Hardlopen kan je een betere leider maken (en dit is waarom) – Bedrock
#sport - Lisanne de Vaan

Hardlopen kan je een betere leider maken (en dit is waarom)

Je moet leren om te pieken wanneer het er echt toe doet

Stephan Di Donato

Wil je wel vaker hardlopen, maar vind je het lastig om de juiste motivatie te vinden? Denk eens aan alle gezondheidsvoordelen die het biedt. En als dat nog niet genoeg is, dan helpt misschien het volgende feit: hardlopen kan je een betere leider maken. We delen de lessen die je kunt leren van hardlopen en wat dit voor je carrière kan betekenen.

Dat hardlopen goed voor onze lichamelijke gezondheid is wisten we al. Maar er zijn meer benefits: zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Montreal dat hardlopen gelukkig maakt, en toont Fins onderzoek aan dat je slimmer wordt van een rondje rennen. En om er nog even een schepje bovenop te doen; je schijnt er zelfs een betere leider van te kunnen worden.

In Londen is een survey uitgevoerd onder 400 vrouwelijke leidinggevenden. Hieruit blijkt dat veel vrouwen van mening zijn dat deelname aan sport goed is voor hun carrière. De meerderheid van de ondervraagde vrouwen zegt dat een sportachtergrond kan helpen bij het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten en dat het een positieve invloed heeft op het maken van beslissingen. Hoe? Dit zijn de lessen die je kunt leren van hardlopen:

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Op je doel afgaan

Hardlopers stellen zichzelf vaak een doel, bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd finishen of het kunnen lopen van een lange afstand, zoals een marathon. Hoe klein of groot het doel ook is, er moeten concrete stappen worden genomen om dit doel te bereiken. Gericht trainen is daarom van essentieel belang.

Wat dit voor je carrière kan betekenen: waar je ook naar streeft, het hebben van een duidelijke visie van wat je wil bereiken is belangrijk. Houd het doel dat je wil bereiken in je hoofd en maak stappen om hier te komen. Het gevoel van vastberadenheid kan je helpen om je door de meest vervelende werkzaamheden te slaan.

Weten wanneer je moet pieken

Wie wel eens een hardloopwedstrijd heeft gelopen weet hoe het werkt: je bereidt je maandenlang voor, zodat je op de dag van de wedstrijd op de toppen van je kunnen presteert. Afwisseling is key: op sommige dagen plan je een duurloop, op andere dagen krachttraining of korte sprints. En dan heb je natuurlijk ook nog rustdagen, zodat je spieren de kans krijgen om te herstellen. Als je iedere dag zou proberen om zo hard mogelijk te rennen, verschijn je gebroken aan de finish en kan je de eerste plek wel vergeten. De truc is om te leren wanneer je moet pieken.

jezelf blijven uitdagen

Wat dit voor je carrière kan betekenen: of je nu een presentatie moet geven, een deal moet sluiten of een belangrijke deadline moet halen; om op je best te zijn op de grote dag moet je jezelf goed voorbereiden. Dit betekent ook dat je af en toe gas terug moet nemen om je lichaam en geest te laten rusten.

Doorzetten

Hardlopen is eigenlijk een psychologisch spelletje. Wil je een goede prestatie neerzetten, dan is het belangrijk dat je niet alleen fysiek sterk bent, maar ook mentaal. Tijdens een hardloopwedstrijd kan je voor onverwachte verrassingen komen te staan, zoals slechte weersomstandigheden of een zwaardere route dan gedacht. De kunst is om jezelf hierdoor niet uit het veld te laten slaan. Topprestaties zoals het rennen van een marathon vergen focus. Je moet mentaal sterk zijn en niet opgeven als het even zwaar wordt.

Wat dit voor je carrière kan betekenen: wil je iets bereiken op werkvlak, dan moet je gefocust zijn. Je moet kunnen anticiperen op externe factoren en niet opgeven.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Kijken naar de lange termijn

Een marathon loop je niet zomaar. Er gaat maandenlange training aan vooraf, vaak gepaard met bloed, zweet en tranen. En ook tijdens een wedstrijd is het niet altijd even leuk. Waarom wilde je ook alweer zo graag meedoen? Je hebt pijn, bent vermoeid en vervloekt het feit dat je pas op de helft bent. Eenmaal over de finish weet je weer waar je het voor doet: het euforische gevoel dat je ervaart zodra je over die streep komt. En dat gevoel blijft nog lange tijd hangen.

Wat dit voor je carrière kan betekenen: kijk niet alleen naar de korte termijn, maar ook naar de lange termijn. Als je nu iets verandert merk je daar misschien vrij weinig verschil van, maar het kan over 5 of 10 jaar een enorm effect hebben. Neem klimaatverandering als voorbeeld: er is geen snelle oplossing, maar op de lange termijn kunnen we er wat aan doen.

Meer lezen?

Zo maak je je hoofd leef tijdens het hardlopen: mindful running in 5 stappen.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Zo word je grenzeloos gezond met tophockeyer Ellen Hoog

Zo schadelijk kan een stressvolle werkomgeving zijn

Generatie Y: alles draait om mij (maar hoe erg is dat eigenlijk?)

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

De sportbeha: handig of overschat?

Stop met lunchen achter je bureau (juist als je het druk hebt)

Ook zo’n slaaf van je mailbox? Zo neem je zelf weer controle over je werkdag

Waarom te hard sporten slecht is voor je lichaam