Adem in. Adem uit. Hoe je met ademhaling trauma’s en spanning kunt loslaten - Bedrock
#care - Tanja Terstappen

Adem in. Adem uit. Hoe je met ademhaling trauma’s en spanning kunt loslaten

Transformational Breath brengt terug in je originele staat

We halen 80% van onze energie uit zuurstof en bovendien verlaat het grootste deel van de afvalstoffen ons lichaam door uitademen. Maar door opgeslagen spanning, trauma’tjes en emoties benutten de meeste mensen maar 30% van hun ademcapaciteit. Gelukkig kun je je ademhaling trainen. We spraken ademcoach Rob Koning a.k.a. Mr. Breath.

“De meeste mensen die bij mij komen, hebben geen last van hun luchtwegen of longen. Eigenlijk hebben de meesten niet per se fysieke klachten. Maar om dat ademhalingsapparaat zit een heel gespannen lichaam en daarmee blokkeren we eigenlijk onze ademhaling. Ik help mensen hun ademhalingssysteem weer helemaal te gebruiken,” vertelt Rob aan de telefoon.

Hoe weet je dan of je verkeerd ademt? Rob: “Dat voel je. Cliënten zeggen vaak: ik heb het gevoel dat ik niet goed adem, dat ik te hoog adem, of te kort. Je voelt het zelf misschien ook wel. Als je een sollicitatiegesprek moet voeren of een presentatie moet doen kun je spanning ervaren. De adem stokt, het schiet omhoog of je gaat misschien hyperventileren. Bij mensen met een burn-out gebeurt dat bijvoorbeeld vaak.”

De spanning die dat veroorzaakt kan van alles zijn, legt Rob uit: “Trauma’s, onverwerkte emoties, stress, drukte van alledag. Dat kan iets heel ouds zijn, of een recente gebeurtenis. Maar het zijn bijna altijd mentale spanningen die zich opslaan in het lichaam. Vaak zijn het weggestopte emoties. Kijk, emotie is vibratie. Een trilling, een sensatie in je lichaam. Als je associatie met een emotie negatief is – bijvoorbeeld: het is zwak om verdrietig, boos of bang te zijn – stop je het vrij automatisch weg. Je uit die emotie dan niet, maar je lichaam moet er toch iets mee. Het kan zich dan vastzetten in je lijf. Als dat zich opstapelt, kan het zelfs zijn dat de klachten te groot worden en het zich openbaart via ziekte.”

Je zou denken dat je dat met een paar stevige sessies bij de psycholoog ook wel kunt oplossen, maar: “Wat ik vaak zie is dat mensen zeggen dat ze bij de psycholoog of de coach al uitgebreid afscheid hebben genomen van hun problemen; ‘ik ben er nu wel klaar mee’. Maar als ze dan gaan ademen, zegt die ademhaling totaal iets anders. Dan blijkt dat het lichaam fysiek nog erg gespannen is. Je kunt het mentaal dus allemaal heel goed verklaren of ‘oplossen’, maar dat betekent niet altijd dat een trauma of een probleem uit je systeem is.”

Transformatie

Dat je met je ademhaling je hele systeem kunt opengooien mag een feit genoemd worden, zegt Rob. Zo is er wetenschappelijk bewezen dat ademhalingsmeditatie je letterlijk rustig kan maken. “En kijk maar eens naar Wim Hof. The Iceman. Hij is de drijvende kracht in onderzoek en bewijs rondom ademhalingstechnieken op dit moment. 80% van de voordelen van de Wim Hof-methode komen uit ademhaling. Hij geeft er een iets andere draai aan dan ik; bij Wim Hof gaat het om de fysieke fitheid, bij Transformational Breath gaat het om verandering van het mentale en emotionele lichaam. Maar de bottom line is hetzelfde: we kunnen meer als we onze ademhalingscapaciteit volledig benutten.”

“Bij mij in de praktijk gaan we heel lang, verbonden ademhalen. Je ademt door de mond, vanuit de onderbuik. Lang en diep in. Kort en ontspannen uit. De techniek brengt een flow van lucht op gang en die flow zorgt dat de spanning in het lichaam zich langzaam gaat ontspannen. Je stuurt zuurstof naar je cellen. De spierspanning gaat loslaten en die trauma’s of de spanning wordt als het ware meegenomen door de adem.”

Originele staat

Transformational Breath heet de techniek officieel, omdat het letterlijk je lichaam verandert. Of beter gezegd, terugbrengt in originele staat. Rob: “Je kunt met deze techniek al je emotionele bagage loslaten. Mensen die bij mij zijn geweest, ervaren letterlijk ruimte in hun lichaam. Hier in de praktijk ben je je ademhaling heel bewust aan het beïnvloeden, maar ik hoop dat als je daarna naar buiten loopt, je gaat merken wat je bereikt hebt in die sessie. Wat je hebt weg-geademd. Dat je terugkomt in de originele staat, zoals je bedoeld was. Want dat is wat je doet met deze techniek. Als je afscheid neemt van alles wat je vasthield, dat niet bij jou hoort, blijft er uiteindelijk iets over. En dat ben jij. De originele staat. Dan ben je werkelijk jezelf.”

Zelf de ademtechniek ervaren? Je leest hier meer over Mr. Breath.

Meer lezen

Met deze dans leer je los te laten. Waarom willen we altijd controle houden? Misschien moeten we wat vaker loslaten.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Tanja Terstappen

Tanja is freelance redacteur en content manager. Na zes jaar vaste dienst, o.a. als online editor bij Glamour, lonkte de vrijheid. Doen waar je energie van krijgt, wat goed voelt en daar bijblijven. Geïnspireerd door spiritual teachers als Jeff Foster en Bentinho Massaro lukt dat aardig. Al blijkt het een eeuwige - maar o zo interessante - zoektocht voor een hardnekkige sucker for love, roker en workaholic.

Meer Bedrock

last van paniekaanvallen

Last van paniekaanvallen? Zo voorkom je ze in de toekomst

Jaloers? Zo ga je ermee om (volgens een spiritual teacher)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)

ademhaling

De wetenschap bewijst: ademhaling kan je stresslevel beïnvloeden

beter omgaan met emoties

Beter omgaan met emoties? Behandel ze alsof het kinderen zijn

keuzes maken

Foute keuzes: zo voorkom je ze in de toekomst