Op deze manier word je binnen een paar minuten weer helemaal zen – Bedrock
#spirituality - Monique van den Boomen

Op deze manier word je binnen een paar minuten weer helemaal zen

Audio-meditaties die je helpen om rustig te blijven in stressvolle situaties

Isabell Winter

Stress zorgt ervoor dat je slecht slaapt, onbedoeld fel uit de hoek komt en het op geen gegeven moment allemaal niet meer bij kunt houden. Meditatie kan je helpen om te gaan met stressvolle situaties.

Meditatie kan je helpen om de druk te verlichten. Het leert je om bewust en kalm op bepaalde situaties te reageren. Wanneer je mediteert, veranderen namelijk je hersenen. Het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor de vecht-of-vluchtreactie, de amygdala, krimpt. De prefrontale cortex, die betrokken is bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing, groeit juist. Je zult merken dat je kalm blijft, in plaats van meteen het verdedigingsmechanisme (de vecht-of-vluchtreactie) in werking te zetten.

Meditatie laat je dus de kracht van rust en kalmte inzien. In plaats van direct te reageren op een bepaalde prikkel, is het juist de kunst om rustig te blijven en bewust voor een bepaalde reactie te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan die momenten dat je tegen iemand uitvalt: dit kun je in het vervolg leren voorkomen.

Speelt er op dit moment iets belangrijk in je leven waarvoor je een knoop door moet hakken? Vaak zie je dan door de bomen het bos niet meer. Door te mediteren wordt je hoofd weer rustig en een leeg hoofd zorgt ervoor dat je duidelijk ziet wat je mogelijkheden zijn. Zo kun jij beter op lastige situaties reageren.

Wil je het zelf uitproberen? Beluister hier de audio-meditaties van Tijn Touber.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Mediteer je gelukkig: kan dat volgens wetenschappers?

Laten we vooral níet in het nu leven (en dankbaar zijn dat het niet hoeft)

Driving home for christmas? 4 minimeditaties voor onderweg

Is mindfulness een alternatief voor Ritalin bij ADHD?

The struggle is real: ik probeerde voor het eerst in mijn leven te mediteren (40 dagen achter elkaar)

Mindfulness in ziekenhuizen? Artsen zijn om

Waarom je meer moet rusten om beter te werken