Met deze oefening verbrand je in slechts 4 minuten enorm veel energie – Bedrock
#sport - Billie Savage

Met deze oefening verbrand je in slechts 4 minuten enorm veel energie

Voor gevorderde sporters

Ja, dat heb je goed gelezen. Tabata is een workout van 4 minuten met een hoge intensiteit met veel voordelen voor fitheid en gewichtsverlies. Het is ook een erg korte workout. Is het zoals CrossFit? Is het zoals circuit training? Het is een beetje van beide. Tabata training is aantrekkelijk omdat het mensen veel tijd bespaart. En je krijgt toch maximale resultaten met zo weinig verbruikte tijd.

Zelfs één Tabata (4 minuten) kan al je aerobe capaciteit, anaerobe capaciteit, VO2 max en rustmetabolisme laten toenemen. En het kan je ook helpen meer vet te verbranden (en laat je er 200 procent slanker uitzien) dan een traditionele 60-minuten aerobe workout. En je hebt er ook nog eens helemaal geen apparaat voor nodig.

Omdat je de oefeningen op een erg hoge intensiteit uitvoert moet je lichaam veel harder werken om je bij te houden. Je hart moet snel pompen en je metabolisme schiet omhoog, en dat is wat je wilt als je vet wilt verbranden. Je metabolisme zal niet alleen tijdens de workout hoog zijn maar ook daarna. Dit houdt in dat je lichaam ook uren na de workout nog extra vet verbrandt (het afterburn-effect). Een goed voorbeeld is voluit sprinten voor 20 seconden en vervolgens 10 seconden wandelen. Herhaal dat nog 7 keer voor een totaal van 8 setjes en zo kom je aan 4 minuten. Tabata training kan gedaan worden met verschillende oefeningen. Het idee is om een oefening te kiezen waarbij je je hele lichaam gebruikt, of tenminste de grote spiergroepen.

Hier is jouw Tabata Workout voor deze week. Gebruik het als een complete workout na een warmup of gebruik het als een ‘finisher‘ aan het eind van je normale workout om je resultaten nog wat verder op te krikken.

  1. Air Squats
  2. Burpees
  3. Mountain Climbers
  4. High Knee Run

Doe de eerste oefening voor zo veel mogelijk herhalingen als je kan in 20 seconden, rust dan 10 seconden. Doe daarna de tweede oefening zo snel mogelijk voor 20 seconden, rust daarna weer 10 seconden. En herhaal dit proces voor de overblijvende oefeningen.

Als je alle vier de oefeningen gedaan hebt ben je pas halverwege. Je bent pas 2 minuten in je Tabata. Dus ga terug naar de eerste oefening en herhaal.

01-5
Sella Molenaar

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Billie Savage

Billie Savage is een gecertificeerde Personal Trainer, Classical Pilates Trainer en Group Fitness-expert met ruim 20 jaar ervaring in de fitnessindustrie, als instructeur en atlete. Een Amerikaanse in Amsterdam die helemaal lyrisch wordt over alles wat met kracht en fitnesstraining te maken heeft. Verder is ze dol op haar kat Mr. Kitty, is ze vega, houdt ze van oude films, thee en reizen.

Meer Bedrock

Duurzame sportkleding om jouw goede voornemens te laten slagen, zonder schuldgevoel

Zwemmers opgelet: het eerste fitness zwembad van Nederland is een feit!

Dit is waarom je met moeite de trap op komt (ook al ben je fit)

Waarom pushen we onszelf (fysiek gezien)? Een sportpsycholoog legt uit

Waarom het goed is (in deze tijd van het jaar) om dankbaar te zijn én hoe je dit doet

Hardlopen kan je een betere leider maken (en dit is waarom)

Misvattingen over de kunst van het leren (en hoe het wél moet)