Voor iedereen die wil beginnen met mediteren: 5 basisinzichten die je kunnen helpen – Bedrock
#spirituality - Tanja Terstappen

Voor iedereen die wil beginnen met mediteren: 5 basisinzichten die je kunnen helpen

Je kunt een rotgevoel niet 'weg-mediteren'

Levi Morsy

Meditatie wint aan populariteit. Veel mensen willen er best mee beginnen, alleen niet iedereen heeft er tijd voor of denkt dat ‘ie het kan. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Meditatie integreren in je leven betekent niet dat je je elke dag een uur in lotushouding moet afzonderen, of maandelijks in retraite moet. Deze 5 inzichten maken beginnen makkelijker.

Vaste tijd

Zoals ook met eten, sporten en werk is het een goed idee om je meditatiemomenten te plannen. Het is ‘t lekkerst als je je erin traint en er een beetje aan verknocht raakt, zoals ook met je rondje Vondelpark of je gezonde ontbijtritueel. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je er meteen een uur voor moet inlassen. Juist niet. Het gaat erom dat het past binnen jouw schema. Een kwartiertje als je net wakker bent, of voor je gaat slapen bijvoorbeeld.

In meditatie gaat het niet om hoe lang je zit. Je kunt ook kleine meditatiemomentjes pakken gedurende de dag of meditatie vinden in je dagelijkse bezigheden – zoals zenmonniken dat doen. Uiteindelijk is het aan jou om een vorm te vinden die jij prettig vindt. Begin bijvoorbeeld met een kwartiertje eerder de wekker zetten en voor je de douche instapt even aware te zijn; van je lichaam, je gedachten, je ademhaling.

Ademhaling

Je ademhaling is je guide in meditatie. Je ademhaling is er altijd. Automatisch. Je hoeft er niets voor te doen. Ga rustig zitten in een houding die voor jou fijn is. Met je rug recht op een stoel bijvoorbeeld, voeten op de grond en je handen op je schoot. Sluit rustig je ogen en merk je ademhaling op. Dat is het enige. Probeer je ademhaling niet te controleren, maar merk het gewoon op. Wat je ook denkt, wat je ook voelt, hoe onrustig je ook bent; je ademhaling is er. Daar begint meditatie. Steeds maar weer je ademhaling opmerken. Als je jezelf beter leert kennen, kun je aan je ademhaling merken of je rustig bent, opgewonden of gestresst.

Laat je begeleiden


Ondanks dat meditatie heel persoonlijk is en het uiteindelijk het fijnst is als je er je eigen ritueel van kunt maken, is het prettig om iemand te vinden die je kan begeleiden. Die je technieken kan leren. Je kunt boeken en artikelen lezen, maar ook audio-meditaties (zoals deze, die Tijn Touber maakte voor Bedrock) of video’s (zoals deze guided meditation van Jeff Foster). Je kunt op verschillende yoga-scholen ook meditatieklasjes volgen of natuurlijk een retraite van een dag, weekend of week bijwonen.

Bewust worden vs. rustig worden

Vaak zien we ‘rustig worden’ als doel van meditatie. Even ons hoofd leegmaken. Dat rotgevoel ‘weg-mediteren’. Maar dat is eigenlijk niet helemaal waar het om draait. In plaats van gedachten, gevoel en onrust weg te drukken, zit je om te onderzoeken. Wat doet dat rotgevoel met je lijf, waar in je lijf voel je het, welke gedachten drijven er voorbij en wat gebeurt er met je ademhaling? In meditatie gaat het erom dat je je bewust wordt van wat er zich in je binnenwereld afspeelt. Nieuwsgierig zijn naar al die onrust, het observeren, omarmen, in plaats van het weg te duwen. Wat giert er door je lijf? Mag dat er zijn? Kun je daar ruimte voor maken? En wat leidt je af op dit moment? Mag dat er ook zijn? Probeer te zitten met een onderzoekende houding en steeds terug te gaan naar de basis: je ademhaling.

Veranderen is geen doel

Het doel van meditatie is niet om je gedachten stop te zetten of ze te veranderen. Het doel is ook niet om je anders te voelen. Het doel is om anders te kijken naar je gedachten en emoties, zodat je ze niet per se ziet als waarheid en er niet in verstrikt raakt. Je leert zo de juiste gedachten te kiezen om te volgen, en de juiste om te laten gaan. Als je gedachten wil stoppen of ombuigen, gaat meditatie je teleurstellen. Meditatie is een techniek om je mind te trainen dingen anders te zien, meer open te staan en los te laten wat niet relevant is. Onthoud dat getrainde mediteerders er hun hele leven over doen en constant blijven leren. Denk niet dat je opeens de zen zelve bent als je elke ochtend een kwartiertje zit. Sterker nog, je gaat waarschijnlijk in eerste instantie veel meer onrust opmerken. Het mooie is dat je jezelf op die manier zo goed leert kennen en accepteren, dat je er vanzelf heel rustig van wordt.

Beetje luchtig beginnen? Kan met deze (h)eerlijke meditatie: “Gradually let the horseshit of the external world fade from your awareness.”

Meer lezen? Dit is waarom meditatie echt werkt en niet zweverig is.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Mediteer je gelukkig: kan dat volgens wetenschappers?

Kun je nog ‘gewoon’ op vakantie gaan? Of moet je er een beter persoon van worden?

Onthaasting is niet het antwoord op burn-outs en stress: de manier waarop jij je tot de wereld verhoudt wel

Tien gelukslessen om van 2017 écht een happy new year te maken

Je kunt niet slapen? Tips om sneller in slaap te vallen

Als je het té druk hebt en het even niet meer ziet zitten, dan helpt dit misschien

Probeer verwachtingen los te laten (ze maken je ongelukkig)