Waarom het goed is om bitter te eten (terwijl het vaak niet lekker is) – Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Waarom het goed is om bitter te eten (terwijl het vaak niet lekker is)

Ook wat minder aangenaam is kan goed voor je zijn

Israel Egío

Een zak chips is zo leeg en van een reep chocolade kunnen we moeilijk afblijven. Maar hunkeren naar rauwe andijvie doen we dan weer niet. Bittere smaken vinden we nou eenmaal niet zo lekker als zoete en zoute smaken. Toch zouden we vaker bitter moeten eten. Het smaakt misschien niet even lekker als chips of chocolade, het is wél een stuk gezonder.

Bitter is een van de vijf basissmaken (naast zoet, zout, zuur en umami) die door de tong waargenomen kunnen worden. Onder andere witlof, gember, rucola, kurkuma, dille en grapefruit hebben een bittere smaak. De kans dat deze producten op je favorietenlijstje staan is klein. We zijn het van jongs af aan niet gewend om bitter te eten en vinden het daardoor niet zo lekker. Maar wil je een gezond lichaam, dan zou je toch eens wat vaker bitter moeten eten.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Wees niet bitter, eet gewoon bitter

Een oud boerengezegde zegt het al: bitter in de mond, maakt het hart gezond. En dat geldt gelukkig niet alleen voor het hart, maar voor het hele lichaam. Onderzoek laat zien dat bittere voedingsmiddelen het tegenovergestelde effect hebben op onze meridianen (energiebanen) als suikerhoudende voedingsmiddelen, omdat het zowel honger als bloedsuiker stabiliseert.

Ook de lever is grote vrienden met bittere voeding. Bitter eten ontgift onmiddellijk en bevordert de natuurlijke reiniging van de lever. Het geeft calcium, kalium, magnesium, foliumzuur, vezels en plantaardige natrium aan het lichaam af.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Daarnaast activeert bittere voeding de spijsvertering en darmwerking. Door de intensieve smaak van bitter eten worden speeksel en spijsverteringssappen in de mond actief. Enzymproductie en galstroom wordt gestimuleerd, waardoor we sneller een verzadigd gevoel hebben. Genoeg redenen om een zoete of hartige snack te verruilen voor rauwe andijvie dus.

Meer lezen

Waarom consumeren we nog zoveel suiker? Dit is de macht van de suikerlobby.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Deze gezonde manier van afvallen is voor iedereen haalbaar (volgens een Britse tv-dokter)

Steeds meer restaurants richten zich op groenten (én wild)

De ultieme tip van een modejournalist voor een duurzame garderobe

Mooi initiatief: een box vol gratis levensmiddelen voor mensen in nood

Interesse in voeding en natuur? Dit is dan de leukste baan voor jou: voedselboswachter

Dit zijn de food trends voor 2017 (watermeloen water, anyone?)

Hoe (én waarom) je smaak verandert als je ouder wordt

Kun je altijd nog wel méér eten? Zo kom je er vanaf