Stresss! Deze 7 tekens kun je maar beter niet negeren (een burn-out ligt misschien op de loer) - Bedrock
#psychology - Josephine Kay

Stresss! Deze 7 tekens kun je maar beter niet negeren (een burn-out ligt misschien op de loer)

Neem op tijd een stapje terug

Ezra Jeffrey

Het gaat lekker op je werk, je zit urenlang achter je laptop te knallen en tikt mail na mail weg. Stress? Ja, dat voel je weleens, maar druk maak je je er niet echt om. Hoort er toch bij? Maar met cijfers dat één op de zeven werknemers aangeven burn-out klachten te hebben, is het misschien verstandig om toch een beetje op te letten. Je kunt het maar beter voor zijn, lijkt ons.

Dit zijn 7 tekens die je in de gaten moet houden

Buien

Als je veel stress ervaart kan elke prikkel er een teveel zijn. Dan reageer je geïrriteerd en ga je snauwen. Vind je het terecht dat je zo reageert? Of komt het voort uit stress op je werk? Bekijk je reactie rustig van een afstand en probeer achter de oorzaak aan te komen.

Vermoeidheid

Als je veel aan je hoofd hebt, met je telefoon naar bed gaat en met je werkmail opstaat, kun je slecht slapen. Dan ga je malen over alle dingen die je nog moet doen, ‘waarom zei je baas dat laatst, en heb ik dat stuk nou wel of niet gemaild?’ Na een paar slapeloze nachten hakt de vermoeidheid er echt in. En door weinig slaap kun je niet meer relativeren en lijken de kleinste dingetjes al teveel.

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Spierpijn

Te hard gesport gisteren? Dan kun je last van spierpijn krijgen. Maar heb je al (veel te) de sportschool niet vanbinnen gezien, en voel je toch die zeurende pijn in je spieren? Volgens onderzoek komt spierpijn en pijn in de gewrichten bijna altijd voor bij mensen met een burn-out. In de gaten houden dus.

Hoofdpijn

We hebben ze allemaal, de ene heftiger dan de ander. Hier lees je hoe je het beste om kunt gaan met een migraine. Maar als je aanblijvende hoofdpijn hebt, kan dat ook met stress te maken hebben. Door de spanning in je lijf en op je hoofd krijg je spierpijn en last van je nek. Teveel kopjes koffie maken het ook nog eens een stuk erger.

Last van je darmen

Door langere periodes van stress kun je last van je darmen krijgen. Je hebt buikpijn, en kunt moeilijk naar het toilet. Prikkelbare darmsyndroom komt vaak voor bij mensen die teveel stress voelen in hun lichaam.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Behoefte aan suiker

Als je gestrest bent en veel energie nodig hebt om je werk te doen, kan je lichaam schreeuwen om suiker. Je lichaam wil een snelle boost en dus geef je het die ook in de vorm van een zoete snack. Alleen heb je na je sugar rush last van een sugar dip. En dan voel je je pas echt ellendig.

Slecht kunnen concentreren

Probeer je je te focussen op een stuk dat je af wil krijgen, maar zit je wéér door je Facebook te scrollen of ga je door een webshop browsen tijdens werkuren? Misschien kost het je teveel moeite of energie om je werk goed uit te voeren en zoek je onbewust een uitweg. Misschien word je overweldigd door de hoeveelheid werk en moet je een stapje terugnemen.

Meer lezen

Weg met die onnodige stress en drukte: zo doe je weer rustig aan.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Tekenen dat het allemaal even too much is (en wat te doen)

nieuwe baan

Nieuwe baan? Drie tekenen die je vertellen of je de juiste keus maakt

autorijden

Tips om van autorijden een minder stressvolle ervaring te maken

kunstvakken

Waarom danstherapie een krachtige behandelmethode is (voor tal van problemen)

Waarom ik klaar ben met het gezeur over ‘Generatie Y’

Perfectionisten

Perfectionisten kunnen gewoon geen prioriteiten stellen

vrienden

Tijd om je vrienden te bedanken (ze maken je gelukkiger, gezonder én minder gestrest)