Slimme mensen diëten niet (want afvallen begint in je hoofd) - Bedrock
#nutrition - Josephine Kay

Slimme mensen diëten niet (want afvallen begint in je hoofd)

Crash diets zijn niet de oplossing

Bijna iedereen heeft weleens een keer gepoogd te diëten. Of het nu een crash dieet of sappenkuur was om éven een paar kilo voor de vakantie kwijt te raken of een poging tot consequent op je eten letten met de Sonja Bakker- of South Beach-methode. Best bijzonder, als je bedenkt dat “de dieetindustrie de enige winstgevende bedrijfstak ter wereld is met een mislukkingspercentage van 98 procent,” aldus de Federal Trade Commission.

Waarom vallen zoveel mensen elke keer weer voor de laatste rage op dieetgebied? Blijkbaar gaan de alarmbellen niet bij iedereen rinkelen als er een nieuw aloë vera pilletje op de markt komt waardoor je in negen dagen maar liefst vier kilo kunt afvallen. Want, wie wil dat nu niet, vier kilo lichter de deur uitstappen? Dan vergeten we even voor het gemak de gezondheidsrisico’s die aan een kledingmaat minder in een week, verbonden zijn. Daar bovenop is een dieet volgen niet eens leuk. Zoals Charlotte Markey in haar nieuwe boek Slimme Mensen Diëten Niet opmerkt: “Ik heb iemand die aan het lijnen is nog nooit ‘Ik voel me geweldig!’ horen zeggen. En toch blijven we het doen.”

Waarom doen we het?

Om (zo snel mogelijk) af te vallen is het voor de hand liggende antwoord. Charlotte Markey vervolgt: “We worden gemotiveerd door het resultaat (een flink aantal kilo’s eraf) dat we hopen en vaak verwachten te bereiken. We verbeelden ons dat we slanker, aantrekkelijker, gezonder en gelukkiger zullen worden. Dit zijn sterke prikkels en de dieetindustrie weet dat.” Maar waarom leiden de meeste diëten niet naar dit gewenste resultaat? En werkt een dieet niet averechts?

Markey schrijft over een onderzoek dat in de Tweede Wereld Oorlog werd uitgevoerd. “Het betrof principiële dienstweigeraars…Deze mensen gingen ermee akkoord om gedurende een halfjaar deel te nemen aan een ‘hongerdieet’. Het opmerkelijkste aan deze studie was wat er als gevolg van hun participatie aan het onderzoek veranderde in hun psychische toestand. Ze raakten geobsedeerd door eten. Ze gingen veel vaker aan eten denken dan in de tijd voordat ze meededen aan de studie. Sommige deelnemers begonnen zelfs te dromen over eten. De deelnemers merkten op dat ze niet in staat waren zich te concentreren op normale activiteiten. Verder bleven ze meer op zichzelf en werden ze depressief en prikkelbaar. Ze verloren hun belangstelling voor seks en ten minste één persoon ging zich naar verluidt te buiten aan zelfverminking. Met andere woorden, ze werden heel erg chagrijnig.” Goed, geen zin in seks en zelfverminking, maar wél een paar kilo’s lichter. Je moet er wat voor over hebben he?

De ik begin maandag mantra

Maandag ga je alles anders doen, maandag begin je aan je healthy lifestyle. En normaal gaat dat wel eventjes goed. Vol frisse moed plunderen we de supermarkt, en verlaten we deze met alleen groenten, bonen, noten en fruit in ons boodschappentasje. De kasten en koelkast staan vol gezonde tussendoortjes en iedereen om je heen weet dat ze geen appeltaart onder je neus moeten schuiven. “Maar het merendeel van ons doorloopt tijdens een dieet een cyclus, soms aangeduid als het ‘valsehoopsyndroom,’ waardoor we ons slechts tijdelijk hoopvol en goed voelen.”

Daarna staan we op een feestje en nemen we toch een bitterbal, of gaan we uit eten en grijpen we naar een stukje brood, besmeerd met roomboter, uit het broodmandje. Dan komt het schuldgevoel naar boven borrelen. ‘Had ik maar meer wilskracht getoond op dat feest, of alleen maar soep besteld in dat restaurant.’ Maar volgens Markey is de “verantwoordelijkheid nemen voor een fout meestal prijzenswaardig. Maar dat hoeft niet zo te zijn bij het volgen van een dieet. Het is waarschijnlijk – ja zelfs zeer waarschijnlijk – dat het met je dieet fout ging vanwege het dieet zelf, niet vanwege jou. Als je dieet geen ruimte laat voor een onregelmatige agenda of veranderende levensomstandigheden, kun je er donder op zeggen dat er niets van terechtkomt.”

De oplossing

Maar wat is dan de oplossing en hoe kun je het volhouden om consequent gezond te eten, zonder in extremen te treden? Volgens Markey is er voor elk probleem een oplossing.

Stemming en eten
  • Probleem: als ik moe ben, heb ik zin in eten. Wanneer ik opgewekt ben, heb ik zin in eten. Wanneer ik down ben heb ik zin in eten.
  • Oplossing: bedenk eerst of je een emotionele eter bent. Zo ja, kun je op meerdere manieren voorkomen dat je steevast naar een chocoladereep grijpt als er bepaalde gevoelens door je lijf gieren. Attendeer jezelf erop dat je de neiging hebt om troost te zoeken in eten, en mijd voedsel en zoek je heil in andere bronnen van troost: je vrienden, familie, lichaamsbeweging, een goed boek, lekker een bad nemen of de hond uitlaten.
Geestelijke vermoeidheid
  • Probleem: Hoeveel besluiten neem je op een dag? Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil, maar elke dag dien je talloze routinematige keuzes te maken – bijvoorbeeld beslissen wat je ’s morgens gaat aantrekken of nagaan welke route je zult nemen wanneer je naar huis rijdt. Zo kan het komen dat je aan het eind van een dag geestelijk moe bent en je sneller geneigd bent om naar een ongezonde snelle hap te grijpen.
  • Oplossing: Het is belangrijk om jezelf goede eetgewoontes aan te leren die je kunt volhouden. Ga aan de slag met je drankconsumptie, snacks, zoetigheid en maaltijden. Bedenk goede ontbijt- en lunchopties die gezond zijn en die je regelmatig kunt eten als je moe bent en weinig inspiratie hebt. Hetzelfde geldt voor de avondmaaltijden. Bedenk gerechten die makkelijk in elkaar te zetten zijn en weinig tijd kosten. Zo heb je altijd een go to meal als je geestelijk vermoeid bent en hoef je je daar in ieder geval níet druk om te maken.
Leer gezond eten lekker te vinden
  • Probleem: Misschien is dit voor je gevoel wel het grootste probleem. Want, ongezond eten is toch zoveel lekkerder dan een stengel selderij?
  • Oplossing: Er is niks mis mee als je ongezond eten lekker vindt en je er af en toe aan te buiten gaat. Maar wil je op een gezond gewicht blijven, dan dien je op zoek te gaan naar een paar voedingsmiddelen die je lekker vindt, gezond zijn, relatief weinig calorieën bevatten én voedzaam zijn. Let op, het is wel belangrijk dat je deze vervangers wel écht lekker vindt. Denk bijvoorbeeld aan een rijstwafel met hummus en sambal als tussendoortje. Lekker, maar toch gezond.

Meer tips en tricks? In Charlotte Markey’s Slimme Mensen Diëten Niet gaat ze in veel meer detail in op de verschillende problemen en oplossingen.

Meer lezen

Kun je met je mind je lichaam genezen?

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

houdbaarheidsdatum

De invloed van de houdbaarheidsdatum: gooi jij voedsel te snel weg?

soorten 'honger'

Er zijn drie soorten ‘honger’ (welke heb jij het vaakst?)

Instagram

Instagram zorgt ervoor dat je gezonder eet (volgens wetenschap)

eten kliniek

Eten in de kliniek: wat een liefdeloze sh*t was dat

gezondheidstips

Onder de loep: de gezondheidstips van je oma

gezond uit eten

7x gezond uit eten gaan doe je zo

5 makkelijke recepten voor heerlijk en gezond water (zo kom je wel aan die 2 liter)