Groenten nemen de plek van vlees in (en millennials zorgen hiervoor) – Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Groenten nemen de plek van vlees in (en millennials zorgen hiervoor)

Steeds vaker nemen groenten de ereplek van vlees in op ons bord

Adam Jaime

Hotdogs, vette hamburgers en een grote kalkoen op tafel met Thanksgiving: Amerikanen lusten er wel pap, eh vlees van. En wij Nederlanders trouwens ook; lange tijd was vlees het hoofdingrediënt van onze maaltijd. Maar tijden veranderen. De afgelopen jaren zijn groenten steeds populairder geworden. Zelfs zo populair, dat de verwachting is dat in 2020 groenten vlees zullen vervangen.

Al sinds de prehistorie is vlees een belangrijk deel van ons voedingspatroon. En daar is lange tijd niets aan veranderd. Groenten waren vooral bijzaak. Hoe dit komt? In onze cultuur wordt groenten niet gepresenteerd als iets dat lekker en leuk is. Kinderen wordt van jongs af aan het idee gegeven dat groente iets is dat je moet eten, of het nu lekker is of niet. Een studie gepubliceerd in de Journal of Consumer Research toont aan dat wanneer kleuters wordt verteld dat eten ‘goed voor je is’ of ‘je sterk zullen maken’, zij concluderen dat het eten minder lekker is. En je raadt het al, dan willen ze het natuurlijk niet meer eten.

Vleeseters

Slechts 6 procent van de Amerikaanse volwassenen eet de aanbevolen portie groenten per dag, stelt de Produce for Better Health Foundation. Ondertussen eten Amerikanen meer vlees dan de rest van de wereld, met gemiddeld 270,2 pond per jaar, per persoon. En dat is niet iets om trots op te zijn.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Te veel vlees eten is zowel slecht voor de gezondheid als voor het milieu. Eerder schreven we op Bedrock wat er met je lichaam en de wereld gebeurt als je stopt met vlees eten. Wist je bijvoorbeeld dat als je 3 dagen per week geen vlees eet, dat gelijk staat aan het verwijderen van 3 miljoen auto’s op de Nederlandse wegen? Wat betreft gezondheid: er is een sterke hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat vleesconsumptie in verband staat met hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes type 2, obesitas, een hoog cholesterol en bepaalde vormen van kanker.

More veggies please

Groenten aan de andere kant, zitten vol met vitaminen en voedingsstoffen. Ze verminderen het risico op hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes, chronische ziekte, en sommige vormen van kanker. Daarnaast blijkt uit een recente studie van de Harvard Medical School dat het verkrijgen van eiwitten uit linzen, noten en andere plantaardige producten (in plaats van uit vlees) de levensverwachting aanzienlijk kan verhogen. Gezien de hoge CO2 uitstoot die vleesproductie veroorzaakt, is kiezen voor groenten ook nog eens een veel milieuvriendelijkere keuze.

groenten eten als snoep

Groenten centraal

Oké, dat groenten beter voor onszelf én de wereld zijn dan vlees weten we wel. Maar de vraag is of we ook wat met deze informatie doen. Je kunt de kennis wel hebben, maar voor je het weet betrap je jezelf weer met een bitterbal in je handen op een feestje, in plaats van een stengel bleekselderij. En dat is ook helemaal niet gek. Het maken van veranderingen in je dieet kan een moeilijk en langzaam proces zijn, helemaal als het vanuit de overtuiging wordt gedaan dat het moet, of zo hoort. Gelukkig staan groenten steeds vaker bekend als heerlijke, voedzame producten met eindeloos veel mogelijkheden.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

De keuzes van millennials

Groenten verschuiven duidelijk naar het midden van het bord en het zal niet lang duren voordat ze een prominentere plaats innemen dan vlees. Een belangrijke motor voor deze verschuiving zijn millennials. Volgens Eve Turow, auteur van A Taste Of Generation Yum, zijn millenials meer gepassioneerd over eten dan enig andere generatie in de geschiedenis. Ze maken bewustere voedingskeuzes en besteden meer aandacht een de ingrediënten in het product. Millennials hebben consequent aangetoond dat ze om voeding geven, en daarmee dus ook om hun gezondheid, het milieu en duurzaamheid. Restaurants en voedselproducenten kunnen niet anders dan daar gehoor aan geven.

Groenten in de hoofdrol

In maart dit jaar kwam er een nieuwe Schijf van Vijf, met als aanpassing minder vlees en meer plantaardig. Het Voedingscentrum heeft de vuistregel 2×2 (die staat voor twee stuks fruit en 200 gram groenten per dag) opgeschroefd. Als het aan het Voedingscentrum ligt eten we voortaan minimaal 250 gram groenten per dag en minder vlees. En daarmee begint er een einde te komen aan het tijdperk waarin vlees de ster van het gerecht was. Naar verwachting zullen groenten in 2020 het hoofdingrediënt van een maaltijd zijn, wat leidt tot een gezondere en duurzame toekomst.

Meer lezen?

Dit gebeurt er met je lichaam en de wereld als je stopt met vlees eten.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Hoe zeg je dat je vegetariër/veganist bent?

Krijg je snel blauwe plekken? Dat betekent niet dat je een kluns bent

We vervelen ons niet meer (en dat is niet goed)

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

Plankton: het meest veelzijdige stukje walvissenvoer

5 documentaires die je zullen inspireren, ontroeren of wakker schudden

Waarom je niet altijd afvalt als je op dieet bent

Is dit de oplossing? Verticale miniboerderijen in supermarkten en restaurants