Zo haal je het maximale uit groenten (stomen, fermenteren of rauw?) - Bedrock
#nutrition - Sophie Leijten

Zo haal je het maximale uit groenten (stomen, fermenteren of rauw?)

Koken, stomen of rauw? The do's and dont's.

Todd Quackenbush

Of je nu vegetarisch, veganistisch of juist vleeseter bent, groenten eten we allemaal. De één wat meer dan de ander, maar we ontsnappen er niet aan. Wat is nou de lekkerste manier om ze te bereiden? Hoe kun je het maximale uit je groenten halen?

Rauw versus gekookt

Raw food, is dat nou echt het meest voedzame? Haal je met ‘gewoon’ koken alle vitamines eruit? Nee. Een recente studie aan de Universiteit van Cambridge toont aan dat raw food zelfs lagere waarden van het anti-oxidant lycopene had. Ongunstig, want dit anti-oxidant verlaagt de kans op kanker en hartaanvallen.

Koken vernietigt inderdaad bepaalde voedingsstoffen, maar voor sommige groenten is het juist beter. De hitte vernietigt chemicaliën en moeilijk verteerbare stoffen. Welke groenten moet je dus koken? Brocolli, boerenkool en wortels.

Snel, sneller, snelst

Snel koken kan natuurlijk ook. Leg de groenten in kokend water, maar haal ze eruit zodra ze van kleur veranderen. Door deze techniek behouden ze hun voedingsstoffen, alleen kunnen ze nog ietwat smakeloos zijn. Bak ze dan kort in kokosolie.

Slowcooking

Als je meer tijd en een slowcooker in huis hebt, is dit stiekem de betere optie. Alle smaken en voedingsstoffen blijven behouden, je kunt gerust een ochtend – of zelfs dag – naar je werk. Sommige groenten doen er namelijk 8 of 10 uur over. Daarnaast is de slowcooker gemakkelijk schoon te maken. De binnenkant is van aardewerk en de deksel is ook zo schoon.

Stomen

Stomen is vooral favoriet bij mensen die op hun lijn letten, want er gaat geen water verloren, plus voedingsstoffen worden gemaximaliseerd. Er komt meer Vitamine C vrij als je broccoli stoomt. Extra lekker is, als je dit aansterkt met vette vis.

Bij stomen bereid je eten in de damp van kokend water. Er is niet per sé een stoompan voor nodig, een pan met hittebestendig vergiet is genoeg. De stoomtijd is 3 tot 5 minuten langer dan de kooktijd.

Het belangrijkste is dat je het gas laag houdt en het water blijft dampen. Dampt het niet, zet het vuur dan toch ietsje hoger. Extra fijn: het overgebleven vocht kun je gebruiken voor jus of saus. Een gezonde dressing boordevol vitaminen en mineralen, bovenop je pas gestoomde aardappelen.

Fermenteren

Fermen-watte…? Ja. Fermenteren. Een wat onbekendere, maar ontzettend gezonde methode voor jou en je groenten. Het helpt je sneller je eten te verteren, draagt bij aan een gezonde darmflora en betere weerstand. Het idee van fermenteren is dat je gezonde bacteriën cadeau krijgt.

Gebruik het liefst kool of zuurkool om te beginnen, daar zitten namelijk al veel melkzuurbacteriën in. Het fijne van kool is dat je eindeloos kunt variëren met specerijen en kruiden. Bijvoorbeeld dille, komijn of zwarte peper.

Hoe nu verder? Kool snijden, goed mengen met zout, aandrukken in een pot en even wachten. Voila, bon appétit!

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Sophie Leijten

Sophie studeerde filosofie (/filo-Sophie) en Nederlands en is de tekststagiaire van BEDROCK. Ze houdt van alles wat met taal te maken heeft. Van woordgrappen tot poëzie, van de Jeugd van Tegenwoordig tot Herman van Veen, van dikke romans tot tijdschriften. Het allermeest houdt ze van haar vrienden, reizen en levenslessen verzamelen. Haar doel is om ooit een boek te schrijven. Of in Carré te staan.

Meer Bedrock

houdbaarheidsdatum

De invloed van de houdbaarheidsdatum: gooi jij voedsel te snel weg?

soorten 'honger'

Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Instagram

Instagram zorgt ervoor dat je gezonder eet (volgens wetenschap)

eten kliniek

Eten in de kliniek: wat een liefdeloze sh*t was dat

healthy recepten paasbrunch

5 healthy recepten voor een paasbrunch

gezond uit eten

7x gezond uit eten gaan doe je zo

Zo leer je een kind groente eten (een wetenschappelijk bewezen methode)