Last van je rug? Zo krijg je een gezonde, pijnloze rug met deze 3 simpele oefeningen – Bedrock
#care - Lisanne de Vaan

Last van je rug? Zo krijg je een gezonde, pijnloze rug met deze 3 simpele oefeningen

Als we ouder worden verliezen we elasticiteit en soepelheid

Olenka Kotyk

De aard van ons werk dwingt ons vaak om uren achter elkaar te zitten. Eenmaal thuis ploffen we op de bank, om onderuitgezakt naar de tv te staren. En dat is funest voor onze rug. Dat veel mensen rugklachten hebben is dus helemaal niet gek. Gelukkig valt er wat aan te doen: we delen drie oefeningen die je dagelijks kunt doen om je rug gezond en pijnvrij te houden.

Als je dag in dag uit achter een bureau zit valt er niet aan te ontkomen: je rug wordt minder flexibel. Maar ook als je werk hebt waarbij je niet veel zit kan je last krijgen van je rug. Naarmate we ouder worden verliezen we nu eenmaal elasticiteit en soepelheid.

Wat kunnen we hieraan doen?

Tot op zekere hoogte kunnen we zitten niet ongedaan maken. Wel kunnen we zittend werken afwisselen met staand werken. Eerder schreven we op Bedrock waarom we vaker staand zouden moeten werken.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Een andere manier om je rugspieren soepeler te maken is yoga. Het strekken van belangrijke spiergroepen kan helpen om het weefsel te mobiliseren en gezonde flexibiliteit in de heupen, rug en bekken te herstellen. Heb je weinig tijd, dan kun je ook deze drie oefeningen proberen. Belangrijk is dat je iedere stretch voor 1 tot 2 minuten per kant doet.

Open je heupen

Hoe meer we gebogen zitten, hoe korter, stijver en strakker onze spieren in de heupen worden. Om deze spieren te stretchen zet je één knie op de grond en één voet op de grond. Eigenlijk doe je een soort van lunge, maar dan met je knie op de grond. Deze stretch kan helpen bij klachten in de lage rug, door de heup te openen en druk op de wervelkolom te verminderen.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Work that ass

Langdurig zitten kan ertoe leiden dat je strakkere bilspieren en stijvere heupen ontwikkeld. Om dit soepeler te maken ga je met je rug op de grond liggen. Je trekt één knie omhoog en legt de voet van je andere been op het bovenbeen dat je vasthoudt. Deze oefening (in de vorm van een 4) is veilig voor je rug, omdat je geen risico loopt op overstrekken.

Rollen maar

Bij de meeste mensen is vooral het middelste gedeelte van de rug stijf. Dit is het deel van de ruggengraat dat loop vanaf de bovenkant van je schouderbladeren tot de onderkant van je ribben. Om dit deel soepeler te maken ga je met je rug op een schuimroller liggen en begin je met je middenrug op en neer te rollen voor ongeveer 1 tot 2 minuten. Het moet aanvoelen als een zachte massage aan je rugspieren. De schuimroller is meer bedoeld om te mobiliseren dan voor het stretchen.

Meer lezen?

Zitten is het nieuwe roken: waarom we vaker staand zouden moeten werken.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Loop je vaak op hoge hakken? Dit doet het met je lichaam en zó kun je de schade verminderen

Tikken met je benen irritant? Het is juist goed voor je

Misvattingen over de kunst van het leren (en hoe het wél moet)

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

De sportbeha: handig of overschat?

Zitten is het nieuwe roken: waarom we vaker staand zouden moeten werken

Heb jij al een ‘telefoon-nek’? Waarom langdurig naar een scherm staren slecht is

Hoe een krachtige houding zorgt voor een krachtige geest