Hoe helpt mindfulness volgens Ruby Wax? - Bedrock
#column - Viktoria Susovits

Hoe helpt mindfulness volgens Ruby Wax?

Ruby heeft voor en na een stilte retreat haar brein laten scannen en zag grote verschillen

Cam Adams

Ruby Wax was onlangs in Amsterdam vanwege haar nieuwe boek Frazzled. Ze werd in een afgeladen Westerkerk geïnterviewd, georganiseerd door The School of Life. Eén ding was duidelijk; Ruby Wax is populair. Bij de ingang van de Westerkerk stond een lange rij tot ver na de haringkar en friettent op het plein.

Ruby is natuurlijk ook wel een icoon. Je zou het niet zeggen, maar ze is al boven de 60. 63 om precies te zijn. Ze ziet er jong en levendig uit, met een kort, wild kapsel met rood geverfde plukjes. Ze is nog steeds de gewiekste comédienne die elke zin eindigt met een sarcastische grap. Ondanks deze luchtige houding maakt ze haarscherp duidelijk waar het in haar nieuwe boek Frazzled over gaat en wat er in haar ogen mis is met onze tijd; wij hebben zoveel stress dat we onszelf ziek maken. In haar boek beschrijft ze o.a. de effecten van stress op onze hersenen. Haar focus op de wetenschappelijke kant van mindfulness is een verrassing.

Ruby Wax heeft een switch gemaakt in haar leven. Jaren geleden zat ze diep in een diepe depressie en maakte ze kennis met de aandachttraining mindfulness. Ze legde contact met de bekende leraar Mark Williams in Oxford. Ze vroeg hem wat er in de hersenen gebeurt bij een depressie. Dat was het begin van haar studie aan de University of Oxford waar ze haar master behaalde in MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy). Haar focus ligt op het wetenschappelijke aspect van mindfulness. Hoe houdt het trainen van je aandacht je hersenen fit? En wat gebeurt er precies in het brein? Ruby heeft voor en na een stilte retreat haar brein laten scannen en zag grote verschillen. Dit was voor haar het bewijs dat er iets fysiek verandert in de hersenen bij meditatie. Waar je aan denkt verandert de fysieke structuur van het brein!

Ze legt uit wat de functie is van de amygdala, een klein deel van onze hersenen. De amygdala is het emotionele centrum dat als een alarmbel functioneert bij een dreigend gevaar. Dit was vroeger handig als we aangevallen werden door roofdieren en moesten rennen voor ons leven. Tegenwoordig leven we in andere tijden, maar toch staat de amygdala altijd aan. We zijn vaak highly alarmed. En dat terwijl de hedendaagse ‘bedreiging’ anders is; geen neushorens of leeuwen, maar de werkdruk, je baas, je collega’s, je kinderen, partner, familie. We ervaren continu onrust, stress, angst etc. Oneindig veel piekeren is het gevolg. Door het aanslaan van de amygdala komen veel stresshormonen vrij om ons in beweging te krijgen (en te rennen voor de roofdieren). Omdat deze alarmbel vaak aanstaat, maken wij veel te veel stresshormonen zoals cortisol en adrenaline aan. Ruby legt uit hoe ongezond dit is en ons immuunsysteem afbreekt. We maken onszelf in feite ziek.

Hoe helpt mindfulness volgens Ruby?

Wees je gewaar van je gedachten en gevoelens. We doen alles zo automatisch. Als je aandacht geeft, gaat het cortisolniveau omlaag. Er ontstaat een afstand tussen jou en je gedachten. Dit creëert een geheel nieuwe relatie tussen jou en je gedachten. Ruby vertelt over haar strijd met haar kritische gedachten. Altijd kwamen die weer opzetten. Voor een show, tijdens een show en na een show. Het was nooit goed. Ze raakte er helemaal door overspoeld en, nog erger, ze geloofde de gedachte ‘ik ben slecht’ en ‘ik ben niet goed genoeg’. Door mindfulness is ze bewust als ze opkomen, maar wordt er niet meer helemaal door gegrepen. Ze voelt de impact, maar kan het daarna ook loslaten. Ruby: het is geen stress op stress op stress en pijn op pijn op pijn. Je stopt met vechten. Haar tip aan het publiek: “Being present and stop automatic thinking otherwise you will be sleepwalking your whole life.”

Meer lezen? Dit is waarom mindfulness-meditatie werkt (en niet zweverig is).

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

last van paniekaanvallen

Last van paniekaanvallen? Zo voorkom je ze in de toekomst

yoga

Je vindt yoga of mediteren helemaal niets? Dat is helemaal oké

Waarom gaan mensen vreemd? (een wetenschappelijke verklaring)

mijn depressie

Dit is voorlopig de laatste blog over mijn depressie

vipassana

Alles wat je wil weten over vipassana (en hoe je het beoefent)

psychische klachten

Te weinig jongeren praten over psychische klachten

nooit meer antidepressiva

Waarom ik nooit meer antidepressiva wil