Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden - Bedrock
#psychology - Monique van den Boomen

Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden

Echt overal is het perfecte moment voor (dus ook voor je work-out, een dutje en een brainstormsessie)

Crew

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de momenten waarop ons lichaam het beste functioneert. Door aandacht te besteden aan je biologische klok en de momenten waarop je het meest alert bent, kun je ervoor zorgen dat je beter presteert. Voor iedere activiteit is namelijk een tijdstip dat het meest geschikt is, van creatieve taken tot je work-out in de sportschool.

Vaak organiseren we onze dag aan de hand van de afspraken die we hebben staan: onze ‘sociale klok’. We negeren de behoefte van ons lichaam en laten onze dag bepalen door andere factoren. Eigenlijk maar vreemd als je beseft dat onze biologische klok een grote rol in ons lichaam speelt. Deze klok bepaalt niet alleen wanneer we wakker worden en gaan slapen, maar regelt ook alle andere processen in ons lichaam. We leiden aan een sociale jetleg, stelt Groningse chronobiologe prof. dr. Martha Merrow in een aflevering van het wetenschapsprogramma Labyrint. We luisteren beter naar die sociale klok, dan naar ons eigen biologische ritme.

Wanneer je je agenda afstemt op je biologische klok, kan dit je veel gezondheidsvoordelen bieden. Het blijkt dat voor bijna iedere activiteit het perfecte momentje is. Het is misschien lastig, maar probeer eens wat beter naar de behoefte van je lichaam te luisteren. Ook de wetenschap houdt zich steeds meer bezig met het ritme van de biologische klok. Dit is wat er zoal onderzocht is.

Work-out

Tijd voor een work-out? Ook hiervoor blijkt het perfecte tijdstip te zijn. Onderzoek heeft laten zien dat een work-out vroeg in de ochtend ervoor zorgt dat je sneller gewicht verliest. Daarnaast geeft het je metabolisme een boost waardoor je de hele dag door meer energie verbrandt. Hoe zit dit dan? Als je in de ochtend meteen begint met je work-out, dwing je je lichaam om te putten uit de vetreserves voor brandstof, in plaats van dat je je laatste maaltijd verbrandt. Uit een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift voor Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, bleek dat lichte cardio voor het ontbijt ervoor zorgt dat je meer lichaamsvet verliest. Je insulineniveau is dan namelijk laag, waardoor je lichaam veel meer vet verbrandt. Maar het is natuurlijk ook wel fijn om een work-out achter de rug te hebben wanneer de rest van de wereld nog aan zijn dag moet beginnen.

Wil je je sportprestaties verhogen en is afvallen niet per se je prioriteit? Dan kun je je work-out het beste plannen tussen drie uur ‘s middags en zes uur ‘s avonds. Je lichaam presteert dan het beste en de kans op een blessure is dan het kleinste. Heb je een krachttraining op de planning staan? Dit kun je het beste doen tussen twee uur ‘s middags en zes uur ‘s avonds. Je lichaamstemperatuur wordt later op de dag namelijk steeds hoger en deze toegenomen lichaamstemperatuur zorgt ervoor dat je een stuk meer kracht hebt. Een andere boost is afkomstig van je longen, deze functioneren een stuk beter om vijf uur ‘s middags. Meer zin in een potje squash? De hand-oog coördinatie is laat in de middag het beste. Daarnaast zijn de spieren en gewrichten flexibeler, waardoor er minder kans is op een blessure.

Cognitieve en creatieve prestaties

Ook cognitieve prestaties – denk bijvoorbeeld aan redeneren en het oplossen van problemen – hebben ook het perfecte tijdstip. Amerikaanse bioloog Nathaniel Kleinman ontdekte in 1933 dat bijna alle cognitieve prestaties pieken tussen tien uur ‘s ochtends en één uur ‘s middags. Dit komt doordat je lichaamstemperatuur gedurende de ochtend steeds verder toeneemt. Op het einde van de ochtend heb je hierdoor een verbeterde concentratie, werkgeheugen en alertheid.

Naarmate de dag vordert neemt je mogelijkheid om je te concentreren steeds verder af. De meeste mensen zijn het makkelijkste afgeleid van twaalf tot vier uur ‘s middags, blijkt uit onderzoek van Robert Matchock, professor psychologie aan de Pennsylvania State University. Uit zijn onderzoek bleek dat je alertheid afneemt als je een maaltijd hebt gegeten. Misschien een goede timing voor een middagdutje? Want om twee uur ‘s middags neemt ook nog eens je slaperigheid toe.

Het klinkt misschien raar, maar wanneer je slaperig bent, ben je ook een stuk creatiever. De meeste mensen zijn dan ook het creatiefst in de avond. Problemen waarvoor je out-of-the-box moet denken, kun je dus het beste oplossen als je moe bent. De verklaring? Als we vermoeid zijn, dwalen onze gedachten wat makkelijker af. Daardoor krijgen we sneller creatieve ingevingen. Plan dus de werkzaamheden die concentratie vereisen in de ochtend, en het creatieve denkwerk in de namiddag of avond.

Alcohol

Om vijf uur aan de vrijdagmiddagborrel? Misschien moet je daar dan nog even mee wachten. Uit onderzoek van Roger Wilson van de Stanford University blijkt namelijk dat ook onze lever het perfecte moment heeft om alcohol af te breken: om negen uur ‘s avonds. Rond deze tijd filtert je lever meer alcohol uit je bloed, dan bijvoorbeeld ‘s ochtends. Maar alcohol heeft ook de neiging om je biologische klok in de war te gooien. Wanneer mensen veel alcohol drinken worden de genen die ons bioritme sturen minder actief, blijkt uit onderzoek van neurowetenschapper Robert Handa. De alcohol verstoort waarschijnlijk de signalen die onze biologische klok naar onze hersenen stuurt.

Bioritme

Onze biologische klok bepaalt dus meer dan we denken. Onze sociale agenda’s maken het moeilijk om te luisteren naar wat ons bioritme van ons verlangt. Steeds meer studies bewijzen echter dat je op elk moment van de dag je hoogte- en dieptepunten hebt. Misschien moeten we toch maar eens wat meer aandacht besteden aan het tikken van de wijzers van onze biologische klok?

Meer lezen

Vijf dingen die je beter niet kunt doen als je net wakker bent en zo vind je die mind/body-connectie weer terug.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Monique van den Boomen

Monique is bezig met haar master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en versterkt het team als tekststagiaire. Als ze niet aan het schrijven is, is ze in de keuken nieuwe recepten aan het uitproberen. En o ja, ooit wil ze nog een boek uitbrengen.

Meer Bedrock

rolladebadpakjes

Over rolladebadpakjes en slechtverlichte paskamers

onze schoonheidsobsessie

Hoe komen wij (en onze kinderen) van onze schoonheidsobsessie af?

Hoe ik van mezelf leer houden nu ik pas echt ‘dik’ ben

Kwik in je lijf: het gevaar van amalgaamvullingen

nachtuil

Geen ochtendmens? Dit zijn de voordelen als je een nachtuil bent

leven

Waarom het leven sneller lijkt te gaan als je ouder wordt

Stop met het ‘fixen’ van je lichaam en draag iets bij aan de wereld