Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps - Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps

Welke goede gewoontes zou jij willen integreren in je routine?

Josh Zorazio

We zijn altijd maar bezig met het verbeteren van ons leven. Dat je eigenlijk vaker zou moeten mediteren, korter zou moeten douchen of eerder zou moeten opstaan bijvoorbeeld. Welke goede gewoontes zou jij willen integreren in je routine? ‘s Avonds je gezicht schoonmaken voor het slapen? Tanden flossen? Elke ochtend hardlopen? Als je het in piepkleine stapjes aanpakt gaat het je lukken, zegt gedragswetenschapper BJ Fogg.

Zo kun je alvast vijf minuutjes beginnen met de gewoonte die je wil aanleren. Bijvoorbeeld: ’s ochtends vijf minuten stretchen, iets op papier zetten of na het eten direct een begin maken met de afwas. Als je vijf minuten gefocust aan de slag gaat, zal je brein in eerste instantie niet protesteren.

Wat er dan gebeurt is, uiteraard, dat je de vibe al snel te pakken krijgt. Je realiseert je dat het helemaal niet zo lastig is als je dacht. Dat het eigenlijk best lekker gaat. Dat je dit al zo lang wilde doen en het een opluchting is om er mee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk wil je na die vijf minuten niet meer stoppen met je taak.

Tanden flossen

Gedragswetenschapper BJ Fogg pakt het iets extremer aan. Als je grote veranderingen in je gewoontes wil doorvoeren, zegt hij, begin dan met een kleine stap. En dan bedoelt hij écht klein. Als je je gebit beter wil verzorgen bijvoorbeeld, kun je het beste beginnen met één tand per dag flossen. Klinkt dom, maar zo train je jezelf er een automatisme van te maken.

Tanden flossen lijkt grappig, maar het is een goed voorbeeld. Het is typisch zo’n ding dat je een tijdje heel intensief doet omdat de tandarts het zei, maar er dan weer mee stopt omdat je het niet in je systeem krijgt. Idem voor vitamines slikken, ontbijtroutines en sporten. In zijn Ted Talk legt Fogg uit hoe je met piepkleine aanpassingen zo’n gewoonte in je leven integreert, die weer kan leiden tot een andere nieuwe gewoonte en uiteindelijk tot een life changing-routine.

Om nieuw gedrag aan te leren zijn drie dingen nodig: je moet gemotiveerd zijn, de mogelijkheid hebben om het daadwerkelijk te doen én er moet een trigger zijn die je er aan herinnert. Die trigger kan een reeds bestaande gewoonte of gedrag zijn. De trigger voor tanden flossen is bijvoorbeeld tanden poetsen, en tanden flossen kan dan de trigger zijn voor je gezicht reinigen. Je gezicht reinigen is vervolgens de trigger voor je avondmeditatie. Zo stapel je gewoontes op en creëer je een routine die je dus geen energie kost maar geeft.

Meer lezen?

Waarom is het zo moeilijk om gewoontes te doorbreken?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

likeability verhogen

Je likeability verhogen? Laat deze 10 slechte gewoontes los

Podcast: Hoe dan? met meditatiedocent Maarten van Huijstee

Bedrock’s anti-stress meditatie: good bye stress deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s anti-stress meditatie: good bye stress deel 2 (10 minuten)

Bedrock’s anti-stress meditatie: good bye stress deel 1 (5 minuten)

Bedrock’s energie meditatie: let’s go deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s energie meditatie: let’s go deel 2 (10 minuten)