We hebben het de hele tijd over mediteren, maar wat is dat nou eigenlijk? - Bedrock
#column - Marloes de Jong

We hebben het de hele tijd over mediteren, maar wat is dat nou eigenlijk?

Hoe je door middel van mediteren rust in je hoofd kunt brengen

Sella Molenaar

Het studentenhuis waar ik vroeger in woonde was een oud klooster. Vol met bijzondere hoekjes, gigantische aula’s, speciale nisjes en één grote hal zonder ramen die zo nu en dan werd verhuurd aan oude vrouwen met een knutselhobby. Op een willekeurige dag waren de oude knutseldames ineens verdwenen en werd onze hal op regelmatige basis verhuurd voor yoga en meditatie cursussen.

Nieuwsgierig keken mijn huisgenoten en ik over de overloop wanneer er een nieuwe cursus begon, opzoek naar mannen met tulbanden en stippen op hun voorhoofd. Nu, zo’n kleine 7 jaar na mijn vertrek uit het klooster, heb ik eigenlijk nog geen idee wat zich ooit achter die deuren van de hal afspeelde en zijn mediteren en mannen in witte gewaden met tulbanden en stippen op hun hoofd nog steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden als je het mij vraagt. Maar nu, al die jaren later, ga ik voor BEDROCK opzoek naar de basis van meditatie.

Mediteren helpt je om bewust te worden van ronddwalende gedachtes in je hoofd en te zorgen dat je naar het ‘nu’ komt. Niet die date van gisteren, de deadline van morgen of die borrel van straks, maar nu! Now! Maintenant! Door op deze manier je gedachtes op te ruimen of te ordenen zal je op den duur minder piekeren of je zorgen maken.

Het gaat er vooral om dat je je comfortabel voelt en dat je controle krijgt over je ademhaling

Mediteren komt van het Latijnse ‘meditatio’ wat weer is afgeleid van het werkwoord ‘meditari’, dat nadenken of overdenken betekent. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen drie vormen: contemplatie (beschouwend), concentratie-meditatie (kalmte) en vipassanameditatie (inzicht). Binnen deze drie zijn er weer vele varianten. Wie er een gewoonte van maakt om dagelijks te mediteren zal een rustiger en gelukkiger leven tegemoet gaan, en het mooie is, een kwartiertje mediteren per dag is eigenlijk al genoeg.

Goed, een kwartier per dag, dat heb ik er wel voor over. Count me in! Maarre, wat moet ik er voor doen? En waar blijft die stip op m’n hoofd?

Er zijn veel mensen die meditatie in combinatie met een stille ruimte, kaarslicht, wierook en, vooruit, een wit overhemd, uitvoeren. Maar een lotushouding en dergelijke bijkomstigheden zijn allesbehalve verplicht. Er zijn mensen die kunnen mediteren in een overvolle trein, in bad of op hun bureaustoel. Verstandig is wel om in het begin de oefening niet liggend uit te voeren, als je je nog niet direct kunt focussen is de kans groot dat je af en toe in slaap valt. Het gaat er vooral om dat je je comfortabel voelt en dat je controle krijgt over je ademhaling. Wie dit beheerst heeft het mediteren zo onder de knie. Heb je geen idee waar je moet beginnen met je ademhaling, bekijk dan wat eenvoudige ademhalingsoefeningen op YouTube of probeer een van Bedrock’s audiomeditaties.

Neurologische onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat je door meditatie controle krijgt over je eigen hersenprocessen, dus neem het in ieder geval serieus. Houd je aandacht bij je ademhaling en wanneer je je realiseert dat je gedachten afdwalen, begin je weer opnieuw met je ademhalingsoefening. Soms helpt het ook wanneer je je ademhaling telt. In het begin gebeurt dit heel vaak, maar houd in je achterhoofd dat je deze oefeningen doet voor een groter plaatje: een opgeruimd hoofd. Focus, rust en concentratie dus. Zoals met veel dingen kun je door herhaling beter worden. Liever elke dag vijf minuten dan elke week een uur. Ik vraag me ineens af waarom ik destijds nooit onze hal ben ingelopen?

Luister hier naar de laatste audiomediatatie sessie van meditatieleraar Tijn Touber. En wist je al dat meditatie de wereld misschien kan verbeteren?

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

last van paniekaanvallen

Last van paniekaanvallen? Zo voorkom je ze in de toekomst

Jaloers? Zo ga je ermee om (volgens een spiritual teacher)

yoga

Je vindt yoga of mediteren helemaal niets? Dat is helemaal oké

veranderen

Kan ‘positive thinking’ je leven compléét veranderen? (deel 2)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 1 (5 minuten)