In 11 dagen tijd gelukkiger en gezonder (met deze wetenschappelijk bewezen stappen) - Bedrock
#psychology - Joanne Wienen

In 11 dagen tijd gelukkiger en gezonder (met deze wetenschappelijk bewezen stappen)

Van meer reizen tot uitgebreid koken

Jamie Street

‘We zijn wat we herhaaldelijk doen,’ zei Aristoteles. Toegegeven, in sommige gevallen (lees: de zoveelste kater op zaterdagochtend) is dit niet bepaald een bemoedigende gedachte. Maar deze wereldberoemde quote klinkt al een stuk zonniger als je positieve, goede gewoontes in je dag weet te integreren. Goed nieuws, want na het volgen van dit 11 dagen-stappenplan (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) heb je er tal van goede gewoontes bij én heb je eindelijk een paar vervelende, maar belangrijke taken afgevinkt.

Move your feet (en hou dit de rest van je leven vol)

Bewegen is goed voor je. Snap jij, snap ik. Het verbetert niet alleen je geheugen en concentratievermogen, maar helpt ook tegen slaapproblemen, depressie en geeft je libido een boost. Daarnaast vermindert het ook nog eens de bloeddruk én zorgt het ervoor dat je een stuk lekkerder in je vel zit. En daar hoef je gelukkig heus niet urenlang voor aan de gewichten te hangen elke dag. Wetenschappers van de Universiteit van Vermont ontdekten dat twintig minuutjes matig bewegen al een positief effect op je stemming heeft. En die humeurboost houdt bovendien tot wel twaalf uur aan. En mensen die slechts vijf tot tien minuutjes per dag hardlopen, leven langer én worden minder vaak ziek.

Vergeet niet te flossen

Het klinkt wat onbenullig, maar flossen is meer dan alleen een manier om je gebit gezond en schoon te houden. Het kan namelijk de kans op diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs dementie voorkomen, blijkt uit studies die verbanden ontdekten tussen deze aandoeningen en tandvleesontsteking. Lukt het je niet om het flossen consistent vol te houden? Begin met één tand per dag. Volgens Stanford psycholoog B.J. Fogg is het namelijk beter om gewend te raken aan een heel kleine handeling, dan dat je iets groters elke keer perfect moet doen. Als het dan niet lukt, ben je eerder geneigd op te geven. Eén tand per dag flossen is makkelijk vol te houden. Na een tijdje is het een gewoonte en zal je de behoefte voelen je hele gebit te doen. Et voilà, je bent een flosser.

Hou een dagboek bij

Dagelijks een momentje pakken om wat gedachten op te pennen, zorgt er niet alleen voor dat je nare gebeurtenissen sneller kunt verwerken, maar vermindert ook het aantal stresshormonen in je lichaam én maakt je productiever. Mensen die na een werkdag een kwartiertje aan de slag gingen met pen en papier presteerden tot wel 23% beter op de werkvloer, ontdekte Harvard-psycholoog Francesca Gina.

Bezoek een museum

Kijken naar kunst zorgt dat je zelf ook creatiever wordt. Door jezelf regelmatig bloot te stellen aan nieuwe ervaringen, ideeën en prikkels wordt het brein zo getriggerd dat het zelf ook een stuk vindingrijker wordt.

Handen uit de mouwen

Een ochtendje helpen bij de voedselbank, op bezoek bij een adoptie-oma of simpelweg boodschappen doen voor je bejaarde buurvrouw. Er zijn genoeg mensen die hulp kunnen gebruiken. En als dat nog niet genoeg motivatie is, brengt het doen van vrijwilligerswerk ook nog eens geluk. Iets liefs doen voor je medemens heeft volgens wetenschappers van Harvard zelfs hetzelfde effect op het brein als een plotselinge verdubbeling van je inkomen.

Hou een grote schoonmaak in je kledingkast

Hoe groot is de kans nou écht dat je nog een keer in die minuscule jeans uit je studententijd gaat passen? Waarschijnlijk net zo klein als dat die afzichtelijke wollen trui – kerstcadeautje van je tante – ooit enorm in de mode komt. Ja, het is nu echt tijd om afscheid te nemen van alle gepilde vesten, gescheurde broeken en twijfelachtige miskopen die stof liggen te verzamelen in je kast. Geloof ons, na afloop ben je een stuk blijer. (En heb je bovendien weer ruimte voor nieuwe modevondsten)

Schoon je mailbox op

Al in 1946 schreef auteur Gertrude Stein: ‘we krijgen de hele dag door zoveel informatie dat we langzaam gek worden’. En toen hadden ze alleen nog maar radio! Nee, neem dan 2016. Er is natuurlijk het internet met al haar nieuws, roddel en achterklap, mail (werk en privé), Whatsapp, Twitter, Facebook, Instagram en langzaam zwichten we zelfs voor Snapchat. Kortom: een beetje orde in alle informatiechaos zou fijn zijn, te beginnen bij de overvolle mailbox. Schrijf je allereerst uit bij alle nieuwbrieven die je ontvangt (behalve die van Bedrock natuurlijk). Een speciaal app als unroll.me helpt je een handje. Verwijder of archiveer vervolgens elke mail in je inbox. Reageer op berichten die binnen vijf minuten te beantwoorden zijn en zet zaken die meer tijd vragen even apart (vergeet geen tijd in te plannen om hierop in te gaan). Zo, dat lucht op. Nu is het alleen nog een kwestie van volhouden.

Neem contact op met drie mensen die je al lang niet hebt gesproken

Grote kans dat je beste vrienden in dezelfde kringen verkeren als jij. Ze lezen dezelfde boeken en tijdschriften en kijken dezelfde series. Kortom: ze zien de wereld veelal op dezelfde manier als jij. Praten met oude bekenden leert je om zaken van andere kanten te bekijken en uit je comfort zone te stappen, zegt wetenschapper Mark Granovetter. Geen zin in mogelijk ongemakkelijke telefoongesprekken met je oude collega, die neef die je al veel te lang niet hebt gesproken of die studievriendin? Stuur gewoon een mailtje. Bellen kan dan altijd nog.

Drie uur in de natuur

Natuurlijk kun je op je vrije zondagmiddag het complete vierde seizoen van ‘Orange is the new black’ bingen. Maar wie slim is, onderneemt een tochtje naar het dichtstbijzijnde park of bos. Tijd spenderen met moeder natuur vermindert namelijk stress, verbetert je zicht (!), helpt je mentaal op te laden na een drukke periode en geeft als klap op de vuurpijl ook nog eens je creativiteit een boost. Niet zo gek dus dat ‘shinrin yoku‘ (oftewel: op doktersrecept een paar uur in de natuur doorbrengen) in Japan een bekend begrip is.

Kook een uitgebreid diner met verse ingrediënten

De meeste mensen raken niet bijster enthousiast van een intensieve kooksessie na een lange werkdag. Liever spenderen we onze spaarzame vrije tijd aan borrels met vrienden, de nieuwste Netflix-verslaving of iets enorm noodzakelijks als online shoppen. En dus flansen we snel iets in elkaar of halen we een maaltijd af bij de toko op de hoek. Maar, bewijst een studie van de John Hopkins Universiteit, voedsel smaakt beter als er moeite voor is gedaan. Uitgebreid de tijd nemen voor het koken van een gezonde, voedzame en verse maaltijd zorgt er dus uiteindelijk voor dat je er ook meer van geniet.

Ga ergens heen waar je nog nooit geweest bent

Reizen opent je blik, zegt filosoof Alain de Botton. Daarnaast is het ook gewoon leuk. En leuke dingen maken gelukkig. Bovendien is zo’n uitstapje ook nog eens heel wetenschappelijk verantwoord, want uit studies blijkt dat mensen die regelmatig reizen minder vaak depressief zijn en minder kans hebben op een hartaanval. Dus boek dat vliegticket naar Barcelona, pak de trein naar Rotterdam of fiets gewoon naar dat stadje verderop om daar je cappuccino te drinken. Easy does it!

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Zo word je succesvol in werkelijk álles (het is eigenlijk best simpel)

Dipje? Deze kleine veranderingen kunnen al een groot verschil maken

Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps

Makkelijker, leuker en gezonder leven dankzij gewoontes (welk type ‘gewoonte’-persoon ben jij?)

Als je opstaat voor waar je in gelooft, waarom word je dan meteen als ‘boos’ bestempeld?

Wat je moet overwinnen om goede keuzes te maken

Met deze 6 tips ruim je de negatieve energie in je leven op