Zo word je grenzeloos gezond met tophockeyer Ellen Hoog – Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Zo word je grenzeloos gezond met tophockeyer Ellen Hoog

“Sporten kan altijd, dat mag echt nooit een excuus zijn”

Dana van Leeuwen

Gisteren was de presentatie van Grenzeloos Gezond: het nieuwe boek van tophockeyer Ellen Hoog, waarin zij laat zien dat je altijd en overal ter wereld fit kunt zijn door gezond te eten en voldoende te bewegen. Bedrock vroeg haar hoe je dit doet en ondertussen nog kunt genieten van een welverdiende vakantie. Ook vertelt ze in welk land de zoektocht naar gezonde voeding écht geen pretje is.

In Grenzeloos Gezond neemt Ellen je mee op foodjourney, van Engeland tot Zuid-Afrika en van China tot Argentinië. Als je het boek bekijkt krijg je sterk de behoefte om je koffers te pakken en op vakantie te gaan. Maar juist op vakantie is de verleiding groot om te eten en drinken waar je zin in hebt. We vroegen Ellen de do’s en de don’ts.

In het buitenland heb je vaak niet de middelen zoals thuis. Een eigen keuken om in te koken, een sportschool om de hoek. Hoe los je dit op?

“Mensen zien het vaak als een excuus. Maar je hebt op vakantie genoeg gezonde tentjes, en je kunt natuurlijk wat meenemen. Ik neem vaak tupperware bakjes mee met gezonde snacks voor tussendoor. En ik zoek daar naar een healthy tentje waar ik ook weer lekkere dingen kan halen, zoals smoothies.

Je kan ook zeker op vakantie sporten. Voor de oefeningen die in mijn boek staan, hoef je niet naar de sportschool. Je kan lekker in de hotelkamer gaan sporten en krachtoefeningen doen. En er is overal een park of een speeltuintje waar je terecht kan. Als je je voorneemt om je helemaal te laten gaan is dat ook prima. Maar als je het niet wil dan zijn er heel veel mogelijkheden.”

2-2ellen-hoog-grenzeloos-gezond-sportshoot-internet-42-van-122-copy-2
Stefan van der Kamp.

En hoe doe je dat op een lange vlucht?

“Als ik een lange vlucht heb, maak ik zelf een kikkererwten salade. En ik neem altijd voor mijn vlucht een grote smoothie met groenten en fruit, zodat ik dat in ieder geval binnen heb. Verder neem ik heel veel repen mee in mijn handbagagetas. Ik bereid me wel echt voor. Het eten in het vliegtuig vind ik ten eerste niet lekker, maar het is ook helemaal niet voedzaam. Ik probeer dat echt te vermijden. Mensen kijken ook vaak jaloers als ik mijn kikkererwten salade tevoorschijn haal.”

Wat is volgens jou de beste balans tussen eten en sporten op vakantie? En welke afweging moet je maken tussen krachttraining en cardio?

“Ik raad aan om minimaal twee keer per week te sporten als je op vakantie bent. En dan één keer kracht, één keer cardio. Maar als je een keer een dag hebt dat je alles wil eten wat je tegenkomt, dan moet dat ook kunnen. Daarom staan er ook guilty pleasures in mijn boek, zoals een pizza en gin tonic ijsjes. Je moet je ook kunnen laten gaan.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Het is lekker als je voor het ontbijt even gaat rennen of krachtoefeningen doet. Dan heb je de hele dag het idee dat je het verdiend hebt om lekker te ontspannen en te genieten.”

Je bent in veel landen geweest voor trainingsstages en toernooien. In welk land vond je het lastig om gezonde voeding te vinden?

“Argentinië. Ik vind dat echt een vreselijk land qua eten. En wij kwamen elk jaar in Argentinië, we hadden daar elk jaar een toernooi. In Argentinië kregen we in de hotels elke dag hetzelfde te eten. Ik weet nog dat er linzen stonden en veel salade waardoor ik in eerste instantie blij was. Maar dat kregen we elke dag te eten, drie weken lang. Die kok wist echt niets anders te bedenken, dus dat was wel pittig. Maar je moet ook creatief zijn. Dus we namen dan zelf avocado’s mee en onze eigen tomaten.”

Met de winter in het vooruitzicht: heb je tips voor een healthy wintersport?

“Ik vind skiën altijd wel intensief. Ik voel dat aan mijn benen aan het einde van de avond. En op wintersport ben je natuurlijk elke dag aan het skiën, dus dan ben je elke dag al actief. Dus gooi het daar lekker op en probeer niet elke dag aan al die troep te zitten die je op de pistes vindt. Je kunt altijd iets meenemen in een rugzak. Ik heb allang niet geskied, maar als we een huisje hebben gehuurd ga ik ‘s middags vaak terug om zelf een uitgebreide lunch te maken.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

groentesamosas-goffe-struiksma-hanna-van-den-bos-ans-de-vree
Goffe Struiksma, Hanna van den Bos, Ans de Vree

Het gaat om de voorbereiding. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Zo’n kikkererwten salade is in vijf minuten gemaakt. Stel dat je eens een tocht maakt en wel een keer ongezond eet bij een tentje op de piste, dan moet je je daar ook absoluut niet schuldig over voelen.”

Wat raad je aan om voor en na een workout te eten? En binnen welk tijdslimiet moet je dit dan doen?

“Drie uur voor de workout zou ik een koolhydraatrijke maaltijd nemen. Dat kan een couscoussalade zijn of een pasta, een broodje, een wrap. Daarna zou ik een half uur voordat je gaat sporten een banaan nemen. En dan na het sporten binnen een half uur eiwitten en suikers binnenkrijgen. Dan herstelt je lichaam het snelst. Je kan bijvoorbeeld een eiwitrijke reep nemen, en na een half uur vul je de rest bij.”

Met internationaal georiënteerde recepten en passende workouts voor zowel thuis als op reis, is Grenzeloos Gezond een must voor iedereen die in goede conditie wil blijven. Je kunt het boek hier bestellen.

Meer lezen?

De denkfout die gezond eten zo moeilijk maakt.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

We hebben een eigen sapje!

Waarom solo uit eten gaan geweldig is (en jij het ook zou moeten proberen)

Eet deze bonen en verlaag je bloeddruk (en nog meer voordelen)

Een mooie missie: zo word je het eerlijkste modelabel ter wereld

Eten wat je wil en tóch slank blijven? Eet volgens de oorspronkelijke leer van Boeddha

Mayonaise is lang niet zo slecht als we denken (en andere voedselmythes ontkracht door een expert)

Hardlopen kan je een betere leider maken (en dit is waarom)

Allemaal de keuken in: bekende bakwonder Anna Olson ziet bakken als een vorm van meditatie