De vicieuze cirkel van het detoxen (en hoe je 'm doorbreekt) - Bedrock
#nutrition - Tanja Terstappen

De vicieuze cirkel van het detoxen (en hoe je ‘m doorbreekt)

Balans betekent niet je hamburger-bevlieging compenseren met een sapje

Soesja Leugs

Na elke ‘uitspatting’ – of dat nou een ‘ongezonde’ lunch of een ‘iets te gezellig’ weekend is – nemen we ons voor om écht even rustig aan te doen. We compenseren een periode van te veel eten met een week op rantsoen. Detoxen met sapjes, of met citroen en ahornsiroop. En hoewel je je daar waarschijnlijk even übergezond door voelt, heb je er op de lange termijn niet zoveel aan.

Er is weinig onderzoek gedaan naar de werking van detoxkuren, schreven we al eerder in het artikel: Alles wat je wil weten over detoxen (is het nou wel of niet goed voor je). De onderzoeken die er zijn, zijn vaak kleinschalig en niet wetenschappelijk onderbouwd. Ook te weinig producenten van detoxkuren deden onderzoek om aan te tonen dat hun kuur daadwerkelijk helpt.

De meningen over detoxen verschillen behoorlijk. In onze rubriek Hokjes Denken stelden we een panel de vraag: is detox nu een reiniging voor het lichaam of slaat het helemaal nergens op?

Met haar pleidooi in het online magazine Sakara Life slaat blogger Isabella Gucci-Ruffalo de spijker best wel op z’n kop. Over de hele wereld en sinds mensenheugenis gedijen mensen op de meest simpele maaltijden, schrijft ze. Zonder moeilijke sapkuren, balansdagen of rare cravings. We zijn daar inmiddels alleen een beetje blind voor geworden, omdat we te moeilijke doelen stellen. We streven altijd naar meer, en beter, en gezonder en daar gaat iets mis.

Omdat we altijd wel een nieuw detoxpakket kunnen aanschaffen, gaan we ook automatisch vaker (en meer) crap consumeren. We worden boos op onszelf als we een zak chips leegeten, maar gelukkig kunnen we dan maandag met een detox beginnen. En als dat niet lukt, worden we weer boos maar beginnen we volgende week. Detoxkuren zijn op zich niet verkeerd, maar de manier waarop we ze inzetten wel. We doen er een beetje te makkelijk over. Er op los leven, af en toe een weekje op ahornsiroop en citroen, om vervolgens weer uit de band te springen. Voilà vicieuze cirkel.

Vertrouw op je lichaam

Tenzij je een vervelende ziekte hebt en je dokter het je voorschrijft, is het eigenlijk niet per se nodig om je lever schoon te spoelen. Je lichaam kan dat namelijk heel goed zelf. Vertrouw maar op je lijf, pleit Isabella Gucci-Ruffalo. Als iets je systeem binnenkomt dat het niet in zich wil hebben, merk je dat wel. Buikpijn, misselijk, slechte huid… Bedenk je bijvoorbeeld wat er gebeurt als je iets eet dat bedorven blijkt. Je lichaam geeft je wel een seintje en weet zelf heel goed hoe het van gifstoffen af moet komen. Zelfs als je je een keer helemaal te buiten gaat bij McDonalds, weet je lijf nog een manier te vinden om de balans te herstellen.

To keep the body in good health is a duty. Otherwise we shall not be able to keep our mind strong and clear. Boeddha

Balans

Balans betekent niet dat je je hamburger-bevlieging compenseert met een groen sapje. Of dat je je met kerst vol kunt proppen en de schade in januari probeert te herstellen met een sapkuur van een week. Raakt je lijf alleen maar van in de war. Als je je niet relaxed voelt met variatie en spontaniteit in je eetpatroon, heb je waarschijnlijk niet de juiste balans.

De key zit ‘m in bewust met je lichaam omgaan en goed luisteren. Ook als dat betekent dat je af en toe wat meer eet dan normaal. Belangrijk om je te bedenken; je lichaam reageert in eerste instantie op cycli van de natuur: je leeftijd, de seizoenen, dag & nacht. Het werkt simpelweg niet optimaal op een eetritme dat jij het oplegt, omdat het in een boekje stond of omdat je jezelf te dik vindt.

Dit is geen vrijbrief om alles te eten wat je tegenkomt. Als je goed naar je lijf luistert (en dan bedoelen we écht goed), hoor je vanzelf dat het niet hunkert naar een pak koekjes elke avond. Als je goed luistert naar je (continu veranderende) behoeften, en daar gehoor aan geeft, raak je niet zo gauw van de rails én heb je dus ook nooit zo’n extreme detoxkuur nodig.

Veilig detoxen

Wil je toch wél een keer aan de detox? Kan best hoor, maar houd deze puntjes dan in je achterhoofd:

  • Mis geen essentiële voedingsstoffen, de kans op extreme vermoeidheid, slechte lichamelijke prestaties en andere klachten is dan groter.
  • Je kunt ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan, maar er zijn ook deskundigen die je een handje kunnen helpen. Zij geven je voor en tijdens de kuur nuttige informatie en tips (ook als je lichaam vreemd reageert).
  • Een detoxkuur is niet geschikt voor iedereen en soms, bij bepaalde ziektes bijvoorbeeld, wordt het zelfs afgeraden.
  • Houd het kort – maximaal een week – en voeg dan langzaam gezonde (!) voeding toe aan je patroon.
  • Dagelijks ‘detoxen’ (lees: een gezond voedingspatroon volgen) is beter dan altijd alles eten en twee keer per jaar een detoxkuur volgen.

Meer lezen?

Verrassende seintjes van je lichaam kunnen erop duiden dat je aandacht moet besteden aan je ‘gut’. Dit is hoe je darmen en je brein elkaar beïnvloeden.

En: Slimme mensen diëten niet (want afvallen begint in je hoofd).

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

biologische planten

Gespot door de redactie: biologische planten en een retreat in Italië

Dit water fungeert als medicijn: alkaline water

5 dagen vasten

Waarom 5 dagen vasten per maand gezond is volgens nieuw onderzoek

Zo leer je een kind groente eten (een wetenschappelijk bewezen methode)

Ja ik zag je bericht, en nee ik reageer nog even niet

tips en to do's

Gespot door de redactie: handgemaakte sieraden en een nieuw zuivelmerk

Voedselwaarheid

Kijktip: de Voedselwaarheid met Michael Pollan