Ben jij een emotional eater? Tekens om in de gaten te houden én hoe ervan af te komen - Bedrock
#care - Josephine Kay

Ben jij een emotional eater? Tekens om in de gaten te houden én hoe ervan af te komen

Een zak M&M's is niet de oplossing

Yoori Koo

Je hebt een zware dag op werk gehad. Je voelt je moe en ellendig. Dus besluit je jezelf te trakteren op roze koeken. Vier stuks. Of je hebt ruzie met je lief, dus dan heb je die bak Ben & Jerry’s wel verdiend om de teleurstelling te verwerken. De hele halve liter welteverstaan. Of je beste vriend heeft net verteld dat hij gaat trouwen. In een euforisch vrolijke bui werk je een hele zak M&M’s weg. Want, feest!

Heel normaal, denk je nu. Consumeren om hoogtepunten te vieren of dieptepunten te verwerken moet kunnen. En dat klopt. Maar wanneer loopt het uit de hand? Wanneer begint het ongezond te worden? Is dat als je elke avond een paar keer naar de supermarkt moet om nóg een reep chocolade te halen of moeten we ons eerder zorgen gaan maken?

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Het probleem – naast de eventueel overtollige kilo’s – is dat we een ongezonde relatie met eten creëren als we deze gewoonte in stand houden. Als we verdriet voelen, blij zijn of stress ervaren willen we (te) veel en ongezond eten. Het liefst eten boordevol suiker en vet. Over het algemeen grijpen emotional eaters niet zo snel naar een stuk selderij als ze met liefdesverdriet op de bank zitten. En omdat deze gevoelens van verdriet, stress en vreugde ons hele leven een rol spelen, groeit de kans op een blijvende slechte gewoonte.

Wanneer ben je een emtional eater?

Je krijgt cravings

Ik moet NU een pizza tonno van Dr. Oetker eten. Als je specifiek eten wil nuttigen, kan dit betekenen dat je hoopt op de kick die je normaal krijgt van het eten van (in dit geval) een pizza tonno. Daar zit vaak een emotionele lading aan verbonden. Je eet bijvoorbeeld altijd deze pizza als je je verdrietig voelt.

Je wordt er blij van

Eten doet je echt iets. Als je een hap neemt van een pizza heb je het idee dat je echt gelukkiger wordt. Voor je gevoel is eten een oplossing en zwakt het bepaalde gevoelens van verdriet af.

Je eet onder druk

Als je stress voelt kun je geneigd zijn iets te willen eten. Dit komt omdat stress je cortisolgehalte in je lijf omhoog gooit, waardoor je lichaam denkt behoefte aan vettig, zout of zoet eten te hebben. Als je iets zoets naar binnen werkt krijgt je lichaam tijdelijk een boost, maar uiteindelijk haalt het er geen voedingsstoffen uit waar je lichaam ook daadwerkelijk iets aan heeft.

Heftige trek

Je denkt dat je per direct iets moet eten en voelt je bijna bezeten met honger. Als je écht trek hebt en je lichaam brandstof nodig heeft, komt dat gevoel geleidelijk op. Er is dus een duidelijk verschil tussen de twee.

Je hebt het niet door

Ooit meegemaakt dat je opeens denkt, ‘he, is dit al het laatste koekje van die pak Oreo’s?’ Als je gedachteloos eet en niet eens doorhebt wát je eet, kun je spreken van een emotional eater. Het kan ook zijn dat je uit verveling eet. Je zit op de bank een saaie documentaire te kijken en die snoepjes fleuren de avond ietwat op. Verveling is ook een emotie.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Hoe pak je het aan?

Ok, je bent dus een emotional eater. Maar hoe kom je uit de vicieuze cirkel? Op een streng dieet gaan en jezelf van alles ontzeggen werkt alleen maar averechts. Probeer daarom deze simpele trucjes.

Analyseer

Waar komen deze vreetbuien vandaan? Waarom doe je dit? Ben je verdrietig? Probeer de situatie te herkennen voordat het tot een vreetbui leidt.

Vervang

Ok, je wil echt nú iets eten. Pak dan een zakje wortels uit de koelkast, een stengel selderij of eet wat druiven. Waarschijnlijk is je craving hierdoor sneller over dan je denkt.

Zoek alternatieven

Probeer in plaats van jezelf te verwennen met eten, jezelf met iets anders te belonen. Denk aan een massage, een goede film of een warm bad.

Bel een vriend(in)

Je kunt jezelf kwellen of je kunt het samen met iemand anders delen. Bel een goede vriend of vriendin op en leg uit wat er aan de hand is. Waarschijnlijk kan hij of zij alles weer in perspectief zetten en heb je minder behoefte aan die reep chocolade.

Ga naar buiten

Als je van ellende alleen thuis op de bank zit is het misschien een goed idee om even wat frisse lucht te scheppen. Ga naar buiten, loop een rondje en je hebt weer nieuwe positieve energie.

Doe iets

Ja, iets. Denk aan je kledingkast eindelijk uitruimen, glas naar de glasbak brengen of die muur in je woonkamer verven. Naast dat je bezig bent en dus geen tijd hebt om te eten, voel je je daarna voldaan. Daarna heb je die bak Ben & Jerry’s wél verdiend.

Grapje! Doe dat nou maar niet.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

De vier mooiste en groenste plekken van Kaapstad en omstreken

Zo leer je een kind groente eten (een wetenschappelijk bewezen methode)

Ik was geïntrigeerd. Wie waren die mensen in de psychiatrische kliniek en wat was hun verhaal?

k*tdag

Pleidooi voor een ‘voel-je-k*tdag’

Voedselwaarheid

Kijktip: de Voedselwaarheid met Michael Pollan

baas

We zijn niet gemaakt om voor een baas te werken én we kiezen de verkeerde leiders

emotie-eten

Emotie-eten: bestaat dat wel?