Hoeveel water moet je écht drinken? Doe de check! – Bedrock
#nutrition - Lisanne de Vaan

Hoeveel water moet je écht drinken? Doe de check!

Controleer regelmatig of je vochtbalans op peil is

Toa Heftiba

Water drinken is gezond. Dat weet inmiddels iedereen wel. Maar hoeveel water moeten we drinken om deze gezonde status te bereiken? De richtlijn is 8 glazen per dag. Als je dat advies opvolgt, ben je goed bezig. Of toch niet? Uit onderzoek blijkt dat het allemaal wat genuanceerder ligt…

Iedere dag drinken we water. Niet omdat we het zo lekker vinden, maar omdat we het nodig hebben. Water drinken is essentieel voor een goede vochtbalans, kan hoofdpijn verminderen, meer energie geven en zorgen voor een stralende huid. Genoeg redenen om ons braaf aan de richtlijn van 8 glazen water per dag te houden. Als deze aanbeveling correct is tenminste. Volgens Lawrence E. Armstrong, Ph. D. professor aan de Universiteit van Connecticut en directeur van UCONN’s Human Performance Lab moeten we er onze vraagtekens bij zetten.

Iedereen is anders

Hoeveel water je nodig hebt verschilt volgens Lawrence per persoon. Het is afhankelijk van tal van factoren, zoals leeftijd, lichaamsgewicht, lichamelijke activiteiten, voedselconsumptie en luchttemperatuur. Iemand die vaak sport heeft (vanwege vochtverlies) natuurlijk meer water nodig dan iemand die weinig beweegt. Een one size fits all richtlijn bestaat daarom niet. Iedereen heeft zijn eigen richtlijn, en die kun je achterhalen aan de hand van 3 simpele checks.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Vind jouw richtlijn

Het is een feit dat de meesten van ons consequent een beetje uitgedroogd zijn. Al beseffen we ons dat vaak niet. Om er zeker van te zijn dat je goed gehydrateerd bent moet je 3 dingen in de gaten houden: dorstgevoelens, de kleur van je urine en verandering in lichaamsgewicht.

Dorst

Op een drukke dag vergeten we nog wel eens om voldoende water te drinken. Pas als we een droge mond krijgen geeft ons brein een seintje en haasten we ons naar een kraan. Eigenlijk is het dan al te laat. Als je dorst hebt, dan ben je al voor 1 à 2 procent uitgedroogd.

Urine

Heeft je urine een lichtgele kleur of de kleur van stro, dan is dit een teken dat je voldoende gehydrateerd bent. Is de kleur van je urine donker, dan moet je meer drinken. Donkere urine geeft aan dat je lichaam water vasthoudt, waardoor je uitdroogt.

Lichaamsgewicht

Om verandering in lichaamsgewicht te meten moet je gedurende zeven dagen op hetzelfde tijdstip op de weegschaal gaan staan. In plaats van het gemiddelde gewicht te nemen van deze 7 dagen, zoek je naar 3 gelijke getallen. Dit is je standaard gewicht. Na deze week controleer je of je gewicht afwijkt van je standaard gewicht. Ben je een halve kilo (of meer) lichter, dan ben je aan het uitdrogen.

Water please

Een volwassene ervaart wekelijks lichte uitdrogingsverschijnselen. Ga maar eens bij jezelf na hoe vaak je dorst hebt. Uit onderzoek blijkt dat lichte uitdroging een negatief effect heeft op cognitieve prestaties, zoals het oplossen van een probleem. Een chronisch te lage waterconsumptie staat in verband met een verhoogd risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Ook nierstenen, een urineweginfectie en een chronische nierziekte kunnen het gevolg zijn.

Meer is niet altijd goed

Er bestaat ook zoiets als teveel water drinken. Als je te grote hoeveelheden water drinkt kan het zijn dat je lichaamsstoffen verdunnen en je ziek wordt. Onze hersenen houden de concentratie van bloed binnen een nauwe bandbreedte. Als de concentratie afwijkt kunnen functies van het lichaam negatief beïnvloed worden, zoals de verplaatsing van brandstoffen en afvalstoffen in en uit cellen.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

In sommige gevallen leidt teveel water drinken tot watervergiftiging. Symptomen zijn hoofdpijn, braken en vocht in de longen. Ook je mentale status kan veranderen als gevolg van een zwelling in de hersenen. Bang dat je teveel drinkt? Doe dan weer de 3 checks. Als je in een week tijd nooit dorst hebt of je urine altijd de juiste kleur heeft, dan drink je waarschijnlijk meer water dan je eigenlijk nodig hebt.

Geen zin in water?

Ongeveer 20 tot 30% van onze totale waterinname komt uit vast voedsel, zoals groenten en fruit. Maar dat staat los van de hoeveelheid water die we moeten drinken. Een kom soep is dus geen vervanging voor een glas water. Bier, koffie, thee en frisdrank hydrateren evenveel als water en kunnen dus wel worden gezien als vervanging. Dranken die het lichaam zelfs meer hydrateren dan water zijn volle melk, magere melk en sinaasappelsap. Heb je even geen zin een glas water, dan zijn er dus genoeg ander opties om je vochtbalans on track te houden.

Meer lezen

Waarom volgens nieuw onderzoek magere melk een goed zomerdrankje is.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Alcoholvrije cocktails voor tijdens de feestdagen

Slaap je ook slechter als je alcohol gedronken hebt? Dit is de reden

Dit zijn de effecten van alcohol op je lichaam (waarschijnlijk erger dan je denkt)

Waarom volgens nieuw onderzoek magere melk een goed zomerdrankje is

6 gezondheidstips voor luie mensen

Wat we van Franse vrouwen kunnen leren over ‘zorgen voor jezelf’

5 makkelijke recepten voor heerlijk en gezond water (zo kom je wel aan die 2 liter)