Met deze tips begin je stressvrij aan je ochtendroutine - Bedrock
#mind - Lena Bril

Met deze tips begin je stressvrij aan je ochtendroutine

You snooze, you lose

Keystone, Getty Images

De wekker gaat. Na drie keer snoozen, verlaat je met tegenzin je warme bed. Snel onder de douche, iets uit de kast trekken en haasten naar je werk. Mails afwerken, van meeting naar meeting, nog even een drankje met een vriendin en voor je het weet is de dag voorbij.

Herkenbaar? Meteen als je wakker bent, stap je op een rijdende trein die pas weer tot stilstand komt als je ’s avonds uitgeput op bed ploft. Ook voor je dag geldt: een goed begin is het halve werk. Van deze tips voor een bewuste en stressvrije ochtend heb je de hele dag profijt.

Zet de wekker dertig minuten eerder dan je gewend bent

En negeer de snoozeknop! Het geheim van een goede morgen zit ‘m erin dat jij de regie hebt over het begin van je dag. Voorkom dat stress en haast je ochtend bepalen en sta een half uurtje eerder op. De ochtend is helemaal van jou. Nog geen overvolle mailbox, geen veeleisende baas en belangrijke vergaderingen, die om je aandacht vragen. Besteed deze dertig minuten bewust aan jezelf en zet de toon voor de rest van de dag.

Laat je iPhone nog even op vliegtuigstand

Ben je gewend om meteen naar je telefoon of laptop te grijpen om mailtjes te lezen, je newsfeed af te werken of door Instragram te scrollen? Al die prikkels zijn mogelijke bronnen van stress (heb ik de verkeerde mail verstuurd?). En dat is nou precies wat we willen voorkomen. Laat je apparaten nog even met rust en richt je focus op jezelf. Je zult zien dat een ochtend zonder al die externe prikkels een stuk ontspanner is.

Warm jezelf op

Na een nacht op één oor te hebben gelegen, kunnen je spieren en doorbloeding wel wat hulp gebruiken. Neem de tijd om je lichaam rustig te laten ontwaken. Denk hierbij niet aan zware ochtendgymnastiek, maar rustige (stretch) bewegingen om je lichaam op te warmen en voor te bereiden op de dag. Doe een paar yogaposes, rol je spieren los met een foamroller of maak een wandelingetje terwijl de zon op komt. Een perfect begin van een energieke dag.

Mediteer

Vul je ochtend met positieve gedachtes. Meditatie is bijvoorbeeld een hele goede manier om je dag te beginnen. De rest van de dag ben je creatiever én productiever. Voor wie minder bekend is met meditatie zijn er genoeg andere manieren om bewust de dag te beginnen. Schrijf bijvoorbeeld elke ochtend vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen grote dingen zijn in je leven (die ander die nog fijn ligt te snurken in je bed) maar ook iets kleins dat je gister hebt meegemaakt (het was nog licht toen je naar huis fietste). Met een positieve mindset kun je tegenslagen later op de dag beter aan. Bewaar de lijstjes in een doosje, die komen mooi van pas als je een enorme rotdag hebt gehad.

Stressloze-ochten-H--Mario-Anthony-Silvestri
Mario Anthony Silvestri - Getty Images
Een goed ontbijt

Deze tip ken je natuurlijk al lang, maar mag zeker niet ontbreken in dit lijstje. Zorg voor een vullend ontbijt, met veel eiwitten, complexe koolhydraten en gezonde vetten. Je zit helemaal goed als je iets van groente toevoegt aan je ontbijt. Denk bijvoorbeeld aan een overheerlijke smoothie met spinazie. Ook met een schaaltje (soja/kokos)yoghurt of kwark met muesli (kies voor de volkoren variant zonder toegevoegde suiker) of havermout, leg je een goede bodem voor de rest van de dag. Zeker als je dagen druk zijn, kan goed eten erbij inschieten. Door stevig te ontbijten begin je de dag met genoeg energie en kun je er in ieder geval een paar uur tegenaan.

Fluitend de dag door

Het lijkt misschien een enorme opoffering, die kostbare minuten in bed opgeven voor een bewuste ochtendroutine. Toch is het zeker de moeite waard om deze tips een paar weken uit te proberen. Je zult zien dat je minder achter de feiten aanloopt en positiever en energieker de dag doorkomt. In het begin is het misschien even doorbijten, maar voor je het weet spring jij elke ochtend vrolijk je bed uit.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Lena Bril

Lena studeerde filosofie in Amsterdam en werkt als copywriter bij creative agency Vandejong. Ze gelooft in een goede balans tussen lichaam en geest. Haar hoofd breekt ze het liefst over het schrijven van teksten en het lezen van alles wat te maken heeft met health. Haar fitte levensstijl levert in haar ogen vooral mentale kracht en energie op, die ze voor geen goud meer zou willen missen.

Meer Bedrock

Tekenen dat het allemaal even too much is (en wat te doen)

Elke dag om 5 uur naast je bed: het geheim voor een succesvol leven, of opschepperij?

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 3 (15 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 2 (10 minuten)

Bedrock’s meditatie: omgaan met emoties, deel 1 (5 minuten)

autorijden

Tips om van autorijden een minder stressvolle ervaring te maken

Bedrock’s meditatie: stilte opzoeken, deel 2 (10 minuten)