Gids voor het leven: zo ben je overal op voorbereid – Bedrock
#spirituality - Tanja Terstappen

Gids voor het leven: zo ben je overal op voorbereid

Geen paniek: dit is de survival kit van Leo Babauta

Abigail Keenan

Of je je schrap zet voor een pittige dag op je werk, een confrontatie met een vriendin, een liefde die je misschien wel gaat verlaten of een zombie apocalypse; met deze tools ben je voorbereid op álles wat er komen gaat in je leven.

Nou ja, eigenlijk kan dat natuurlijk niet. Life goes as it goes en je kunt je stiekem helemaal nergens op voorbereiden. Komen we weer bij het principe van leven in het nu. Want hoe goed je de boel ook gepland en voorbereid hebt, je weet gewoonweg niet wat er op je pad gaat komen…

Maar geen paniek hoor: dit is de ‘survival kit voor het leven’ van Leo Babauta.

Mindfulness

Mindfulness is je fundament. Je kans op ‘overleven’ van een heftige situatie heeft namelijk veel meer te maken met je binnenwereld, dan met wat er in je omgeving gebeurt. Je kunt mindfulness simpel beoefenen door te beginnen met mediteren. Bijvoorbeeld door elke ochtend een paar minuten te focussen op je ademhaling. Als je mindfulness onder de knie hebt, gaat je opvallen wat er zich in jou afspeelt als er dingen om je heen gebeuren.



Je interne reactie


Als je gaat zien hoe je mind reageert op wat er zich buiten jou afspeelt, kan je beginnen je reactie te gidsen. Bijvoorbeeld: je dreigt in paniek te schieten, omdat je baas je opeens een grote opdracht geeft vlak voor het weekend. Merk op hoe je ademhaling hierop reageert, dat je misschien buikpijn krijgt en je hart sneller gaat kloppen. Door er zo naar te kijken, kun je zelf beslissen hoe je reageert in plaats van overwhelmed te worden door emoties.

Waar houd je je aan vast?

Een ideaal, oordeel of verwachting waaraan je waarde hecht, veroorzaakt je nare/boze/verdrietige/ongemakkelijke gevoel. Durf heel eerlijk tegen jezelf te zijn. Je hebt zélf een ideaalbeeld gecreëerd waaraan deze situatie zou moeten voldoen en dat strookt niet met de realiteit. Jij had iets anders verwacht. Vaak is dát waarom je je boos maakt. Wees nieuwsgierig, wat is dat dan precies?

Let it go


Jep, deze heb je vaker gehoord. Maar het is een belangrijke. Gaat niet automatisch en heeft heel veel oefening nodig. Maar als je je blijft vasthouden aan al die (onrealistische) idealen, ga je altijd teleurgesteld zijn. Als je een onhaalbaar beeld loslaat, of verwachtingen van iets of iemand, maak je het zóveel makkelijker voor jezelf. Jij bent degene die moet bijstellen, want je omgeving gaat z’n gang toch wel.

‘Never let the future disturb you. You will meet it, if you have to, with the same weapons of reason which today arm you against the present.’ Marcus Aurelius

Je reactie naar buiten


Acceptatie van de realiteit betekent niet dat je niets doet. Het betekent dat je ideeën die de oorzaak zijn van ongemakkelijke of pijnlijke gevoelens los hebt gelaten, en vervolgens gaat uitvissen hoe je zonder woede, frustratie, angst of weerstand kunt reageren. Zorg dat je reactie past bij de situatie. Als je vanuit kalmte kunt reageren, met compassie, ben je overal tegen opgewassen. 


Het NU

Als we ons laten meeslepen naar het verleden of de toekomst worden problemen of situaties veel groter dan ze daadwerkelijk zijn. In dit moment, op deze stoel, in deze ademteug, is alles oké. Oh ja. Focus op het nu, in het moment. Als je merkt dat je mind vastzit in het verleden of zich druk maakt om de toekomst: stop. Let op je ademhaling en analyseer wat er nu in je omgaat. Is vaak niet veel meer dan een versnelde ademhaling.

Dankbaarheid en acceptatie


De realiteit is niet altijd leuk, zéker niet als we iets anders verwacht hadden of iets anders hadden gewild. Klopt. En daar mag je je gewoon bij neerleggen. Zonder laks te zijn, zonder passief te zijn, maar gewoon dingen nemen zoals ze zijn. Accepteren, dankbaar zijn. Heeft wat oefening nodig, voorál als er inderdaad een zombie apocalypse (of een ruzie of ander vervelend voorval) plaatsvindt.

Door te blijven oefenen, kun je met veel meer rust dealen met wat er op je pad komt.

Meer lezen?

Waarom mindfulness werkt (en niet zweverig is). & Mindfulness zoals het oorspronkelijk bedoeld is.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Mediteer je gelukkig: kan dat volgens wetenschappers?

Kun je nog ‘gewoon’ op vakantie gaan? Of moet je er een beter persoon van worden?

Dipje? Deze kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken

Man óf vrouw? Er zit nog veel meer tussen

Onthaasting is niet het antwoord op burn-outs en stress: de manier waarop jij je tot de wereld verhoudt wel

Tien gelukslessen om van 2017 écht een happy new year te maken

Als je het té druk hebt en het even niet meer ziet zitten, dan helpt dit misschien