Zo leer je luisteren naar wat je lichaam écht nodig heeft (en waarom ik mijn ontbijt oversla) – Bedrock
#nutrition - Wout van Helden

Zo leer je luisteren naar wat je lichaam écht nodig heeft (en waarom ik mijn ontbijt oversla)

Alles komt op tijd voor hij die wachten kan

Anda Ambrosini

Wie is er niet mee opgegroeid? Elke ochtend voor je de deur uit stapt een goed en stevig ontbijt. Een boterham met kaas, appel, smoothie of eieren. Het zit er zo bij ons ingebakken, dat we vergeten te luisteren naar wat ons lichaam eigenlijk écht nodig heeft.

Als we kijken naar onze jagende en verzamelende voorouders aten we niet drie keer per dag op vaste tijdstippen. We moesten toen hard werken voor ons hapje en hadden ruime pozen zonder eten. Oftewel, we waren aan het vasten. Ons lichaam is geëvolueerd om langere tijd geen voedsel ter beschikking te hebben.

Wanneer je vast hoeft je spijsvertering niet aan de slag en dit spaart energie. Nu kan je lichaam onderhoud en reparaties uitvoeren. Zie dit als een restaurant waar een week geen gasten komen, maar al het personeel nog wel aan het werk is. Ze hebben tijd voor de grote schoonmaak. Verder sla je vet op als je hebt gegeten, maar ga je juist vet verbranden wanneer je in een periode van vasten bent.

Het moment waarop we allemaal elke dag vasten is de ochtend. Na een nacht slapen en uren zonder voeding is je lichaam in deze vasten-modus. Deze doorbreken we door ons ontbijt. In het Engels heet het dan ook break-fast. Om langer van de voordelen van het vasten te kunnen genieten, stel ik voor om je ontbijt uit te stellen. Niet elke ochtend routineus op een vast tijdstip te eten, maar luisteren wanneer ons lichaam honger heeft. Je lichaam is zelf wijs genoeg om aan te geven wanneer het honger heeft.

Hongergevoel

Ik ben hier nu een half jaar mee bezig. Zelf merk ik dat het tijdstip waarop ik honger krijg verschilt. Het is afhankelijk van hoe actief ik ben geweest, het tijdstip van eten en hoeveelheid eten van de dag ervoor. Meestal ligt het moment van honger tussen 10:00u en 12:00u ’s ochtends. In de ochtend ben ik heel gefocussed en energiek, het perfecte moment om veel werk te verzetten. Ik ben langer in de ruststand en heb weer controle over mijn hongergevoel.

Wanneer je al je hele leven elke ochtend om 08.00u eet, ben je hier aan gewend geraakt. Het hormoon ghreline wordt precies op dit tijstip aangemaakt en zorgt ervoor dat je dan honger krijgt. Wanneer je een paar keer van deze vaste tijden afwijkt, maakt je lichaam het ook niet meer precies op dat tijdstip aan. Het gaat dan ghreline aanmaken wanneer het voeding nodig heeft.

Er worden vele andere voordelen aan vasten toegeschreven: betere stofwisseling, gewichtsverlies, beter immuunsysteem en een langer leven. Deze voordelen zijn lastig direct te voelen. Wat je wel voelt, is dat je meer in contact staat met je lichaam. Je wordt niet meer geleid door je honger, je hebt meer focus en energie en ’s ochtends win je bovendien 5 minuten voordat je de deur uit moet.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Intermittent fasting – wat is het en is het gezond? Een wetenschapper legt uit

Deze gezonde manier van afvallen is voor iedereen haalbaar (volgens een Britse tv-dokter)

Steeds meer restaurants richten zich op groenten (én wild)

Mooi initiatief: een box vol gratis levensmiddelen voor mensen in nood

Interesse in voeding en natuur? Dit is dan de leukste baan voor jou: voedselboswachter

Dit zijn de food trends voor 2017 (watermeloen water, anyone?)

Hoe (én waarom) je smaak verandert als je ouder wordt