Waarom steeds minder mensen investeren in huizen en auto's - Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Waarom steeds minder mensen investeren in huizen en auto’s

'Succes' betekent voor deze generatie iets anders dan voor hun ouders.

Jonas Aberg

Een mooi koophuis en een dikke bak voor de deur waren ooit graadmeters van welvaart. Maar steeds minder millennials hechten er nog waarde aan. In Amerika worden mensen onder de 35 zelfs ‘the generation of renters’ genoemd. En dat heeft alles te maken met onze schijnbaar nieuwe definitie van succes.

Mensen hebben minder interesse in materiële zaken, schrijft Bright Side. Waarom zou je een auto kopen als je kunt fietsen of er een kunt huren? En waarom zou je een huis kopen? Je weet niet hoe lang je er gaat wonen, je verandert waarschijnlijk nogal eens van baan (volgens Forbes verandert deze generatie om de drie jaar van werkgever) en we hebben allemaal gezien hoe snel de huizenmarkt opeens kan instorten.

Bovendien; hoe meer we kopen, hoe meer zorgen. Want hoe meer je hebt, hoe meer je kunt verliezen. Vooral grote investeringen, zoals een auto of een huis, wekken onrust op. Je auto kan kapot gaan, zelfs voor een krasje ben je al bang. Idem dito voor een nieuwe keuken, bank of tv.

Ervaringen vs. bezit

Daarnaast blijken ervaringen ons veel gelukkiger te maken dan bezit. In het afgelopen decennium heeft een overvloed aan psychologisch onderzoek dat laten zien, schrijft The Atlantic. Professor Thomas Gilovich van Cornell University doet bijvoorbeeld al sinds 2003 onderzoek naar hoe en waarom geld uitgeven aan ervaringen zoveel beter voelt dan materiële aankopen. In een publicatie in Psychological Science toonde hij aan dat geld uitgeven aan ervaringen zorgt voor een langduriger gevoel van geluk.

Komt door de voorpret. Ga maar na; wachten op een materiële aankoop maakt je ongeduldig (want: duurt lang voor je nieuwe jas, keuken of iPhone binnen is). Wachten op het moment dat je het vliegtuig in kunt stappen naar je vakantiebestemming maakt je verwachtingsvol, je fantasie gaat werken en je visualiseert hoe het gaat zijn. Voel je het verschil?

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Je zou kunnen terugkomen met het argument dat een ervaring iets eenmaligs is en als je iets tastbaars koopt, je er langer van kunt genieten. Maar, schreven de onderzoekers, voor de meeste mensen wordt een nieuwe keuken, bank of auto na verloop van tijd heel normaal. We gaan het minder waarderen en raken erop uitgekeken. Bij ervaringen is dat effect juist omgekeerd. Zelfs vakanties die in het water vielen, worden uiteindelijk een spannend verhaal.

Gilovich laat bovendien zien dat ervaringen mensen blijer maken dan bezit, omdat ze moeilijker te vergelijken zijn met die van anderen.

Succes

Nieuwe opvattingen over bezit en ervaringen, meer mogelijkheden en andere inzichten zorgen ervoor dat het concept ‘succes’ verandert. Succes betekent voor deze generatie nogal iets anders dan voor hun ouders.

Succesvolle mensen investeren niet in eigendom, ze kiezen voor andere opties en huren liever. Succesvolle mensen investeren in ervaringen. In reizen, extreme sports, in het opzetten van een startup. We streven niet meer naar welvaart en stabiliteit, we streven naar flexibele werktijden, geluk en financiële en geografische onafhankelijkheid. Dát is pas succesvol. En daar kom je vaak niet met een duur koophuis en een energieslurpende auto voor de deur.

Meer lezen?

Het dertigersdilemma (waarom het een goed idee is om bewuster te leven vanaf je 30e)

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Money talks! Zo voorkom je ruzie over geld in je relatie

Een gelukkig en gezond leven bereik je zo (volgens het langstlopende onderzoek naar geluk)

Dit is waarom je geld zou moeten besteden aan ervaringen (en niet aan spullen)

5 dingen die ik leerde toen ik 40 dagen niks mocht kopen

Oeps! Mijn koopverslaving is nóg erger dan gedacht

Hoe belangrijk is geld? (en maakt het nou wel of niet gelukkig)

Hoe geld ons wél gelukkig kan maken