Ode aan olie. Zo gezond is het (om te eten én te smeren) - Bedrock
#care - Tanja Terstappen

Ode aan olie. Zo gezond is het (om te eten én te smeren)

Kies voor pure, plantaardige, koudgeperste en het liefst biologische olie

Olie is een rijk en mooi goedje. Oude Grieken en Egyptenaren gebruikten olijfolie in hun maaltijden en om bijvoorbeeld hun huid mee te beschermen. Intussen hebben wij allerlei moeilijke crèmes en voedingsmiddelen bedacht die goed voor ons zouden zijn, maar het kan dus zo makkelijk zijn als een simpele olie. Mits je een goede variant kiest dan.

We schreven al eerder over de benefits van het mediterrane dieet. Het eetpatroon van mensen rond de Middellandse Zee kan hart- en vaatziekten voorkomen door de hoeveelheid groente en onverzadigde vetten, die slecht cholesterol verminderen. Ook brengt het dieet de bloeddruk omlaag, schreven onderzoekers in The New England Journal of Medicine.

Het belangrijkste ingredient binnen deze way of life? Olijfolie. Tip 1 binnen dit dieet: gebruik alleen olijfolie om mee te koken. In landen rond de Middellandse Zee zorgen ze ervoor dat ze zeker vier eetlepels olijfolie per dag binnenkrijgen. “Zo’n 45 tot 50 gram,” zegt Miguel Ángel Martínez-González, de wetenschapper die het effect van dit eetpatroon op ons lichaam al decennia onderzoekt. “Olijfolie is een belangrijke component, omdat het je eten op smaak brengt. Anders zou het veel moeilijker zijn om zoveel groente te eten als het mediterrane dieet bevat.”

En niet alleen om de smaak is olijfolie fijn spul. Onverzadigde vetten verhogen het goede HDL-cholesterol in het bloed en verminderen het slechte LDL-cholesterol. Als je verzadigde vetten vervangt door onverzadigde vetten, verklein je je kans op hart- en vaatziekten, zegt ook het Voedingscentrum.

Spaanse wetenschappers hebben bovendien ontdekt dat in extra virgin olijfolie stoffen zitten die veroudering van het lichaam kunnen vertragen en de kans op verouderingsziekten verkleinen, schrijft Gkazas Olijfolie in haar online magazine. Komt door de secoiridoid polyphenols stoffen in de olie. Onderzoekers vermoeden dat deze stofjes de kans op kanker verminderen.

Smeren

Natuurlijke oliën kunnen bovendien je huid voeden, beschermen en herstellen. Olie houdt de huid soepel, kan het een boost geven én veel oliën bevatten van nature een lichte zonbescherming. Lees wel goed wat er op een verpakking staat, want ‘olie’ klinkt lekker en wordt door veel cosmeticamerken als lokkertje gebruikt.

Zo kiezen we bijvoorbeeld vaak voor een crème of verzorgingsproduct met ‘etherische oliën’. Hoewel het olie wordt genoemd, bevat een etherische olie geen vet. Het gaat bij etherische (of essentiële) oliën vooral om het aroma. En hoewel die aroma’s je zinnen kunnen prikkelen, vaak heerlijk en helend kunnen zijn, verzorgen ze niet direct je huid of haar en moeten ze altijd met een ander product gemengd worden.

Sommige geuren kunnen zelfs voor overgevoeligheid zorgen, of worden therapeutisch gebruikt. Informeer je daarom goed over de geur. Let op de soort (geen citroen, limoen, sinaasappel, bergamot en grapefruit) én op de combinatie met weekmakers (ftalaat of BPA). Probeer essentiële oliën ook niet te lang te gebruiken.

Kies als het gaat om huid- en haarverzorging voor een pure, koudgeperste, biologische, plantaardige olie. Jojoba-, argan- en amandelolie bijvoorbeeld kunnen de huid een boost geven en hennepzaadolie kan zelfs helpen eczeem en andere huidziekten te voorkomen. Maar ook een (goede!) huis-tuin-en-keuken-olijfolie is niet verkeerd om je huidverzorgingsproducten mee te vervangen. De juiste olijfolie kan een goed alternatief zijn voor make-up remover, scheergel, babydoekjes, voetencrèmes of huidmaskertjes.

Overigens is olie niet direct hydraterend, maar legt het vooral een beschermlaagje op je huid zodat het vocht beter kan vasthouden. Zorg er dus voor dat je huid (of haar) nat is als je de olie aanbrengt.

Oil pulling

Oil pulling is een oud Ayurvedisch gebruik dat goed zou zijn om afvalstoffen uit je mond op te nemen. Dat zou zorgen voor schone tanden, schoon speeksel en uiteindelijk dus ook een betere weerstand. Makes sense. Het is niet aan te raden om hiermee de poetsbeurten van je tanden te vervangen, maar het is wel een mooi alternatief voor een mouthwash.

Hoe? Neem één eetlepel koudgeperste olie in je mond, zonder door te slikken. Spoel het zo’n 15 tot 20 minuten door je mond. De olie moet langzaam door je mond geduwd en getrokken worden, tussen je tanden door.

Meer lezen?

Model Cato van Ee deelt haar geheim: Zo krijg je het perzikhuidje van een model.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

lente in huis

Zo haal je de lente in huis met deze simpele tips

Zo leer je een kind groente eten (een wetenschappelijk bewezen methode)

Voedselwaarheid

Kijktip: de Voedselwaarheid met Michael Pollan

baas

We zijn niet gemaakt om voor een baas te werken én we kiezen de verkeerde leiders

emotie-eten

Emotie-eten: bestaat dat wel?

Zout

Tips om minder zout te consumeren

voedingslabels

Als voedingslabels er zo uitzagen, zou je dan betere keuzes maken (en minder suiker eten)?