Stop met fast-forwarden (zo kom je terug in het nu) – Bedrock
#spirituality - Tanja Terstappen

Stop met fast-forwarden (zo kom je terug in het nu)

Adem in. Adem uit.

Greg Rakozy

Soms slaat je hoofd op hol. Je maakt je zorgen, je moet nog zóveel doen en wat zullen ze allemaal wel niet denken. Opeens zit je met je hoofd bij een situatie die ‘misschien wel over twee of drie weken zou kunnen plaatsvinden’. Stop. Zit. Adem in. Adem uit. Met deze trucjes breng je jezelf binnen no time weer terug in het nu.

Op het moment zelf is er namelijk meestal niet zoveel aan de hand. Je hebt een dak boven je hoofd, je hebt het warm, vaak een volle maag en je kunt vrij ademhalen. Het probleem zit in onze geest. Zoek je rust? Dat vind je niet bij gedachten aan het verleden of aan de toekomst. Rust en vrijheid vind je in het nu.

Ademhaling

Ben je aan het doordraaien? Verschuif je aandacht vanuit je hoofd naar je adem. Het op en neer gaan van je borst en je buik. Gaat het snel? Of adem je rustig? Adem je diep, of kort? Of houd je je adem in? Waar je ook zit met je gedachten, of dat nou drie weken verder is of bij een gebeurtenis van vorige week, je ademt nu. Altijd. Dat gaat automatisch. Mooi he? Door je aandacht te richten op je adem, richt je je aandacht op het nu.

Relax je focus 2 tot 5 seconden

Deze truc komt van spiritual teacher Bentinho Massaro. Laat al je gedachten, ideeën, verhalen en emoties even voor wat ze zijn. Voor 2 tot 5 seconden laat je al je focus los. Het maakt niet uit waar je bent, wat er gebeurt of hoe druk je bent. Voor 2 tot 5 seconden laat je los wat je doet, wat je denkt, wat je gelooft en waarop je focust. Je geeft jezelf daarmee de mogelijkheid om in te tunen bij jezelf, te relaxen in je verhaal en vanuit daar verder te gaan.

Het verleden en de toekomst bestaan niet

Eckhart Tolle schreef De Kracht van het Nu (in de praktijk). Zijn visie? “Mensen realiseren zich niet dat het nu alles is wat er is, er is geen verleden en geen toekomst. Het huidige moment is je leven. Het is nergens anders, nooit en te nimmer.” Het verleden is al geweest, de toekomst bestaat nog niet. Ohja… Schrijf dit inzicht voor jezelf op een briefje dat je erbij kunt pakken als je verdwaalt in je gedachten.

3 minuten meditatie

Soms is het goed om je even af te zonderen. Desnoods op de wc op kantoor. Merk je dat je alle kanten op gaat, emoties hoog oplopen? Observeer even helemaal wat er gebeurt, neem het waar. Ogen dicht, geef de innerlijke strijd even op en laat alles los. Op kantoor is dat misschien moeilijk, maar dit boekje leert je hoe je in 3 minuutjes vanuit het nu verder kunt.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Mediteer je gelukkig: kan dat volgens wetenschappers?

Je kunt niet slapen? Tips om sneller in slaap te vallen

Laten we vooral níet in het nu leven (en dankbaar zijn dat het niet hoeft)

Driving home for christmas? 4 minimeditaties voor onderweg

Is mindfulness een alternatief voor Ritalin bij ADHD?

The struggle is real: ik probeerde voor het eerst in mijn leven te mediteren (40 dagen achter elkaar)

Hoe yoga volgens de wetenschap een unieke kracht heeft waardoor je je leven kunt beteren