Zo zet je inspiratie om in actie - Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Zo zet je inspiratie om in actie

De meeste mensen maken de fout om te hard te gaan, omdat ze zó geïnspireerd zijn

Sella Molenaar

Hoe vaak heb je niet een bril-jan-te ingeving? Een topidee voor een boek, een film, een eigen bedrijf of een nieuwe manier om je leven in te delen. Vroeger opstaan, gezonder eten, een marathon rennen, zen worden… Over-excited schrijf je het idee ergens op, je maakt misschien een laf beginnetje, maar vervolgens strandt je plan ergens. Frustrerend, want dat geeft je het gevoel dat je iets niet hebt afgemaakt, of het niet voor elkaar kunt krijgen.

Leo Babauta deelt 6 stappen om zo’n moment van inspiratie om te zetten in actie en je briljante ideeën waar te maken.

Vertel iemand over je plan


Als je met je idee in je hoofd blijft rondlopen, ben je niet echt toegewijd. Dan gaat er natuurlijk niets gebeuren. Vertel of mail iemand die dichtbij je staat over je plannen. Nu doen!

Ruim er tijd voor in

Je moet er tijd voor maken, al is het maar 10 minuten per dag. Maak de balans op. Waar sta je nu? En wanneer ga je aan de slag met je nieuwe plan? Tussen welke onderdelen van je dagelijkse routine past je nieuwe gewoonte? Plan tijd in, in je agenda. Elke dag. Nu doen!

Begin zo klein mogelijk

De meeste mensen maken de fout om te hard te gaan, omdat ze zó geïnspireerd zijn. Maar je hebt minder kans op succes als je jezelf oplegt meteen een uur per dag met je nieuwe skill aan de slag te gaan. Begin gewoon met 10, 5 of zelfs 2 minuten.

Vertel het aan 100 mensen

De grootste reden dat je plan strandt, is omdat je niet écht toegewijd bent. Je vertelt het misschien wel aan vrienden die dichtbij je staan, maar dat betekent niet meteen dat je het ook echt gaat doen. Deel je plan via je social kanalen of sluit een weddenschap af. Zorg dat anderen je aan je woord houden.

Stel reminders in

Zorg ervoor dat je steeds herinnerd wordt aan je plan. Als je bijvoorbeeld wil gaan hardlopen na je werk; leg dan je hardloopkleding alvast klaar, zodat je het meteen ziet als je thuiskomt. Gebruik post-its op je laptop, of stel reminders in op je telefoon.

Als je ontwijkend gedrag vertoont: adem in, adem uit

Zoals met al je plannen gaat er een moment komen waarop je denkt: “Ach, ik doe het morgen wel.” Dát is het moment waarop je je nieuwe patroon gaat doorbreken en dat is niet je bedoeling. Stop. Zit. Laat het even bezinken. Waar ben je bang voor? Wat houdt je tegen dan? Waarschijnlijk zit je een beetje buiten je comfort zone en wil je daar graag weer inkruipen. In plaats daarvan: adem in, adem uit. En doe het gewoon.

Meer lezen?

Inspiratie nodig? Stel jezelf deze vragen! & In de focus: waarom je je niet kunt concentreren (en wat je kunt doen om wél focus te vinden).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

nieuwspaniek

Last van ‘nieuwspaniek?’ Ga iets doen!

hardop

Waarom we vaker hardop tegen onszelf moeten praten (dat is dus niet raar)

Laat je inspireren door de mooiste bloemen en planten

getting things done

Zo verzet je bergen werk (en creëer je meer rust)

ik vertrek

Ik vertrek: wat ik leerde van dit programma

één ding tegelijk doen

De kunst van één ding tegelijk doen: kun jij het?

Waarom een compliment meer motiveert dan een cash bonus