De denkfout die gezond eten zo moeilijk maakt - Bedrock
#nutrition - Tanja Terstappen

De denkfout die gezond eten zo moeilijk maakt

We negeren vaak onze eigen smaak als we een dieet volgen

Gregory-Bourolias

Over het algemeen komt dieet-advies neer op het volgende: ergens meer van eten (zoals boerenkool, quinoa, goji-bessen) óf ergens minder van eten (taart, brood, pasta bijvoorbeeld). Simple as that. Het probleem is alleen vaak dat we opeens heel rigoureus allerlei dingen gaan eten die we niet per se lekker vinden, en dingen laten staan waar we wel blij van worden.

We worden een beetje overweldigd door ingewikkeld superfood-gedoe. Poeders, vergeten groenten en nieuwe voedingsmiddelen die we eigenlijk niet te vreten vinden, moeten ons opeens gezond maken. Dus gaan we er maar aan. Maar hoezeer een voedingsdeskundige het ook aanraadt, niet iedereen houdt van quinoa, tarwegraspoeder, vette vis of boerenkool. En precies dát maakt een dieet moeilijk vol te houden.

Nieuw onderzoek, dat gepubliceerd werd in Psychology and Marketing, laat zien dat mensen vaak hun eigen smaak negeren als ze een dieet volgen.

Onderzoekers van Baylor University en Vanderbilt University vroegen een groep studenten een nieuw dieetplan voor zichzelf samen te stellen. De ene helft maakte een lijst van voedingswaren die ze zouden proberen méér te eten tijdens hun nieuwe dieet (de ‘approach condition’). Met een cijfer gaven ze aan hoe lekker ze deze voeding vonden. De andere helft deed hetzelfde, maar dan met voedingswaren die ze minder zouden eten om gezonder te worden (de ‘avoidance condition’). Daarna werden ze getest op hun mate van zelfbeheersing.

Wat bleek: mensen met meer zelfbeheersing maakten diëten makkelijk voor zichzelf. Bij de approach-techniek kozen ze voor voeding die ze lekker vonden, en bij de avoidance-techniek lieten ze voedingswaren weg die ze niet echt zouden missen. Mensen met een mindere mate van zelfbeheersing maakten plannen die lastiger leken om vol te houden, met ingrediënten die ze niet lekker vonden en hun lievelingseten op de avoidance-lijst.

Als je van alles moet eten wat je niet lekker vindt is een dieet lastiger vol te houden, valt het nóg meer buiten je comfort zone dan een dieet sowieso al doet en zal je hele dieetplan dus minder effectief zijn. Te streng zijn voor jezelf heeft geen zin. Meer effectief lijkt om je eigen smaak te blijven volgen, een voedingspatroon te creëren dat meer gebaseerd is op genot dan op zelfontkenning.

Een goed dieet (en ‘goed’ betekent in dit geval dat je je eraan blijft houden) heeft waarschijnlijk ruimte voor boerenkool én taart. Althans, als je dat allebei lekker vindt dan. Anders is het beter om beiden te laten staan en iets gezonds te gaan zoeken dat je wél lekker vindt.

Meer lezen?

Slimme mensen diëten niet (want afvallen begint in je hoofd).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

slaaptekort

Dit is funest voor je gezondheid en prestaties (en we doen het bijna allemaal)

gezondheidstips

Onder de loep: de gezondheidstips van je oma

gezond uit eten

7x gezond uit eten gaan doe je zo

hoeveel stappen

Hoeveel stappen we per dag moeten zetten volgens wetenschappers

Dit water fungeert als medicijn: alkaline water

5 dagen vasten

Waarom 5 dagen vasten per maand gezond is volgens nieuw onderzoek

gebouwen

Gebouwen moeten gezonder (en niet alleen duurzamer)