Hoe stress ons juist gezonder kan maken – Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Hoe stress ons juist gezonder kan maken

"De mens heeft meer afwisseling nodig, voor een gezonder, langer en intelligenter leven."

Brooke Cagle

Hoewel we bij Bedrock vaak pleiten voor luiheid en zo min mogelijk stress, zijn er genoeg mensen die het daar niet mee eens zijn. Ons lichaam en onze hersenenen zijn volgens hen juist te lui geworden, omdat onze levens te makkelijk zijn. Als je het vergelijkt met onze verre voorouders dan. We hoeven tenslotte het bos niet meer in om eten bij elkaar te sprokkelen, als het koud is zetten we de verwarming een tandje hoger en als we ziek zijn slikken we een medicijn. Als we echter weer leren ons volle potentieel te benutten, zou dat ervoor kunnen zorgen dat we ouder en gezonder worden.

Eerder schreven we dat het skippen van een maaltijd je survival-modus aanzet, dat je lichaam een stress-reactie geeft en dat dat niet goed is. Maar dat is het juist wél, zeggen weer andere onderzoekers. “Het maakt me productiever,” zegt bijvoorbeeld Mark Mattson, hoofd van het Laboratory of Neurosciences van het Amerikaanse National Institute on Aging, die zijn ontbijt en lunch al tijden overslaat.

Intermittent fasting, zo heet de methode, betekent dat je bijvoorbeeld vijf dagen ‘normaal’ eet en de andere twee dagen slechts 300 calorieën per dag. Ook eten binnen een bepaalde tijd van de dag (tussen 15:00u en 21:00u bijvoorbeeld), dus sommige maaltijd overslaan, is een vorm van intermittent fasting. Volgens Mattson zorgt dat voor veel gezondheidsvoordelen. Het zou celreparatie stimuleren en dat zou ervoor zorgen dat we ouder worden én bescherming kunnen bieden tegen ziektes als Alzheimer en Parkinson. En ook zou het de insulineresistentie en de bloedsuikerspiegel omlaag kunnen brengen, chronische ontstekingen kunnen voorkomen, goed zijn voor het hart, de hersenen en kunnen helpen bij afvallen.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Afwisseling

Vasten klinkt echter nooit als een goed idee, maar vanuit een evolutionair perspectief is drie maaltijden per dag een vreemde moderne uitvinding, schrijft Scientific American. Omdat onze voorouders nou niet bepaald een goed gevulde voorraadkast hadden, kwam ‘vasten’ regelmatig voor. Mattson denkt dat de enorme druk van het moeten vinden van voedsel ervoor gezorgd heeft dat we beter kunnen leren en onthouden, waardoor we beter konden overleven en ons ontwikkeld hebben. We maken het onszelf nu alleen iets té makkelijk. Afwijking en afwisseling maakt ons vindingrijk en dat hebben we nodig om scherp en slim te blijven, zoals linkshandigen in een rechtshandige wereld vaak ‘gedwongen’ creatiever en meer oplossingsgericht zijn.

“De mens heeft over de gehele breedte meer afwisseling nodig, voor een gezonder, langer en intelligenter leven,” vindt ook psycho-neuro-immunoloog Leo Pruimboom. Ons overlevingsinstinct wordt bijna niet meer geprikkeld. We hoeven niet meer het bos in om eten en drinkwater bij elkaar te sprokkelen, als het koud wordt zetten we de verwarming aan en biologische vijanden houden we in toom met antibiotica.

Deze ingesleten routine is uiteindelijk funest voor lichaam en geest, schrijft Pruimboom in de aankondiging van een congres over intermittent living van de Natura Foundation. Want ook al lijkt je leven stressvol en hebben we het zo nu en dan niet makkelijk, het is niéts vergeleken met de problemen van onze verre voorouders. “Om te overleven moest onze soort zijn vindingrijkheid en uithoudingsvermogen regelmatig tot het uiterste benutten. In onze strijd met een onvoorspelbare natuur evolueerden we van sterke apen tot slimme mensen,” aldus Pruimboom.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Omdat ons leven nu niet meer zo afwisselend en uitdagend is (en daarmee wordt niet je baan of je relatie bedoeld, maar wel: wegrennen voor een roofdier, bedenken hoe je de nacht door gaat komen als het vriest of manieren verzinnen om eten te vinden) worden onze spieren afgebroken, verzwakken hersencellen en keert het immuunsysteem zich tegen ons.

Volgens Pruimboom en een aantal andere wetenschappers is intermittent living het antwoord op dit probleem. Zoals onderzoekers als Mark Mattson zweren bij intermittent fasting, gaat dit nog een stapje verder. Naast voeding, kan dit ook gaan over water drinken, de kou opzoeken, de natuur in of afwisselend sporten en zelfs slaap.

Het gaat om genoeg afwisseling en uitdaging binnen elk onderdeel van je leven. Ziek zijn, honger, dorst, kou, hitte… Volgens aanhangers van intermittent living hebben we juist meer acute stressfactoren nodig om ons te beschermen. De kunst is om op ‘regelmatige basis onregelmatig te leven’. Af en toe een ontbijt overslaan of een stressvolle dag is volgens deze stroming dus juist wat je wil. Hmmm…

Meer lezen?

Zo richt je een werkruimte in om je brein optimaal te laten functioneren.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Stress is besmettelijk

Jezelf hypnotiseren? Appeltje eitje (zo doe je het)

Eten wat je wil en tóch slank blijven? Eet volgens de oorspronkelijke leer van Boeddha

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

Mayonaise is lang niet zo slecht als we denken (en andere voedselmythes ontkracht door een expert)

Er zijn verschillende soorten stress: in welk stresstype herken jij jezelf?

Zo schadelijk kan een stressvolle werkomgeving zijn

De 10 beste steden voor vegetariërs