Dit is hoe meditatie letterlijk je brein verandert - Bedrock
#spirituality - Monique van den Boomen

Dit is hoe meditatie letterlijk je brein verandert

Meditatie heeft een soortgelijk effect op je gezondheid als sporten

Sella Molenaar

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de werking van meditatie. Meditatie zorgt voor minder stress, minder kans op een depressie en minder slapeloosheid. Meditatie is dus goed voor je. Uit nieuw onderzoek van neurowetenschapper Sara Lazer, blijkt zelfs dat meditatie je brein kan veranderen.

Lazer, neurowetenschapper aan de Harvard Medical School, heeft onderzoek gedaan naar de effecten van meditatie op het brein. Uit die studie bleek dat meditatie letterlijk je brein kan veranderen. Het bleek dat mensen die mediteren, in vergelijking met een controlegroep, meer grijze massa hebben in de insula, auditieve cortex en frontale cortex.

Naarmate we ouder worden, is het steeds moeilijker om ons dingen te herinneren. Dit komt doordat de frontale cortex krimpt. Lazar ontdekte dat 50-jarigen die mediteren in de prefrontale cortex echter evenveel grijze massa hebben als 25-jarigen. Meditatie kan dus een positief effect op je geheugen hebben.

Meditatie1
Sella Molenaar

Tijdens het onderzoek deden proefpersonen acht weken lang mee aan een mindfulnessprogramma. Na die acht weken bleek dat het hersenvolume van de proefpersonen, die aan meditatie deden, in vier gebieden was toegenomen: de cortex cingularis posterio, die betrokken is bij het afdwalen van gedachten; de linker hippocampus, die helpt bij leren, cognitie, geheugen en emoties; de temporaal-pariëtale junctie, die wordt geassocieerd met empathie en compassie; en in de pons, een gedeelte van de hersenstam waar een groot aantal neurotransmitters worden geproduceerd. Het vecht- of vluchtgedeelte van het brein dat een belangrijke rol speelt bij angst en stress, de amygdala, werd kleiner bij de mensen die deelnamen aan het mindfulnessprogramma.

De wetenschap laat zien dat meditatie veel positieve effecten heeft op je gezondheid. Volgens Lazar kun je meditatie vergelijken met lichaamsbeweging voor je hersenen. Door te bewegen blijven we gezond, kunnen we beter omgaan met stress en leven we langer. Meditatie heeft een soortgelijk effect op je gezondheid.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Monique van den Boomen

Monique is bezig met haar master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam en versterkt het team als tekststagiaire. Als ze niet aan het schrijven is, is ze in de keuken nieuwe recepten aan het uitproberen. En o ja, ooit wil ze nog een boek uitbrengen.

Meer Bedrock

in the flow

Bedrock’s meditatie: get in the flow (deel 2, 10 minuten)

meditatie

Is meditatie niks voor jou? Dit kun je ook doen

in the flow

Bedrock’s meditatie: get in the flow (deel 1, 5 minuten)

Jaloers? Zo ga je ermee om (volgens een spiritual teacher)

yoga

Je vindt yoga of mediteren helemaal niets? Dat is helemaal oké

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)