5 dingen die je beter niet kunt doen als je net wakker bent – Bedrock
#psychology - Josephine Kay

5 dingen die je beter niet kunt doen als je net wakker bent

Laat die kop koffie maar staan

Nama Saeki

Ieder ochtendritueel is anders. Terwijl de ene elke ochtend om 6:30 sharp een zonnegroet op een yogamat doet, drukt de ander (minstens drie keer) op de snooze-knop. Whatever works for you. Maar wat zijn de ochtendrituelen die je beter kunt mijden als je een productieve en fijne dag tegemoet wil gaan?

De snooze-knop drukken.

Ha, daar heb je ‘m toch. Slaapexperts zijn het er vrijwel allemaal over eens. Die 10 minuten langer in je bed dommelen kunnen funest zijn voor de rest van je dag. Als je weer in een diepe slaap terecht komt, kom je in een slaapcyclus terecht die je sowieso niet kunt afmaken. Je kunt dus beter meteen opstaan.

Je mail checken.

We doen het stiekem allemaal: met je mobiele telefoon op je nachtkastje slapen, want, het is toch je wekker? Des te groter is de verleiding om ‘m first thing te raadplegen en je mail te checken. Volgens The Huffington Post kun je dit beter niet doen. Je komt namelijk nooit meer bij, alle mails razen door je hoofd tijdens het douchen, het ontbijten en onderweg naar werk. En de meeste mails kunnen heus wel een uurtje wachten totdat je achter je bureau zit.

Onder de dekens blijven verstoppen.

Je bent wakker, hebt de snooze-knop gemeden, maar je ligt zó heerlijk als een bolletje onder je warme dekens. Volgens Harvard psycholoog Amy Cuddy zou je je lekker moeten uitrekken om vol zelfvertrouwen je dag te beginnen. Het schijnt dat als je wakker wordt en jezelf uitrekt in een V-pose, je heel vrolijk de dag begint. Het proberen waard, nietwaar?

Koffie drinken.

Je kunt niet functioneren zonder je bakkie pleur. Maar niets blijkt minder waar. Je lichaam maakt namelijk een natuurlijk cortisol aan tussen 8 en 9 uur in de ochtend, waardoor je lichaam helemaal geen koffie nodig heeft. Je kunt dus beter na 9:30 uur je eerste kop koffie zetten. Als je koffie voor die tijd drinkt, went je lichaam aan dat het minder cortisol hoeft te produceren in de ochtend, waardoor je dus extra slaperig wakker wordt.

Je aankleden in het donker.

Je interne biologische klok is zo geprogrammeerd dat het reageert op licht en donker. De National Sleep Foundation erkent dat het geen goed idee is om de gordijnen dicht te houden, ook al voelt dat fijner voor je ogen aan. Door je in het donker aan te kleden denkt je lichaam dat het nog avond is. Daarom is het zo moeilijk om in de winter je bed uit te komen.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Je kunt niet slapen? Tips om sneller in slaap te vallen

Een hele goede reden om uit te slapen: dat is goed voor je creativiteit

Altijd acht uur slapen? Onzin!

Praat jij in je slaap? Het kan gekker

Niet zo’n fan van kamperen? Dit is waarom je het vaker zou moeten doen

Hoe succesvolle mensen hun (werk)dag starten. Hint: géén mail checken.

Een pleidooi voor vroeg opstaan (en met vroeg bedoelen we 06:00u)