te versnellen begin je aan een sappenkuur waar je vervolgens ellendig en slap van wordt. Een paar weken later en een paar kilo lichter vraag je je af of deze extreme methode om je doel te bereiken nou echt de beste was.

Waarom lijkt het alsof we graag afzien? We storten ons ergens volledig op om er vervolgens teleurgesteld mee te stoppen omdat we het niet volhouden. Genoeg onderzoek toont aan dat verandering in babysteps succesvoller is dan in één klap. Maar dan nog, kiezen we voor de moeilijke en pijnlijke fast track. Alsof de minder aangename route de betere route is. Er schijnen drie simpele redenen te zijn waarom wij dit doen.

Zelfvertrouwen boosten

Het voelt als een overwinning als we iets moeilijks (kunnen) doen. En dat is belangrijk voor ons zelfvertrouwen. Sportpsycholoog Gerald Weltevreden, van de Universiteit van Amsterdam, laat aan Psychologie Magazine weten: “Ben je 5 jaar oud, dan is het heel knap dat je kunt fietsen. Maar een paar jaar later haal je daar geen zelfvertrouwen meer uit.” Je moet jezelf dus elke keer uitdagen om er een goed gevoel aan over te houden. Begin je compleet onervaren aan een Bikram yoga-klasje én overleef je ‘m? Dan krijg je daar een boost zelfvertrouwen door.

een beetje lijden voor een groter doel

Dingen buiten je comfortzone doen, zoals kapotgaan tijdens een Bikram yoga-klasje of drie dagen per week met een personal trainer in de sportschool zwoegen, geeft je dus een goed gevoel. En andersom geldt uiteraard het tegenovergestelde. Fiets je naar werk of eet je tussen de middag wortels als snack, dan is dat niet per se iets waardoor je trots op jezelf bent. Ook interessant om op te merken is dat we wel het randje opzoeken, maar liever geen dingen doen die we té moeilijk vinden. Als iets niet lukt, daalt ons zelfvertrouwen namelijk. En dat is geen fijn gevoel.

Schuldgevoelens

Heb je de afgelopen maanden te vaak gesnoept, te wild gefeest en geen sportschool vanbinnen gezien? Dan voel je je schuldig over je gedrag en straf je als het ware jezelf af met moeilijke of pijnlijke taken als een heftige sappenkuur of intervaltraining doen. De fysieke pijn (je misselijk voelen of spierpijn krijgen) verlicht dit schuldgevoel volgens onderzoek in de Psychological Science. De conclusie van de wetenschappers is dat er een link ligt tussen het gevoel van pijn en het ‘verkrijgen’ van een schone lei. Met fysieke pijn, trek je je schuld als het ware recht. Het is eigenlijk compensatiegedrag.

Controle willen

We hebben vaak over de controle willen behouden geschreven. Als we het gevoel hebben dat we iets hebben laten verslonzen of de controle kwijt zijn, kan jezelf ‘afstraffen’ een manier zijn om de controle weer een kickstart te geven. Hebben we niet genoeg gesport, dan gaan we meteen voor de zwaarste optie en beginnen we niet met een wandeling. Zijn we een paar kilo aangekomen, dan lijkt een sappenkuur opeens een verstandige optie. Door hard te werken en ergens helemaal voor te gaan hebben we het gevoel weer greep op de situatie te krijgen. Kleine aanpassingen daarentegen geven ons niet hetzelfde gevoel van controle omdat de veranderingen niet zichtbaar genoeg zijn.

Met de Bedrock-redactie hebben we allemaal een #BedrockChallenge gedaan; Josephine ging 40 dagen clean en gezond eten, Nina mocht 40 dagen niets kopen en Tanja mocht 40 dagen geen druppel alcohol aanraken. Maar hebben deze challenges wel zin?

Geen alcohol drinken

Alcohol is slecht voor ons. In een eerder artikel lichtten we uit wat alcohol precies met je lichaam doet en dat is niet best. Dus een alcohol-break kan op z’n tijd geen kwaad. Maar werpt niet drinken echt zijn vruchten af? Rob Bovens, lector verslaving aan de hogeschool Windesheim doet onderzoek naar de effecten van de ‘Ikpas’-campagne van het Trimbos Instituut. Mensen kiezen er vrijwillig voor om gedurende dagen niet te drinken. En wat blijkt? “Na afloop kunnen deelnemers drank makkelijker laten staan We dachten dat mensen misschien juist extra veel zouden drinken na zo’n periode van onthouding, maar dat bleek helemaal niet het geval. Uiteindelijk blijven ze langere tijd minder drinken,” laat hij aan Psychologie Magazine weten.

Een maand lang Bikram yoga

Sol Wortelboer ging voor Bedrock een maand lang elke dag naar een lesje Bikram Yoga. Lekker anderhalf uur een paar liter vocht zweten in een ruimte met een temperatuur van 40 graden Celsius. Wat zijn conclusie was? Hij viel een beetje af en voelde zich wel lekker. Zijn precieze conclusie over de Bikram yoga-challenge kun je hier bekijken.

Meer lezen

Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Krijg je snel blauwe plekken? Dat betekent niet dat je een kluns bent

Gordijnen dicht, licht uit: hallo migraine. Daar is ‘ie weer, maar wat doe je eraan?

Liefdesverdriet is slecht voor je gezondheid, en dit is waarom

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

Heb je ergens pijn in je lichaam? Het kan zijn dat dit door bepaalde emoties komt

De wijze lessen die we kunnen leren van Frida Kahlo

3 stappen die ervoor zorgen dat je voortaan minder onzeker door het leven gaat