Move over boerenkool. Dit is de nieuwe superfood – Bedrock
#nutrition - Laura van de Vorst

Move over boerenkool. Dit is de nieuwe superfood

Waterkers is een van de meest voedzame bladgroente op aarde

Soesja Leugs

Onze dagelijkse dosis groene groentes halen we sinds enkele jaren massaal uit groene smoothies, sapjes, en salades. En boerenkool wordt daarbij vereerd als de koningin van de bladgroenten. Maar is dat terecht?

Nee, eigenlijk niet als je de cijfers bekijkt. Waterkers heeft twee keer zoveel voedingswaarde als boerenkool. En ze is waarschijnlijk een van de meest voedzame planten op aarde.

De Brit Steve Rothwell werkt al 30 jaar met baby-bladgroenten en eet dagelijks 80 gram waterkers. Hij is de enige persoon met een Ph.D. in waterkers en beschouwt het als een waar ‘medicijn’.

Beauty-food

Waterkers is extreem rijk aan vitamine C en E en is met recht een volwaardig antioxidant door haar hoge waardes aan bètacaroteen. Hierdoor kunnen de voor de huid schadelijke vrije radicalen keurig worden opgeruimd.

Het eten van dit wondermiddel, in combinatie met een gezonde levensstijl, heeft dus een sterke anti-aging werking en vermindert de veroudering van de huid.

Kanker bestrijder

Een onderzoek in het American Journal of Clinical Nutrition wijst uit dat een dagelijkse inname van 85 gram rauwe waterkers, de DNA-schade gelinkt aan kanker met 17% vermindert. De anti-kanker moleculen ‘PEITC’ ontnemen de tumor alle zuurstof en voedingsstoffen, nodig voor de groei van kankercellen. Rothwell: “Het is van alle voedingsmiddelen misschien wel de meest effectieve bestrijder van kanker.”

Andere goodies

Daarnaast is vitamine K bij uitstek het meest prominente nutriënt in waterkers: bij 85 gram zit je al aan 283% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Het is belangrijk voor botaanmaak en botsterkte, maar ook als ontstekingsremmer en voor een gezonde hersenfunctie.

Daarnaast bevat waterkers meer calcium dan melk, meer vitamine C dan sinaasappels, meer vitamine A dan broccoli en meer ijzer dan spinazie.

Waterkers werd in 400 v.C. al bekend als ‘healing herb’. Hippocrates bouwde zijn eerste ziekenhuis op het eiland Kos dichtbij een beekje waar veel waterkers groeide, zodat er altijd genoeg zou zijn voor de patiënten die hij behandelde.

Maar met de tijd lijkt het wel of we waterkers zijn vergeten. Jammer, want waterkers is de ware gezondheids-koningin onder de bladgroentes.

Waterkers wapenfeitjes

  • Volle voedzaamheids-score met een voedingswaarde van 100
  • 2 x zo voedzaam als boerenkool
  • Voordelen: anti-aging, anti-kanker, rijk aan bètacaroteen, vitamine C, vitamine E, calcium en ijzer
  • Kies vooral de biologische en jonge blaadjes
  • Zachte peperachtige smaak
  • Onverhit is het de rijkste bron van PEITC (anti-kanker moleculen)
  • Eet dus rauw in salades, als topping op je buddha-bowl of in koudgeperste sapjes
  • Goed wassen voor het eten

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Laura van de Vorst

Laura van de Vorst is nutritionist, spreker, blogger en mede-oprichter van healthcoachFX. Samen met haar team helpt ze vrouwen (en mannen) de beste versie van zichzelf te worden met haar persoonlijke Nourish-Love-Grow aanpak. Verder inspireert en verbindt ze gelijkgestemden met haar community en online magazine ‘The Green Tribe’. Haar positieve levensenergie haalt ze uit avonturen, yoga en inspirerende gesprekken.

Meer Bedrock

Nederland en Zweden slaan de handen ineen en verwijderen zelfklevende etiketten op voeding

Steeds meer restaurants richten zich op groenten (én wild)

Help, een kater! Zo kom je er (op een natuurlijke manier) vanaf

Groenten nemen de plek van vlees in (en millennials zorgen hiervoor)

7 plantaardige alternatieven voor koemelk (en de pros en cons)

Zo haal je het maximale uit groenten (stomen, fermenteren of rauw?)

Barbecueën altijd ongezond? Hoeft niet! Probeer deze gezonde opties