Nieuw onderzoek toont aan: sport vier uur na het studeren voor een beter geheugen - Bedrock
#sport - Anouk Mentink

Nieuw onderzoek toont aan: sport vier uur na het studeren voor een beter geheugen

Lichaamsbeweging kan bevorderlijk zijn voor je geheugen

Julia Caesar

Wetenschappers leggen steeds vaker een verband tussen lichamelijke beweging en beter kunnen leren, maar maakt het ook uit wanneer je sport? Volgens onderzoekers uit Nijmegen en Schotland wel: bij voorkeur vier uur na je geestelijke inspanning.

Als je studeert dan onthoud je meer wanneer je de stof herhaalt. Onderzoekers van onder meer het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit en de University of Edinburgh schrijven dat recente studies laten zien dat ook lichaamsbeweging het geheugen mogelijk versterkt.

Afgelopen maand publiceerden de wetenschappers een onderzoek in het tijdschrift Current Biology naar het effect van verschillende trainingstijdstippen op het menselijk geheugen. Ze beschikten over 72 proefpersonen om hun hypothese te testen en deelden hen op in drie groepen.

Alle proefpersonen ondergingen eerst een test van veertig minuten waarbij ze foto’s en locaties met elkaar moesten combineren en onthouden. Daarna lieten ze groep nummer één meteen sporten. De tweede lichting mocht vier uur later trainen en de derde club mensen hoefde helemaal niet te sporten.

De eerste groep voerde een intervaltraining uit op een ergometer op tachtig procent van hun maximale hartslag. Daarna werden ze naar een rustige ruimte begeleid waar ze drie uur naar natuurdocumentaires keken. De tweede groep deed dezelfde work-out, maar vier uur na de test, ook gevolgd door de films.

Na 48 uur werden alle deelnemers teruggeroepen om dezelfde geestelijke test te herhalen, maar dit keer in een MRI-scanner. Op deze manier zouden de onderzoekers het mogelijke effect van directe training, verlate training of geen training op het geheugen beter kunnen analyseren.

Ze merkten op dat de groep die vier uur na de geestelijke test sportte twee dagen later beter presteerde op de geheugentest dan de groep die helemaal niet had getraind. Direct bewegen na een geestelijke inspanning bleek dan weer geen effect te hebben op het geheugen.

Hoe het kan dat de deelnemers aan de studie die een paar uur na de test sportten beter presteerden blijft vooralsnog gissen. Er is nog veel onbekend over de achterliggende processen van geheugenverbetering. Mogelijk ligt de verklaring in het positieve effect van stoffen en hormonen die vrijkomen als we bewegen.

Meer onderzoek is dan ook nodig, concluderen de wetenschappers: ‘Wel wekken onze resultaten de suggestie dat goed getimede fysieke inspanning het langetermijngeheugen kan verbeteren en laten ze zien dat beweging potentie heeft als interventie in scholing of binnen een klinische omgeving.’

Meer lezen

Waarom muziek luisteren tijdens het sporten je prestaties verbetert.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

hardop tegen jezelf praten

Hardop tegen jezelf praten heeft zo zijn voordelen

supergeheugen

Van zeef naar supergeheugen: zo onthoud je meer

Waarom onthouden we niet alles? En wanneer sneuvelen herinneringen?

wintersport

Ga je op wintersport? Daar zal je lichaam én geest blij mee zijn

fitgirls

Fitgirls die foto’s posten van hun work-out? Volgens deze studie zijn ze narcistisch

krachttraining

Iedereen zou aan krachttraining moeten doen en dit is waarom

Een sportieve inspiratie-boost: mocht je nog op zoek zijn naar een sport voor 2017