Slaap je ook slechter als je alcohol gedronken hebt? Dit is de reden - Bedrock
#care - Tanja Terstappen

Slaap je ook slechter als je alcohol gedronken hebt? Dit is de reden

Hoewel het lijkt alsof je door een ‘slaapmutsje’ lekkerder in slaap valt, heeft alcohol een ander effect op je slaap

Thomas Martinsson

Eén van de redenen dat ik 40 dagen geen alcohol drink, is om te testen of mijn slaap erdoor verbetert. Ik ben vaak tot laat aan het spoken, word minimaal een keer per nacht wakker en dan kan het soms een uur duren voor ik weer in slaap val met als resultaat dat ik ’s ochtends langer blijf liggen. Voilá vicieuze cirkel. Het zou kunnen komen door alcohol. Want hoe lekker je ook inslaapt na een wijntje (of twee), onderzoeken laten zien dat alcohol geen goed effect heeft op je slaapkwaliteit.

Inmiddels heb ik ruim twee weken (16 dagen down, 24 to go) geen alcohol gedronken voor mijn #BedrockChallenge. En dat gaat prima. Hoewel de positieve effecten me nog niet om de oren vliegen, heb ik wel het gevoel dat ik helderder ben. Zowel fysiek als mentaal voel ik me lichter. Én ik slaap beter, zo lijkt het. Ik droom meer en ik slaap de meeste nachten aan een stuk door. En dat zorgt ervoor dat ik me meer uitgerust voel.

Kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben (mijn ritme is het afgelopen half jaar flink verbeterd sinds ik elke dag op hetzelfde tijdstip opsta, ik werk minder vaak ’s avonds door en ik ga eerder naar bed), maar als ik de wetenschap moet geloven begint mijn challenge z’n vruchten af te werpen.

Slaapmutsje

Want hoewel het lijkt alsof je door een ‘slaapmutsje’ lekkerder in slaap valt, heeft alcohol niet echt een positief effect op de kwaliteit van je slaap. Professor Kahn legde ons eerder uit dat alcohol je zenuwstelsel aantast en dus je slaapfunctie kan verstoren. Alcohol kan je inderdaad helpen om beter in te slapen, maar de verdere slaap wordt er onrustiger en lichter door. Het gevolg: je wordt sneller wakker.

Vooral de tweede helft van je slaap wordt verstoord door alcohol, zegt ook Dr. Ana Krieger, medical director van het Center for Sleep Medicine aan Cornell University. Een review van 27 studies, die het effect van alcohol onderzochten, laat dat zien. Ongeacht hoeveel drankjes je gedronken hebt, zorgt alcohol ervoor dat je sneller inslaapt, maar ook dat je slaap later verstoord wordt. Volgens Dr. Krieger moet je het zien als medicatie. Als je last hebt van je knie neem je een pijnstiller. De pijn verdwijnt, maar als het medicijn is uitgewerkt komt het terug. Zo is het ook met alcohol en slaap. Als je drinkt, brengt alcohol je in slaap. Zodra je lichaam het verwerkt heeft, word je weer wakker en moet je opnieuw de slaap zien te vatten.

Remslaap

De review liet bovendien zien dat te veel alcohol zorgt dat je eerst dieper slaapt (daarom krijg je iemand die dronken is niet makkelijk wakker), maar het de effecten van je remslaap (het gedeelte waarin je droomt en dus verwerkt wat je meemaakt) vermindert. En ook Dr. Prudence Hall, van The Hall Medical Centre, beaamt dat. Remslaap is gerelateerd aan je leervermogen en je geheugen, dus te weinig kan je minder scherp maken. “Alcohol verslechtert de vitale remcycli waar we gedurende de nacht doorheen gaan,” zegt ze. “Het moeten er acht per nacht zijn, idealiter, terwijl er slechts twee tot drie gerapporteerd kunnen worden bij slaap na alcoholgebruik in de avond.”

Ik ben natuurlijk geen wetenschapper, maar mijn eigen onderzoek so far lijkt ook aan te tonen dat ik meer remslaap pak nu ik geen alcohol meer drink. Ik droom meer, ik schrik niet meer middenin de nacht wakker én ik word dus frisser wakker. Lijkt me een positief effect om af te vinken…

Meer lezen?

De komende weken gaan we als Bedrock-redactie allemaal een persoonlijke challenge aan die bijdraagt aan een bewuster leven. Josephine pakt haar eetpatroon drastisch aan, Nina gaat haar koopverslaving te lijf en Tanja laat 40 dagen haar dagelijkse wijntje staan.

We zijn ook benieuwd naar jullie challenges. Laten we elkaar motiveren en deel jouw challenge met de hashtag #BedrockChallenge. Good luck!

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Fluisterzen: in slaap vallen door tikkende nagels

mentale kater

De mentale kater: je rot voelen na een avond te veel drinken (+ hoe je er overheen komt)

Elke dag om 5 uur naast je bed: het geheim voor een succesvol leven, of opschepperij?

zonder te klagen

Challenge: 21 dagen zonder te klagen (zou jij het kunnen?)

slaaptekort

Dit is funest voor je gezondheid en prestaties (en we doen het bijna allemaal)

digital detox

‘Ik voel minder sociale druk’ (en meer inzichten na een digital detox)

dromen

Op deze manier onthoud je dromen (het is makkelijker dan je denkt)