Waarom je niet altijd afvalt als je op dieet bent - Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Waarom je niet altijd afvalt als je op dieet bent

De meeste diëten zijn té eenzijdig en niet lang vol te houden.

Je broek zit nét iets te strak en je bikini durf je nauwelijks meer aan. Hoogste tijd om op dieet te gaan dus. Vol goede moed begin je aan een ‘appeldieet’. Na een week krijg je het zwaar en stop je ermee, dit dieet werkt gewoon niet voor jou. Dan maar een koolhydraatarm dieet proberen… Goede poging, maar helaas is dit niet helemaal de juiste manier om af te vallen. Altijd op dieet zijn is een slechte gewoonte waar we vanaf moeten.

Een dieet is een methode om door middel van een aangepast eetpatroon gewicht te verliezen. En dat is precies wat we willen, toch? Weg met die kilo’s! Alleen is structureel ‘afvallen’ niet de manier om dat te doen. Veel diëten zijn er op gericht om in een korte tijd zoveel mogelijk gewicht kwijt te raken en daar zitten nadelen aan.

Less is niet altijd more

Het lijkt allemaal vrij simpel: als je wil afvallen, moet je zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan nodig. De meeste diëten reduceren het aantal calorieën tot minder dan het aanbevolen aantal calorieën per dag. Toch wordt iemand die zich van het ene in het andere dieet stort hier niet altijd slanker van.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Zodra je lichaam doorheeft dat het minder calorieën binnenkrijgt dan voorheen, gaat het in reservestand. Je stofwisseling gaat trager werken, zodat je lichaam energie kan sparen voor later. Als je na een tijdje weer normaal gaat eten blijft je lichaam in die overlevingsstand, waardoor vetten nog steeds worden opgeslagen als reserve. Hierdoor kan het zelfs zijn dat je zwaarder bent dan vóór het dieet. Daar komt bij dat het lichaam ook spiermassa gaat verbranden om aan energie te komen. Je metabolisme wordt hierdoor nog trager en je valt dus nóg minder af.

Het een of het ander

Er bestaan veel verschillende diëten. Denk bijvoorbeeld aan een koolhydraatarm dieet, een caloriearm dieet, een vetarm dieet of een eiwitrijk dieet. Al deze varianten hebben één ding gemeen: ze schrappen bepaalde voedingsmiddelen. Welk dieet je ook volgt, er zijn altijd dingen die je niet mag eten. Hierdoor mis je bepaalde essentiële voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je lichaam.

Er zijn ook diëten die zich juist focussen op één specifieke voedingsgroep, zoals een appeldieet en een soepdieet. Ook bij het volgen van dit soort diëten heeft je lichaam een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Daarnaast loop je het risico dat je uitgekeken raakt op het eten dat wordt voorgeschreven. Een paar dagen appels eten en je wil geen appel meer zien.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Hoe dan wel?

Een afvaldieet is vaak moeilijk vol te houden, té eenzijdig en onpraktisch. Daarnaast leidt het niet altijd tot gewichtsverlies. Een goed dieet sluit geen voeding uit, maar zorgt ervoor dat je er niet teveel van binnenkrijgt. Het Voedingscentrum adviseert dan ook gewicht te verliezen door een gezond en volwaardig eetpatroon. Daarbij hoort voldoende variatie en regelmatig bewegen. De Gezondheidsraad heeft de volgende richtlijn opgesteld voor volwassenen met overgewicht: energie-inname van 10 tot 25% uit eiwitten, 20 tot 35% uit vetten en 40 tot 70% uit verteerbare koolhydraten. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn en zorg je dat je spiermassa behouden blijft.

Meer lezen

Slimme mensen diëten niet (want afvallen begint in je hoofd).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Zo leer je een kind groente eten (een wetenschappelijk bewezen methode)

Voedselwaarheid

Kijktip: de Voedselwaarheid met Michael Pollan

baas

We zijn niet gemaakt om voor een baas te werken én we kiezen de verkeerde leiders

emotie-eten

Emotie-eten: bestaat dat wel?

verbranden

Sneller vet verbranden? Dan is het goed om te bewegen op een lege maag

Zout

Tips om minder zout te consumeren

voedingslabels

Als voedingslabels er zo uitzagen, zou je dan betere keuzes maken (en minder suiker eten)?