Waarom emoties bepalen wat we eten - Bedrock
#nutrition - Lian van Doorn

Waarom emoties bepalen wat we eten

Eet bewust, kauw, luister naar je lichaam

Phoebe Dill

We weten meer over voeding dan ooit, letten steeds meer op die verdomd kleine lettertjes achterop verpakkingen en stoppen niet meer achteloos iets in onze mond. Toch? Ja en nee. Of we iets gaan eten, wat we eten en hoeveel we eten (vooral die laatste is een crime), wordt namelijk voor een groot deel bepaald door emoties. Hoe zit dat?

We gaan terug in de tijd, zo’n 70 jaar. De Tweede Wereldoorlog is voorbij. Het is het begin van een nieuw tijdperk, in allerlei opzichten. Een daarvan is de manier waarop tegen eten wordt aangekeken. Na de oorlog waren er namelijk twee dingen belangrijk: eten voor iedereen en nooit meer armoede. Eten met aandacht was daarbij geen issue; je was blij dat er überhaupt eten was. Oftewel, er werd vrijwel gedachteloos gegeten.

Een stukje geschiedenis

Tientallen jaren later, rond 2008, kwam een kantelpunt omtrent voeding. De focus kwam te liggen op duurzaamheid, preventie, zelfcontrole. Sindsdien is het een statussymbool: wat je eet of hoe je eet, geeft aan wie je bent. Eten met aandacht is nog wel een dingetje, een ondergeschoven kindje. Maar anno 2016 komt daar langzaam verandering in. We beseffen steeds beter dat met aandacht eten en eten wanneer ons lichaam dat vraagt, nodig is als we gezond willen eten.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Anno 2016 is er ook eten in overvloed; het is altijd en overal aanwezig. Van de Subways op de hoek tot het pamflet bij de bushalte met een dikke, vette hamburger erop afgebeeld. En van iemand die langsloopt met een dampende kop koffie tot het zien van een lege patatzak op de grond. Allemaal momenten dat je, bewust en vooral onbewust, bezig bent met eten.

Even tussendoor: we maken zo’n 200 (!) voedselbeslissingen per dag en de meeste hebben helemaal niets met honger te maken. Dat gezegd hebbende, doordat eten zo alom vertegenwoordigd is in ons leven, gaat het ook een groter onderdeel uitmaken van ons leven.

Emotionele honger

Zo zijn we erachter gekomen dat elke emotie kan worden ‘opgelost’ met eten. We kijken namelijk vaak niet naar lichamelijke honger, maar naar emotionele honger, vertelde psycholoog Susan Albers mij een keer. Zo grijpen we bij stress naar een reep chocolade en duiken we in een zak chips als we verdrietig zijn. De baas zijn over je emoties is moeilijk. We hebben het druk, krijgen te maken met stress.

Maar ook positieve emoties laten ons sneller naar eten grijpen. Als je met vrienden uit eten gaat, waarbij ik er voor het gemak van uitga dat je dat gezellig vindt, eet je sneller iets meer. Je wilt van alles wat proberen, iemand anders is ook nog niet gestopt met eten… Of je fietst langs de bakker en ruikt de geur van versgebakken brood; ik ben meteen verkocht! Toch is het belangrijk om je bewust te zijn van emoties en gedachten en niet meteen naar eten te grijpen.

Natuurlijk, iedereen grijpt wel eens naar eten tijdens een jankbui. Geeft niets, iedereen is van tijd tot tijd een emotie-eter. Het wordt pas een probleem als het de enige manier is om met emoties om te gaan. Ook bij mensen die willen afvallen maar de weegschaal blijft steken, kunnen emoties de boosdoener zijn. Het wordt ook een probleem als je altijd vanuit emoties gaat eten en niet naar je lichaam luistert. Want om gezond te kunnen eten, zul je wel grip moeten krijgen op die emoties, eten als je écht honger hebt en met aandacht eten.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Gevoelens vervangen regels

Het klinkt misschien allemaal heel logisch, maar als we iets niet doen bij eten, is het gebruikmaken van logica. Dan zouden we namelijk beslissen wat we eten op basis van de hoeveelheid vitaminen, mineralen en calorieën. Nee, we beslissen op basis van hoe we ons voelen op dat moment. Het is een soort reflex. Dat is ook meteen het lastige van diëten, maakte psycholoog Susan Albers mij in hetzelfde gesprek duidelijk. Bij diëten gaat het vaak om regels, maar zo werkt het vaak niet: onze gevoelens vervangen namelijk regels. Dieetregels stoppen jou niet om te gaan eten als je een slechte dag hebt. Eten met aandacht kan dan helpen, zo ga je namelijk eten wat bij je past en ga je leren wat verzadiging is.

4x eet met aandacht

Denk na voordat je spreekt

Die uitspraak ken je vast wel? Hetzelfde geldt eigenlijk voor eten. Las wat vaker een pauze in voordat je iets pakt. Dit maakt je bewust van de situatie, je gevoelens en verlangens.

Ga niet multitasken tijdens het eten

Zijn we sowieso niet zo goed in. Neem écht de tijd voor een maaltijd.

Kauw, kauw, kauw!

Doe dit vooral langzamer, want dat doet zoveel goeds voor je lichaam. Voedingsstoffen worden beter opgenomen, je lichaam wordt klaargemaakt voor de vertering en je lichaam krijgt de tijd om aan te geven dat het vol zit.

Erken je gevoelens

Accepteer je gevoelens en ga om met je gevoelens. Richt je op positieve manieren om met je gevoelens om te gaan. Vraag jezelf eens hoe fysiek hongerig je bent op schaal van 1 tot 10.

Droog je tranen zonder eten

Ben je eigenlijk niet zo hongerig, maar moeten je emoties wel een kant op? Maak dan eens een rustgevende wandeling waarbij je al je zintuigen laat werken, maak foto’s in de buitenlucht, pak een filmpje. Of zet je handen aan het werk; ga potten bakken, een vakantiealbum samenstellen… Allemaal even geschikt, zolang je maar iets uitkiest wat jij leuk vindt.

Meer lezen

Waarom kunnen sommige mensen blijven eten, terwijl anderen zich uithongeren?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Jaloers? Zo ga je ermee om (volgens een spiritual teacher)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)

houdbaarheidsdatum

De invloed van de houdbaarheidsdatum: gooi jij voedsel te snel weg?

soorten 'honger'

Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Instagram

Instagram zorgt ervoor dat je gezonder eet (volgens wetenschap)

eten kliniek

Eten in de kliniek: wat een liefdeloze sh*t was dat