De grootste reden waarom we niet regelmatig sporten (en hoe we dit kunnen doorbreken) - Bedrock
#sport - Josephine Kay

De grootste reden waarom we niet regelmatig sporten (en hoe we dit kunnen doorbreken)

Handige tips om meteen te proberen

The Phoney Club

Ik heb me met mijn collega’s ingeschreven voor de Dam tot Dam-loop in september. Waarom? Het is een goede stok achter de deur om nu écht standaard drie keer per week te gaan hardlopen. En nu moet ik wel trainen, aangezien mijn collega’s al 10 kilometer in hun slaap kunnen hardlopen, en achteruit-rennend sneller zijn dan ik. Echt…

Ik ben vol goede moed begonnen. Drie keer per week rende ik door het Westerpark in Amsterdam. Drie keer per week trok ik mijn sportoutfitje uit de kast. Drie keer per week zette ik mijn hardloop-app aan. Klein detail dat ik nu achterwege laat: dit heb ik precies één week volgehouden.

Eigenlijk is het te zot voor woorden. Ik weet dat regelmatig sporten goed voor me is. Het is goed voor mijn gezondheid, de lijn en ook mijn mentale gesteldheid. Maar dan nóg weet ik het voor elkaar te krijgen om niet te gaan. But why?

Volgens Leo Babauta is er eigenlijk maar één reden waarom dit gebeurt. Je denkt misschien dat je te druk bent, maar als je alle uren die je op social media doorbrengt, op nieuwssites, Youtube of Netflix optelt…dan zou je waarschijnlijk minstens één marathon per dag kunnen rennen. Je kiest er dus gewoon voor om deze dingen te doen in plaats van te sporten. Zo simpel is het dus: je maakt de keuze om iets anders te doen. Het is een keuze, niet een probleem van bijvoorbeeld ‘te weinig tijd.’

in nieuwe dingen geloven

Maar waarom maken we deze keuze?

Omdat we denken dat Netflix aanzetten is wat we nodig hebben om op dat moment gelukkig te worden. En op dat moment klopt die gedachte ook wel. We geloven bepaalde dingen, die het sporten tegenwerken, zoals:

  • Je gelooft dat sporten hard werken is, en op de bank een serie kijken is makkelijker en leuker.
  • Je gelooft dat je moe bent, en uitstelgedrag is minder vermoeiend.
  • Je gelooft dat als je rustig aan doet en dus niet sport, je meer tot rust kunt komen.
  • Je gelooft dat je het druk hebt, en dat je meer tijd over hebt, als je een sportsessie overslaat.

Je hebt dus beslissingen genomen aan de hand van deze dingen waar je in gelooft. Daarom ga ik dus niet hardlopen. Daarom ligt mijn sportpakje nog in de kast.

Draai het om

Gelukkig kun je de dingen waar je nu (onbewust) in gelooft, veranderen. Probeer in deze nieuwe dingen te geloven:

  • Ik ben gelukkiger als ik buiten ben en beweeg.
  • Ik voel me sterker, krachtiger en heb meer energie, als ik regelmatig sport.
  • Ik voel me beter over mezelf als ik sport.
  • Ik vind het gevoel dat ik iets gepresteerd heb heel erg fijn na een workout.
  • Mijn gezondheid is belangrijker voor me dan een serie kijken.

Overtuig jezelf van deze dingen, schrijf ze op, zeg ze hardop. Op een gegeven moment ga je er echt in geloven. Het heeft wel even tijd nodig, dus wees geduldig. Mijn collega’s horen mij in ieder geval de komende maanden ‘ik voel me goed als ik ren’ chanten op kantoor. Nu maar hopen dat dat genoeg is om de finishlijn te halen…

Meer lezen

5 mind hacks om weer zin in je workout te krijgen.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Waarom een compliment meer motiveert dan een cash bonus

wintersport

Ga je op wintersport? Daar zal je lichaam én geest blij mee zijn

topsporters

Tips van topsporters om positief te blijven onder grote druk

fitgirls

Fitgirls die foto’s posten van hun work-out? Volgens deze studie zijn ze narcistisch

krachttraining

Iedereen zou aan krachttraining moeten doen en dit is waarom

Een sportieve inspiratie-boost: mocht je nog op zoek zijn naar een sport voor 2017

Gespot door de redactie: een healthy brunch en een magische running experience