Makkelijker, leuker en gezonder leven dankzij gewoontes (welk type 'gewoonte'-persoon ben jij?) - Bedrock
#psychology - Nydia van Voorthuizen

Makkelijker, leuker en gezonder leven dankzij gewoontes (welk type ‘gewoonte’-persoon ben jij?)

De upholder, de questioner, de rebel of de obliger

Chad Stembridge

Nog naar buiten om te sporten of toch maar weer Netflixen? Een lading verse groenten in je mandje of die afbakpizza?

Keer op keer een keuze moeten maken kost wilskracht en die wilskracht neemt af wanneer je door de dag heen al een aantal keer op de proef bent gesteld. Grote kans dat je na een lange dag voor de luie, makkelijke optie gaat. Gewoontes daarentegen, zoals het poetsen van je tanden, zijn zo vastgeroest in je systeem dat je ze doet zonder erover na te denken. Auteur Gretchen Rubin pleit daarom voor het bewust creeëren van gewoontes die je leven een stukje makkelijker, gezonder of leuker maken.

Door deze gewoontes in je leven te brengen hoef je je wilskracht minder vaak aan te spreken en loop je niet opnieuw tegen problemen aan waar je keer op keer mee worstelt: te korte nachtrust, ongezond eten, weinig beweging of een onopgeruimd huis waar je nooit iets kunt vinden. In haar boek ‘Better than before’ legt Gretchen uit hoe je dat het beste aanpakt. De truc? Ken jezelf! Dat goede voornemens na een week of twee verloren gaan, is namelijk vooral te wijten aan het feit dat mensen zichzelf iets op willen dringen dat niet bij hen past.

Om erachter te komen wat mensen drijft (en dus hoe ze het best gewoontes kunnen ontwikkelen), maakte Gretchen een framework waarin ze mensen opdeelt in vier categorieën. Ze doet dit aan de hand van hoe mensen omgaan met inner en outer expectations. Oftewel: verwachtingen die mensen zichzelf opleggen en verwachtingen die worden opgelegd van buitenaf.

De Upholder

Iemand die zowel eigen verwachtingen als andermans verwachtingen waar maakt. Dus je haalt uiteraard die deadline op je werk en houdt je netjes aan verkeersregels, maar eet ook gezond en staat vroeg op als je dat van jezelf moet. Als upholder heb je weinig moeite met het veranderen van je gewoontes. Dat wil niet zeggen dat het zonder slag of stoot gaat, maar het is makkelijker voor jou dan voor anderen. Een vrij kleine groep mensen valt in deze categorie.

De Questioner

Iemand die bij zich elke verwachting afvraagt: waarom zou ik dit doen? Ben je ervan overtuigd dat je je lekkerder voelt door elke dag een groene smoothie te drinken, dan hou je die gewoonte met gemak in stand. Vind je het schrijven van die evaluatie voor je baas onzin, dan doe je het niet. Wil je als questioner iets veranderen, dan is het goed om het belang ervan te achterhalen. Zo kun je denken: die evaluatie vind ik nog steeds onzin, maar om deze baan te behouden moet ik ‘m wel schrijven en dus doe ik het. Of: ik heb dan wel geen zin om tijd te steken in het opruimen en bijhouden van m’n huis, maar een georganiseerd huis is uiteindelijk juist tijdbesparend. Samen met de groep hieronder is de questioner de grootste categorie.

De Obliger

Iemand die eigen verwachtingen niet kan nakomen, maar alles wat van buitenaf komt juist wel. De ideale collega en vriend dus, want je bent iemand die altijd voor anderen klaar staat. Hierdoor kom je alleen niet snel toe aan wat je zelf belangrijk vindt. Vanuit jezelf vroeg opstaan om te sporten gaat je bijvoorbeeld moeilijk af of lukt helemaal niet. De beste manier om het alsnog voor elkaar te krijgen is zorgen dat iemand anders je verantwoordelijk houdt. Kom jij niet, dan stel je de ander teleur en dus zul je niet snel afzeggen. Gezonder eten? Kook voor vriendinnen die daar ook mee bezig zijn.

De Rebel

Iemand die een afkeer heeft tegen eigen verwachtingen en die van buitenaf. Regels zijn niet voor de rebel weggelegd en vragen er juist om om genegeerd te worden. Je leeft liever met de dag en dat wat je doet doe je op je eigen manier. Rebels hebben moeite met vaste patronen en dus zijn gewoontes niets voor jou. De gedachte dat iets keer op keer moet gebeuren staat je tegen. Elke dag opnieuw mogen beslissen is daarom juist fijn: ‘vandaag ga ik op tijd naar bed, morgen zie ik wel weer’. Net als de upholder is dit een kleine categorie.

Eenmaal achterhaalt in welke groep je zit, weet je dus beter wat jou drijft en kun je daarop inspelen.

Los daarvan is het slim jezelf nog een aantal vragen te stellen rondom datgene dat je graag anders zou willen zien.

Bijvoorbeeld:

  • Ben ik een ochtend of avondmens?
  • Hou ik van vertrouwdheid of vernieuwing?
  • Hou ik ervan grote stappen in een keer te maken of juist kleine?
  • Kan ik gematigd genieten of ga ik los als ik eenmaal begin aan iets verleidelijks?

Met deze kennis kun je volgens Gretchen veel bewuster gewoontes vormen. Als je echt geen ochtendmens bent, dan is het slimmer in de avond te sporten en het ontbijt zo simpel mogelijk te houden. Hou je van vernieuwing dan is een jaarabonnement op die yogaschool misschien niet zo’n goed idee; na een les of vier ben je er waarschijnlijk op uitgekeken. Ben je van het groots aanpakken, dan kun je beter een dag in plannen om je hele huis à la Marie Kondo aan te pakken, dan kastje voor kastje af te gaan. Wie van zichzelf weet dat het nooit blijft bij één glas wijn of één blokje chocola kan soms maar beter beslissen een avond helemaal niet te drinken of die reep niet in huis te halen. En ga zo maar door.

Know yourself en word een nog betere versie van jezelf.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

zo maak je keuzes

Zo maak je keuzes waar je zélf gelukkig van wordt

likeability verhogen

Je likeability verhogen? Laat deze 10 slechte gewoontes los

Zo word je succesvol in werkelijk álles (het is eigenlijk best simpel)

Stoppen met Facebook zou goed voor je gezondheid kunnen zijn volgens nieuw onderzoek

Bang om ouder te worden? Niet als je dit weet

Dé ouderschapstip van het gelukkigste land ter wereld (en hoe je dit zelf toepast)

Zo leer je nieuwe gewoontes aan in babysteps