Zo train je je wilskracht (en waarom het de key naar geluk kan zijn) – Bedrock
#psychology - Tanja Terstappen

Zo train je je wilskracht (en waarom het de key naar geluk kan zijn)

Alle stemmetjes in je hoofd willen je zo gelukkig mogelijk maken

Elaine Casap

Soms gaan dingen niet vanzelf en moet je écht je motivatie, inspiratie en energie uit je tenen halen. Jezelf naar de sportschool slepen, met heel veel moeite een afspraak afzeggen of maar niet kunnen kiezen of je die jas nou wel of niet moet kopen… Gelukkig kun je je wilskracht trainen.

We schreven eerder dat ‘lui zijn’ en ongegeneerd niks doen heel goed voor je is. Lui zijn, even helemaal relaxen, geeft ruimte en rust. Maar onderschat de stemmetjes in je hoofd niet, die je van de bank af willen krijgen. Coach Nadia van der Vlies legde al eerder uit: “Dankzij de Pusher zijn we daadkrachtig, dankzij Ambitie maken we carrière en dankzij de Pleaser hebben we leuke relaties. Alle stemmetjes in je hoofd zijn versies van jou, die je zo gelukkig mogelijk willen maken. En dat werkt ook heel vaak goed: als je lieve dingen doet voor vriendinnen, zijn je vriendinnen dol op je en dat voelt fijn.”

Door die stemmetjes te leren kennen en goed aan te voelen wanneer en hoe ze je kunnen helpen, kun je je wilskracht goed trainen. Hoogleraar psychologie Roy Baumeister schreef het boek: Wilskracht, De herontdekking van de grootste kracht van de mens, waarin hij wilskracht met spierkracht vergelijkt. Spierkracht kun je trainen, sterker maken, maar als je een spier te veel gebruikt, wordt hij moe. Bovendien hebben zowel spierkracht als wilskracht glucose (lichamelijke energie) nodig om goed te functioneren, zegt Baumeister.

In eerste instantie klinkt het trainen van je wilskracht misschien alsof je jezelf pusht en dat is uiteraard nooit goed. Maar volgens Baumeister is het wel heel belangrijk om je wilskracht te blijven testen: “Uit een experiment dat we uitvoerden in Duitsland bleek dat mensen de helft van de tijd eigenlijk iets anders willen doen dan wat ze op dat moment doen. Wie achter de computer zit, moet zichzelf steeds dwingen om niet zijn e-mail of Facebook te checken. We worden blootgesteld aan meer verleidingen dan ooit. Daarom zijn zo veel mensen ook continu aan het worstelen; met het feit dat ze te dik zijn, dat ze te veel geld uitgeven, dat ze niet sporten,” vertelde hij aan de Volkskrant.

Dus, je wilskracht trainen is een goed idee en je doet het zo:

Doelen

Wat wil je? Afvallen? Meer sporten? Stoppen met roken? Gezonder worden? Nieuwe baan? Meer rust? Schrijf je doelen op, in een dagboekje bijvoorbeeld, en pak één ding tegelijk aan. Baumeister: “Als je onder grote druk staat, bijvoorbeeld omdat je een relatie aan het beëindigen bent, gaat al je glucose daar naartoe. Voer veranderingen door wanneer de dingen in je leven lekker lopen. Timing is belangrijk.”

Zelfonderzoek

Een bepaalde mate van zelfcontrole is belangrijk. En dat betekent niet dat je jezelf overal in moet pushen, maar het kan wel slechte gewoontes doorbreken. Als je in alignement komt met wat je echt wil, voel je je sterker én dus beter. Door zelfonderzoek, bijvoorbeeld meditatie, leer je je gevoel goed kennen. Door aan te kunnen voelen of iets je uiteindelijk happy maakt, kun je je wilskracht in het voordeel van je gemoedsrust en gezondheid inzetten.

Omgeving

Richt je omgeving zo in dat het makkelijker is verleidingen te weerstaan of juist wel stappen te zetten die je dichter bij je doelen brengen. Denk aan bepaalde apps op je telefoon die je rustig maken of juist motiveren, omgaan met mensen die dezelfde doelen in het leven nastreven, een plek creëren waar je bijvoorbeeld kunt mediteren, je inschrijven voor een sportklasje, of boeken lezen die je inzichten kunnen geven.

Beloning

Hoe meer je je wilskracht test, des te sterker het wordt. Nee zeggen tegen een tweede glas wijn, tóch wel naar de sportschool gaan… Merk het fijne gevoel en de opluchting op, als je zo’n beslissing genomen hebt. Het voelt meteen beter en het is belangrijk om je beloning (want geen kater, of een heel lekker gevoel na het sporten) ook in te zien.

Met de juiste wilskracht, focus en aandacht breng je jezelf uiteindelijk in de ‘flow’.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Lessen in motivatie: waarom je ‘s ochtends je bed uit komt

Ik ontmoette de personificatie van Boeddha (in de intercity naar Utrecht)

We gaan graag op reis. Maar naar wat zijn we precies op zoek?

Hardlopen kan je een betere leider maken (en dit is waarom)

We vervelen ons niet meer (en dat is niet goed)

5 levenslessen die ik leerde van m’n favoriete comedians. Les 1: Spullen zijn maar spullen

Ook zo’n slaaf van je mailbox? Zo neem je zelf weer controle over je werkdag