Waarom te hard sporten slecht is voor je lichaam - Bedrock
#sport - Lisanne de Vaan

Waarom te hard sporten slecht is voor je lichaam

Wissel trainingen af en zorg voor voldoende rust om uitputting te voorkomen

Han Vin Pham Thi

Sporten is gezond. Het wordt ons aangeraden om regelmatig te bewegen. Het liefst 2 à 3 keer in de week. Maar je hebt natuurlijk ook fanatiekelingen die iedere dag in de sportschool te vinden zijn. Die mensen zijn pas écht goed bezig. Althans, dat denken we. Het tegendeel blijkt waar te zijn: te hard sporten is funest voor je lichaam.

Wie regelmatig sport weet dat het lekker is om soms tot het uiterste te gaan. We pushen onszelf tot we niet meer verder kunnen, en gaan dan toch nog een klein stapje verder. Met een voldaan gevoel keren we weer richting huis. Wat we ons niet realiseren, is dat dat helemaal niet goed voor ons is. Wie te hard sport, pleegt roofbouw op zijn lichaam.

Sport uitputting

Volgens experts is het geen goed teken als je aan het einde van een training kapot bent. Dit betekent namelijk dat je over je grens heen bent gegaan en je lichaam te hard hebt gepusht. Ons lichaam geeft vanzelf aan als het genoeg is geweest en tijd is om te stoppen. We krijgen last van gewrichten, spierpijn of worden vermoeid. Het is belangrijk om te luisteren naar deze signalen. Doe je dat niet, dan stort je in. Als je spieren geen energie meer hebben stoppen ze gewoon met werken. Daarnaast heeft te hard trainen een negatief effect op je immuunsysteem. Als de hersteltijd na een training te kort is en je lichaam niet voldoende rust krijgt, ben je eerder vatbaar voor ziektes.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Jerry Mayhew, hoogleraar bewegingswetenschappen aan de Truman University in Kirksville stelt dat elke beweging die we maken voortkomt uit onze hersenen. Uitputting is volgens hem te wijten aan het feit dat onze hersenen niet in staat zijn om een signaal naar onze spieren te zenden wanneer we uitgeput zijn. Een andere hypothese is dat zenuwprikkels die de hersenen sturen om spieren aan het werk te krijgen vertragen wanneer we vermoeid zijn. Wat het ook precies is, het is volgens Meyhew van belang om uitputting te voorkomen.

Meer is niet altijd beter

Als je vaak sport betekent het niet dat je sneller vooruitgang boekt. Te hard sporten zorgt vaak voor spierpijn, waardoor je lichaam een langere herstelperiode nodig heeft. Beter is om gematigd te sporten. Het gaat erom dat je de juiste balans vindt. Het is de kunst om jezelf hard genoeg te pushen om vooruitgang te boeken, maar niet zo hard dat je er aan onderdoor gaat.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Aan de slag

Volgens Mayhew is het verstandig om een coach of trainer in te schakelen, die je kan begeleiden bij het sporten. Wil je liever op eigen houtje aan de slag, wissel je trainingen dan af. Doe de ene dag krachttraining en ga de andere dag een rondje lopen of doe yogaoefeningen. Op deze manier train je verschillende spiergroepen.

Het is daarnaast belangrijk om je lichaam voldoende rust te geven om te herstellen. Luister naar je lichaam en respecteer wat het je vertelt. Heb je lichamelijke klachten, maar vind je dat je nog niet genoeg hebt gesport? Ga toch maar gewoon naar huis.

Meer lezen

Ben jij sportverslaafd? Doe de test.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

wintersport

Ga je op wintersport? Daar zal je lichaam én geest blij mee zijn

topsporters

Tips van topsporters om positief te blijven onder grote druk

fitgirls

Fitgirls die foto’s posten van hun work-out? Volgens deze studie zijn ze narcistisch

krachttraining

Iedereen zou aan krachttraining moeten doen en dit is waarom

Een sportieve inspiratie-boost: mocht je nog op zoek zijn naar een sport voor 2017

Heb je een down gevoel? Probeer deze dingen eens

Duurzame sportkleding om jouw goede voornemens te laten slagen, zonder schuldgevoel