Zo veel tijd verliezen we met staren naar een scherm - Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Zo veel tijd verliezen we met staren naar een scherm

300 mensen krijgen ervoor betaald jou zo lang mogelijk aan je scherm gekluisterd te houden

The Phoney Club

We staren de hele dag naar een scherm. Continu verdwalen we achter onze laptops en telefoonschermpjes in nieuws- en fotofeeds. Daar kun je heus wel gewoon mee stoppen, maar makkelijk is het niet. Facebook, Netflix, YouTube en nieuwssites doen er alles aan om jou zo lang mogelijk aan het scherm gekluisterd te houden.

Niet alleen zorgt zoveel staren naar je scherm voor een tekort aan fysiek sociaal contact (en dat is belangrijk), het is bovendien niet goed voor onze fysieke gesteldheid schreven we eerder. Daarnaast blijven we na een rondje scrollen vaak achter met een onbevredigd gevoel. Hoe vaak verdwaal je niet in Instagram-profielen, artikelen die je nog zou willen lezen en spullen die je zou willen hebben. Terwijl je eigenlijk aan het werk was, maar op een soort automatische piloot, onbewust je telefoon pakte of Facebook opende.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Je wordt verslaafd gemaakt

“Op Instagram, Facebook of een nieuwssite blijf je scrollen tot je iets tegenkomt dat je als een beloning ervaart. Zoals: ‘Wat een leuke video!’ Of: ‘Oh yeah, die vriend gaat trouwen!’ En vervolgens doe je weer verder. Ondertussen passeren allerlei zaken die je eigenlijk niet interesseren en verlies je veel tijd. Tinder werkt ook zo: soms heb je een match, soms niet, maar al die tijd blijf je maar swipen. E-mail? Idem dito. Je refresht je mail in de hoop dat er een nieuwe, interessante mail is bijgekomen, terwijl je twee minuten eerder ook al gerefresht had,” vertelt Tristan Harris, voormalig product philosopher bij Google, aan het Belgische magazine Humo.

Bovendien storen we elkaar regelmatig met social media. Als je getagd wordt in een foto op Instagram, iemand een vraag stelt via een chatfunctie, of je gementioned wordt onder een interessant artikel… Bye bye concentratie. Elke keer als je onderbroken wordt, duurt het 23 (!) minuten om te re-focussen, laat onderzoek zien. Daarnaast ontwikkelen we hierdoor ook de slechte gewoonte om onszelf te gaan onderbreken tijdens werk. We storen onszelf elke 3,5 minuut, zegt Harris. Met een blik op je telefoon, het openen van Facebook of overspringen naar een ander project. Zo kom je natuurlijk moeilijk toe aan je échte doelen.

Harris startte daarom de beweging Time Well Spent. Volgens hem ligt de schuld van onze schermverslaving vooral bij de platformen. Aan de andere kant van jouw scherm zitten 300 mensen die ervoor betaald krijgen om je zo lang mogelijk daar te houden. Bedrijven zoeken constant naar nieuwe designs en technologieën om dat voor elkaar te krijgen. Voor de een is dat een oneindige nieuwsfeed, voor de ander is dat zorgen dat er meteen een nieuwe video na de vorige start en ook wij (sorry!) bieden je na dit artikel nóg meer content aan zodat je blijft lezen.

Wakker worden

Tijd om wakker te worden, zegt Harris. Ondanks dat je verslaving in stand wordt gehouden door je favoriete social media-platform, ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk uiteindelijk bij jou. We laten ons leiden door technologie en het is tijd om daarmee te stoppen. Het is tijd om platformen op te voeden en niet meer zomaar genoegen te nemen met wat ze ons aanbieden.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Of zoals Harris het uitlegt: we volgden eerst ook blind wat er in de supermarkt te koop was, totdat er mensen opstonden en verantwoord voedsel eisten. Er moet een soort ‘biolabel’ komen voor verantwoorde sociale platformen, vindt hij. Platformen moeten nadenken hoe ze écht iets voor ons kunnen betekenen, want uiteindelijk is dat wat ze willen; deel uitmaken van ons leven. En hij stelt voor om als consument zelf de touwtjes in handen te nemen. “Ze voelen die noodzaak niet. Ze zullen er pas werk van maken als er een beweging op gang komt die hen daartoe dwingt.”

In deze interessante TedTalk licht de ex-Google werknemer zijn idee toe. Hij roept designers en eigenaren van bedrijven op om mensen te helpen hun levensdoelen te behalen en niet alleen maar hun tijd te verdoen. Hear, hear!

Meer lezen?

In de focus: waarom je je niet kunt concentreren (en wat je kunt doen om wél focus te vinden)

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Instagram

Instagram zorgt ervoor dat je gezonder eet (volgens wetenschap)

profielfoto

Dit zegt je Facebook-profielfoto over jou (het is niet wat je denkt)

één ding tegelijk doen

De kunst van één ding tegelijk doen: kun jij het?

relatie social media

Waarom ik mijn relatie en social media gescheiden houd

online

Bye bye! Een pleidooi voor minder online vrienden

social

We kunnen niet tegen alleen zijn en proberen die leegte te vullen met social media

Waarom een compliment meer motiveert dan een cash bonus