5 manieren om een burn-out te voorkomen - Bedrock
#psychology - Josephine Kay

5 manieren om een burn-out te voorkomen

Verwissel bijvoorbeeld van werkplek

Isabell Winter

Als je eenmaal thuis zit door een burn-out heb je een lange weg te gaan voordat je weer de oude bent. Zonde, want zover hoeft het in principe niet te komen, als je op tijd aan de bel trekt. Helaas is het vaak voor veel mensen pas duidelijk wat er aan de hand is, als het kwaad al is geschied.

Volgens The Association for Psychological Science komen burn-outs in drie verschillende vormen voor. De eerste is de vorm waar je waarschijnlijk het eerst aan denkt: overwerkt zijn. Dit gaat om de persoon die keihard werkt, totdat ‘ie er bij neervalt. Lange uren tot diep in de nacht achter de laptop doorbrengt en in het weekend ook menig uurtje in zijn mailbox spendeert. Deze groep mensen hebben vaak de neiging om negatief over het bedrijf waar ze voor werken te spreken. Omdat ze het gevoel krijgen dat ze niet genoeg worden gewaardeerd of genoeg kansen krijgen. Eigenlijk is dit gewoon een manier om hun stress kwijt te kunnen. Op een gegeven moment wordt de stress en frustratie te veel en belanden ze in een burn-out.

De tweede groep gaat voornamelijk over mensen die niet genoeg uitgedaagd worden. Het kan zijn dat ze zich vervelen (we schreven al eerder over de bore-out), waardoor ze afleiding gaan zoeken buiten de deur. Omdat ze op deze manier afstand nemen van hun werk en collega’s kan het kantoorleven een nare bijsmaak krijgen. Deze mensen kunnen niet met een trots gevoel kijken naar hun werkzaamheden of het bedrijf waar ze werken.

Op de hoogte blijven van Bedrock-nieuws? Schrijf je in voor onze Bedrock-sparks!

De derde, en laatste groep, gaat om mensen die niet genoeg aandacht krijgen en totaal ongemotiveerd zijn. Ze zouden wel doelen willen hebben en meer willen bereiken, maar kunnen dat niet in hun werk vinden. De motivatie ontbreekt om er echt voor te vechten en hard te werken om te bereiken wat ze echt willen, waardoor ze het opgeven en hierdoor stress ervaren.

Er zijn verschillende signalen die duiden op een naderende burn-out, maar probeer dat voor te zijn door op de volgende dingen te letten.

Zeg nee

Als je een ja-knikker bent, neem je vaak teveel werk aan. Je wil je baas niet teleurstellen en denkt dat je er goed aan doet om alles wat zij of hij jouw kant opgooit aan te nemen. ‘Ja hoor, dat lukt me wel,’ hoor je jezelf dan zeggen terwijl het zweet uitbreekt en de paniek toeslaat. Probeer vaker nee te zeggen, of duidelijk aan te geven dat je het graag zou willen doen, maar dat je nog andere taken hebt die eerst af moeten. Daarna kun je pas de volgende opdracht aannemen. Duidelijke deadlines voor jezelf en je baas stellen werkt het beste.

Geef toe

Soms ben je gewoon moe of is de inspiratie ver te zoeken. In plaats van het te forceren, is het verstandiger om een stap terug te nemen. Loop een rondje en adem diep in en uit. Laat het negatieve gevoel toe, accepteer dat dit gewoon even niet je dag is. Als je het met alle macht wegstopt en door blijft knallen, loop je geheid een keer tegen die burn-out muur aan. Er is niets mis met je af en toe iets minder vrolijk voelen. It happens to the best of us.

Plan pauzes

Ja, plannen. Dus niet alleen nemen. Als je voorneemt om af en toe een pauze te houden kunnen de deadlines ervoor zorgen dat je ‘toch maar wel’ achter je bureau luncht. Als je duidelijk in je agenda momenten inplant, net als een meeting, is de kans groter dat je het ook écht doet. De (korte) pauzes kunnen een wandeling naar het koffieapparaat aan de andere kant van het kantoor zijn, een 10 minuut durende meditatie of even offline gaan. Als je deze tijd voor jezelf neemt, krijg je weer nieuwe energie en word je geïnspireerd. Het zijn meestal op de momenten dat je niet geprikkeld wordt, dat je de beste ideeën krijgt.

Verander van locatie

Het is fijn om je eigen bureautje te hebben, met je eigen plant, foto van je kat en thee-verzameling. Maar het is goed om af en toe een change of scenery in te voeren. Joel Runyon heeft het veranderen van werkplek omgedoopt tot ‘workstation popcorn.’ Dit is vooral een interessante methode voor freelancers. Heb je meerdere opdrachten, kies dan meerdere locaties om ze uit te werken. Dus, begin in het koffietentje bij je om de hoek voor opdracht #1, heb je die af, verhuis je naar locatie #2 voor de volgende opdracht enzovoorts. De afwisseling is goed voor je en is een efficiënte manier om dingen af te ronden en af te tikken.

Wees je eigen grootste fan

We hebben de neiging om ons druk te maken om de toekomst, in negatieve zin. Heb je een groot project dat je moet presenteren aan je collega’s? Dan bedenk je alle mogelijke doemscenario’s: ik vergeet wat ik wilde vertellen, ik stotter, ik zeg iets doms, het zal ze wel niet interesseren, straks vragen ze iets waar ik het antwoord niet op weet. Probeer het om te draaien en je voor te stellen hoe geweldig je het straks gaat doen. Bekijk het dus vanaf een positieve angle. Je gaat straks een hele goede presentatie geven, je collega’s inspireren meer uit het project te halen en ze motiveren om met jou samen een geweldig product neer te zetten. Een beetje geloven in jezelf goes a long way.

Meer lezen

Als je je kapot verveelt op werk: een bore-out.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

prestatiemaatschappij

Harder, better, faster, stronger: waarom het altijd meer moet in deze prestatiemaatschappij

met ons gaat

We hebben het niet genoeg over hoe het écht met ons gaat (en waarom we dat wel moeten doen)

leven veranderde

Wat ik leerde van mijn burn-out (en hoe het mijn leven veranderde)

geen zin om te werken

Geen zin om te werken? Zo krijg je jezelf toch aan de slag

burn-out voorkomen

Een burn-out voorkomen: is dit de manier?

ik stop ermee

Lieve baas, ik stop ermee

voldoende rust nemen

Voldoende rust nemen is zó belangrijk (en dit is waarom)