Negatieve feedback (op werk) gekregen? Zo ga je ermee om - Bedrock
#psychology - Anouk Mentink

Negatieve feedback (op werk) gekregen? Zo ga je ermee om

Wees gewoon eerlijk en krop je gevoelens niet op

Alina Sofia

Wat ben jij toch slordig zegt je baas na weken zwoegen op een project. Het bloed stijgt naar je wangen, krijg je nu stank voor dank? Oftewel, hoe om te gaan met negatieve feedback? Coach Marieta Koopmans geeft tips.

We zijn mensen, we maken fouten en krijgen kritiek. Van onze bazen, collega’s, familieleden, vrienden, geliefden en vreemden. Negatieve feedback die ons vertelt hoe we anders kunnen handelen en die ons scherper maakt. Een belangrijk onderdeel van het leven dus.

Toch reageren we regelmatig emotioneel. ‘Omdat mensen worden geraakt,’ verklaart coach Marieta Koopmans, die een boek wijdde aan dit onderwerp. ‘Kritiek doet pijn.’ Die pijn verklaart ze – ook in haar boek Feedback: commentaar geven en ontvangen – deels doordat het moeilijk is om goede feedback te geven.

Vaak is de kritiek niet concreet. ‘Mensen interpreteren vaag commentaar op hun eigen manier en worden boos of verdrietig,’ vervolgt Koopmans. ‘Een voorbeeld, je leidinggevende kan op twee manieren kritiek geven: je hebt drie foute berekeningen gemaakt, wil je daar even naar kijken? Of: wat ben jij slordig! De bedoeling is hetzelfde, maar de laatste opmerking komt harder binnen.’

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

Reactie

De coach denkt dat er twee manieren zijn om op negatieve feedback te reageren. ‘Als het pijn doet, dan is het goed je emoties te uiten, terwijl veel mensen hun gevoelens onderdrukken. Ik zeg: leg ze op tafel, zodat je gesprekspartner weet waar hij of zij aan toe is. Geef diegene ook de gelegenheid om te reageren en te zeggen dat het niet de bedoeling was je te kwetsen.’

Krijg je vage feedback, dan is het zaak om door te vragen

‘Wanneer je in staat bent je emoties over de boodschap opzij te zetten en rationeel reageert, kun je vragen stellen: wat bedoel je precies met slordig?’ Dat gaat volgens Koopmans andersom ook op. ‘Stel dat je een medewerker hebt die normaal goed functioneert maar opeens steken laat vallen. Vraag eerst wat er aan de hand is, voordat je ingaat op wat minder gaat.’

Concreet

Goede kritiek is dus duidelijk, vindt Koopmans. Ook al ben je het niet eens, is er bij concreet commentaar meestal geen speld tussen te krijgen. ‘Als je werkgever wil dat je om 9 uur begint en je komt woensdag om kwart over 9 en donderdag om half 10, dan liggen de feiten op tafel. Dan moet je baas niet zeggen: je komt altijd te laat, omdat het zo is, maar: ik wil graag dat je om 9 uur begint.’

Vergeet niet Bedrock’s Facebook-pagina te liken, zodat je nooit meer iets mist.

Krijg je vage feedback dan is het eveneens zaak om door te vragen, benadrukt Koopmans. ‘Wat bedoel je precies met matige kwaliteit? Op welke vlakken zou ik beter kunnen? Natuurlijk kan het zo zijn dat je het in tweede instantie niet eens bent met het antwoord. Logisch, iedereen heeft een eigen manier van denken en kan van mening verschillen. Alleen is het de baas die uiteindelijk beslist.’

Privésfeer

Dezelfde tips gelden bij negatieve feedback in de privésfeer. ‘Ook dan kun je commentaar het beste zo concreet mogelijk geven om iemand niet kwaad te maken of te kwetsen. Als je ouders of je vrienden kritiek op je hebben dan speelt jouw relatie met hen een rol op de achtergrond. Daardoor kan vaag commentaar voelen alsof je niet wordt gezien.’

Iedereen heeft wel een zwakke plek en interpreteert commentaar op een eigen manier

Goede bedoelingen waarmee je iets hebt gedaan worden door vage feedback over het hoofd gezien, wil de coach maar zeggen. Als je hard hebt gewerkt om het huis te schilderen en je vriend zegt dat je beter een professional had kunnen huren, dan wordt je inzet en plezier in één klap tenietgedaan. ‘Daarom is het ook belangrijk dat mensen complimenten geven,’ zegt Koopmans.

Dat gebeurt in Nederland volgens haar nog te weinig. De nadruk ligt op wat fout gaat, wat goed gaat is ‘allemaal heel normaal’. Verder ziet de coach in haar praktijk dat mensen in hun maag zitten met hun emoties. Gevoelens die ze niet willen uiten omdat ze zich op het werk niet kwetsbaar op durven te stellen. ‘Iedereen moet dat oefenen en ja, als het gebeurt doet het wel eens zeer.’

Denkt ze dat bepaalde mensen ongevoeliger zijn voor negatieve feedback? Koopmans: ‘Iedereen heeft wel een zwakke plek en interpreteert commentaar op een eigen manier. Een persoon met veel zelfvertrouwen kan bij negatieve feedback bijvoorbeeld denken: waar haalt diegene het gore lef vandaan om mij te bekritiseren?’

Negatieve feedback geven en ontvangen, dat kunnen we écht leren, gelooft ze hoe dan ook. Wie kritiek geeft moet duidelijk zijn en persoonlijk: ik zie dat je dit gedrag nog niet hebt verbeterd of ik vind dat je berekeningen teveel fouten bevatten. De ontvanger kan het beste zijn of haar emoties uiten en daarna vragen wát er precies anders moet.’ Daar worden we allemaal beter van.

www.marietakoopmans.nl

Meer lezen

Is jouw baas een psychopaat? Zo herken je ze.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

nieuwe baan

Nieuwe baan? Drie tekenen die je vertellen of je de juiste keus maakt

omgaan met zelfkritiek

Bedrock’s meditatie: omgaan met zelfkritiek, deel 2 (10 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met zelfkritiek, deel 1 (5 minuten)

pleidooi voor een thuiswerkdag

Een pleidooi voor een thuiswerkdag (en hoe je die efficiënt inricht)

te slim voor je baan

Te slim voor je baan? Deze tekenen laten het zien

leven veranderen

Deze app zal je leven veranderen (echt, trust me)

Staat succes op school gelijk aan succes in het leven?