Dit is de kracht van een powernap - Bedrock
#care - Lisanne de Vaan

Dit is de kracht van een powernap

De meest effectieve dutjes zijn kort

Martina Misar Tummeltshammer

Het lijkt soms zo’n goed idee om doordeweeks de stad in te duiken. Maar voor je het weet kom je midden in de nacht thuis en kan je nog maar een paar uur slapen. De volgende dag baal je. Je bent moe, je ogen prikken en het scherm waarnaar je zit te staren is zo fel, dat je er hoofdpijn van krijgt. Het liefst ga je even liggen. Goed nieuws: dat is helemaal geen slecht idee. Uit onderzoek blijkt dat er veel voordelen zitten aan een powernap.

Onze dagen zijn van begin tot eind gevuld. Tijd voor een middagdutje hebben we vaak niet. Maar soms is de batterij leeg en moeten we toch echt even liggen om weer op te laden. De voornaamste reden hiervoor is te weinig slaap gedurende de nacht. Als je lichaam ’s nachts onvoldoende rust krijgt, vraagt je lichaam daar overdag alsnog naar.

Een powernap doet wonderen

Als je uren achter elkaar aan het werk bent kom je op een punt dat je focus vermindert en je leervermogen achteruit gaat. Je bent niet meer alert en er komt minder werk uit je handen dan je zou willen. Een dutje kan een boost geven, zodat je weer een paar uur kan knallen. Je productiviteit neemt toe en je hebt een beter concentratievermogen. Andere voordelen van een powernap zijn een lagere bloeddruk en minder kans op diabetes en gewichtstoename. Daarnaast vermindert het spanning en stress en is het goed voor je hart.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Let op de tijd

Een powernap is een korte, lichte slaap van ongeveer 20 minuten. Kort genoeg om in je drukke schema te proppen en lang genoeg om de gewenste voordelen te ervaren. Het doel is om je hersenen rust te geven, maar je lichaam niet. Als je niet langer dan 20 minuten slaapt heb je niet het gevoel dat je hebt geslapen, maar ben je wel energieker.

Onze slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. In anderhalf uur tijd ga je van een lichte slaap naar een diepere slaap en weer terug. Slaap je langer dan 20 minuten, dan kom je in een diepe slaap, waardoor de hersenactiviteit helemaal stil komt te liggen. Gevolg: je bent meer vermoeid wanneer je wakker wordt.

Als de wetenschap het zegt..

Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de voordelen van een powernap. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat een powernap effectief is om tijdelijk te compenseren voor onvoldoende nachtrust. Dus heb je het bont gemaakt en ben je laat naar bed gegaan, dan kan een dutje de volgende middag je er weer bovenop helpen. Het is verfrissend voor de geest, goed voor je creativiteit, kan je intelligentie vergroten en zelfs zorgen voor een gezonder en langer leven.

Sommige bedrijven, zoals Google en Apple, vinden het goed als hun werknemers een dutje doen tijdens werktijd. En dat is een heel goed idee. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je na een powernap productiever bent en efficiënter te werk gaat. Logisch dus dat bedrijven het oké vinden als hun werknemers even de ogen sluiten. Kleine investering, big payoff.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Wil je nieuwe skills ontwikkelen, dan is het verstandig om eerst even te gaan slapen. Onderzoek afkomstig van de universiteit van Berkeley toont aan dat slapen voordat je iets nieuws gaat leren een groot verschil kan maken. Door te slapen boost je het leervermogen van je brein. Het maakt het makkelijker om te leren en nieuwe informatie op te slaan. Ook het geheugen heeft profijt van een powernap. Onderzoek van de Harvard Medical School laat zien dat een dutje doen (helemaal wanneer je er ook bij droomt) een positief effect heeft op je geheugen.

Denk je geen powernap nodig te hebben omdat je genoeg koffie drinkt, dan heb je het mis. Uit onderzoek blijkt dat hazenslaapjes veel effectiever zijn dan het drinken van koffie. Het is een betere manier om jezelf wakker te krijgen en het heeft een langdurigere impact op je lichaam dan cafeïne houdende dranken.

Hup, je bed in

Als je niet meer vooruit te brand bent is het verstandig om even te gaan liggen. Voel je vooral niet schuldig als je dit doet. Het betekent niet meteen dat je een luilak of een nietsnut bent. Geniet van je dutje en maak gebruik van de voordelen. Maar onthoud wel: niet langer slapen dan 20 minuten. Hoe verleidelijk het ook is. Om hier zeker van te zijn kun je een wekker zetten of iets vasthouden, zoals je sleutels. Val je in een diepe slaap, dan laat je ze vallen en schrik je vanzelf weer wakker.

Meer lezen

Powernap nodig? Zo doe je het perfecte dutje.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Lisanne de Vaan

Lisanne is junior redacteur bij BEDROCK. Ze liep o.a. stage bij Nationale Opera & Ballet, studeerde een tijdje in Zweden en heeft vorig jaar haar master persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam afgerond. Ze schrijft over alles wat met een bewuste levensstijl te maken heeft; al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Mediteren is nog niet haar ding.

Meer Bedrock

klaarwakker

Overdag moe, maar klaarwakker als het tijd is om te slapen? Dit is de oorzaak

sokken dragen bed

Het bewijs is er: sokken dragen in bed zorgt ervoor dat je beter slaapt

Waarom een compliment meer motiveert dan een cash bonus

Futuroloog Alex Pang: ‘minder werken maakt ons productiever’

Ochtendmens

Moeite met opstaan? Zo word je een ochtendmens

Slaapproblemen? Dan heb je meer kans op het ontwikkelen van astma

Werken voor geld is een achterhaald concept (maar onze bedrijven zijn hier wel op ingericht)