Zo ontspan je extreem snel als je zenuwachtig bent - Bedrock
#psychology - Josephine Kay

Zo ontspan je extreem snel als je zenuwachtig bent

Voor als je geen tijd hebt om een uur in het park te wandelen

Peggy Kuiper

We horen vaak dat een half uur mediteren dé ideale manier is om tot rust te komen. Of wat dacht je van een uur kapot gaan in de sportschool? Werkt ook als een trein tegen stress. Maar wat doe je als je over 5 minuten een belangrijke presentatie op werk hebt, of als je over 10 minuten voor het eerst je blinddate ontmoet?

Zenuwen gieren door je lijf en de paniek slaat toe. No worries, deze (wetenschappelijk bewezen) tips halen binnen no time de zen-master in je naar boven.

Krijg er zin in

Zin in? Ja, als je enorm zenuwachtig bent is het soms lastig om dat helemaal om te draaien naar serene gevoelens. Maar wat wel makkelijker gaat volgens onderzoek, is als je van de zenuwen een vrolijk opgewonden gevoel maakt. Hoe je dit doet? Overtuig jezelf met positieve gedachtes als: ‘ik ga deze meeting in en ga vol enthousiasme mijn ideeën uitleggen, omdat ik daar energie van krijg.’ Of: ‘ik ga een gezellige avond hebben met mijn date in de kroeg en genieten van een lekker wijntje.’

Focus op je voeten

In mindfulness gaat het er vooral om dat je je bewust focust op het moment en leeft in het nu. Als je op je voeten gaat letten, ze goed in de grond duwt en met je tenen wiebelt, kom je weer bewust in contact met je eigen lichaam. Als je hier op let, in plaats van de reden waarom je onrustig bent, word je vanzelf kalmer.

Denk aan pannenkoeken

De klinische psycholoog Meg Jay maakt een mooie vergelijking met een pannenkoek. Ze gelooft dat als je ergens stress door voelt, je het beste aan een pannenkoek kunt denken. “Stress is net als een pannenkoek. Als een pannenkoek gaar is, moet je ‘m van het vuur afhalen. Je doet een raampje open of zet de afzuigkap aan. De keuken fikt niet af, je hoeft niet gillend weg te rennen. Zo werkt het ook bij stress. Neem een stapje terug, de wereld vergaat niet. Uiteindelijk komt het goed (en kun je die pannenkoek dus lekker eten).

Let op je ademhaling

Door op je ademhaling te letten kun je al een groot verschil maken in je stressgehalte. Probeer rustig vijf keer heel diep in en uit te ademen. Zo krijgt je lichaam het signaal om rustiger te worden. Als je een keer iets meer tijd hebt, kun je goede technieken aanleren tijdens een ademhalings-les bij De Bewustzijn School.

Kijk naar indrukwekkende foto’s

Zie je het even niet meer zitten en zit je toevallig achter je computer of heb je een smartphone bij de hand (grote kans), dan kun je het beste plaatjes van het heelal Googlen. Zo kun je relativeren en dringt het misschien beter tot je door dat de wereld zó veel groter is dan jijzelf. Hopelijk verdwijnt op deze manier je stress voor die belangrijke sollicitatie.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

last van paniekaanvallen

Last van paniekaanvallen? Zo voorkom je ze in de toekomst

Fluisterzen: in slaap vallen door tikkende nagels

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 1 (5 minuten)

autorijden

Tips om van autorijden een minder stressvolle ervaring te maken

Bedrock’s meditatie: stilte opzoeken, deel 2 (10 minuten)