Waarom snoepgoed als troostvoer niet zo’n goed idee is – Bedrock
#nutrition - Anouk Mentink

Waarom snoepgoed als troostvoer niet zo’n goed idee is

Eet gevarieerd, dat is niet alleen fijn voor je lichaam, maar ook voor je geest

Sella Molenaar

Bij fastfood denk je eerder aan overgewicht dan aan depressie. Toch zijn er steeds meer aanwijzingen dat ongezond voedsel niet alleen slecht is voor de lijn, maar ook voor het hoofd. Friet als troostvoer is misschien toch niet zo’n goed idee.

Wereldwijd lijden ongeveer 350 miljoen mensen aan depressie. In Nederland zijn dat er volgens het Trimbos-instituut meer dan 500.000 per jaar. De Wereldgezondheidsorganisatie voorspelt zelfs dat de mentale ziekte over vier jaar één van de grootste gevaren voor onze gezondheid is.

Depressie is te behandelen met therapieën en antidepressiva, maar eigenlijk is het leed dan al geschied. Zouden we geestesziektes bijvoorbeeld kunnen voorkomen met een gezonder voedingspatroon? De oplossing lijkt nog ver weg, maar de aanwijzingen dat voeding invloed heeft op de mind worden steeds duidelijker. Uiteraard geldt dit niet voor alle gevallen. Maar het is zeker interessant om dieper in te duiken.

Onderzoekers linken depressie aan snacken en voedsel met een hoge glycemische index. Eten met zo’n hoge index bevat koolhydraten die snel in de darmen worden verteerd en als glucose worden omgezet in het bloed. Denk aan voedsel als gebakken aardappelen, brood en cornflakes.

Fastfood

Almudena Sánchez-Villegas is een van de wetenschappers die het effect van voeding op depressie onderzoekt. Ze noteerde van 8964 proefpersonen elke twee jaar gegevens als leeftijd, geslacht, Body Mass Index (gewicht: lengte x lengte), calorie-inname, voedingspatroon, rookgedrag en aantal uren beweging.

Om een vertekend beeld te voorkomen mochten mensen die te weinig of teveel aten niet meedoen aan haar onderzoek, net als proefpersonen die antidepressiva slikten dan wel depressief waren aan het begin. Van de bijna negenduizend proefpersonen die wel meededen waren 493 mensen na 12 jaar depressief.

Sánchez-Villegas zag dat mensen die verreweg de meeste hamburgers, worsten, zoetigheden en pizza aten veertig procent meer kans hadden om in een depressie te raken. Dat waren meestal de jongere personen in de groep. Ook waren ze veelal single, minder actief, werkten ze veel en rookten ze meer.

De mensen die depressief waren aten vanaf het begin van het onderzoek al ‘ongezond’. Het was volgens de Spaanse onderzoekster niet zo dat ze pas slecht begonnen te eten zodra ze geestelijk in de problemen raakten. De resultaten laten volgens Sánchez-Villegas zien dat voedsel wel degelijk invloed heeft op depressiviteit.

Hoe kan dat eigenlijk? Sánchez-Villegas: ‘Het is heel goed mogelijk dat hetzelfde mechanisme waarmee ongezond eten hartaandoeningen veroorzaakt ook het risico op depressie verhoogt.’

‘Voedsel met bewerkt zetmeel en toegevoegde suikers geeft een groter risico op ontstekingen en hartaandoeningen,’ beaamt wetenschapper James Gangwisch eveneens. ‘Datzelfde voedingspatroon zien we bij mensen die een depressie ontwikkelen.’ Maar hoe die veelheid aan hamburgers en zoetigheid precies tot een hoger risico op depressie leidt blijft gissen.

Suiker Depressie
Soesja Leugs

Toegevoegde suikers

Gangwisch richt zich in zijn onderzoek op vrouwen die de overgang al zijn gepasseerd. Hij concludeert dat voedsel met een hoge glycemische index binnen deze groep de kans op depressie vergroot en eten met veel toegevoegde suikers in het bijzonder. ‘Toegevoegde suikers als zoetstoffen hebben gemiddeld een hogere glycemische index dan natuurlijke suikers in onze voeding,’ verklaart hij.

Zou een ander voedingspatroon depressie dan kunnen voorkomen? Gangwisch vermoedt van wel, omdat hij in zijn onderzoek zag dat vrouwen die veel vezelrijk voedsel aten minder last hadden van depressies dan anderen. Dat gold eveneens voor het eten van fruit.

Ook vrouwen in Gangwisch’ onderzoek die veel hele granen aten hadden minder last van depressies, in tegenstelling tot de mensen met meer bewerkte granen op hun bord. ‘Het volgende onderzoek moet zich richten op het effect van een dieet vol groenten op depressie. Misschien kan het depressie voorkomen of zelfs dienen als behandeling.’

Belangrijke stofjes

Tot die tijd is het fijn om te weten welke voedingstoffen een duidelijke link hebben met een gezond brein. Sánchez-Villegas zette ze samen met haar collega’s op een rij:

  • Omega 3-vetzuren zijn mogelijk bruikbaar bij de behandeling van geestelijke ziektes als bipolaire stoornissen en ernstige depressie. Omega 3-vetzuren haal je uit producten als lijnzaad-, raapzaad- en soja-olie, walnoten en plantaardige margarines. Vette vis bevat ook omega 3-vetzuren, denk bijvoorbeeld aan haring en makreel.
  • Vitamine B12 is essentieel voor de functionering van ons zenuwstelsel. De vitamine is te vinden in melkproducten, vlees, vis en eieren.
  • Foliumzuur is goed voor de groei en ontwikkeling van ons lichaam, een vitamine dat in hele granen, met name groene groente, brood, vlees en zuivel zit.
  • Zink zou de depressieve toestand verlichten en maakt onderdeel uit van de enzymen in je lichaam die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor de stofwisseling. Vindbaar in noten en schaaldieren als mosselen.
  • Magnesium wordt gebruikt in supplementen tegen depressie en is een mineraal dat je uit brood, vlees, groente en melkproducten haalt.
  • Aminozuren worden gezien als de bouwstenen van je lijf en maken onderdeel uit van eiwitten, die je onder meer uit producten als peulvruchten, noten, eieren en melk haalt.
  • Choline is nodig bij de prikkeloverdracht in de hersenen. Hoewel je lichaam voldoende aanmaakt, zit choline ook in pinda’s, melk en eieren.
  • IJzer is een mineraal dat bevorderlijk is voor het zuurstoftransport in je bloed, dat je voornamelijk haalt uit rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en sperziebonen.
  • Vitamine D, bij een tekort zouden depressieve symptomen toenemen. Je lichaam maakt de vitamine zelf aan met hulp van de zon of haalt het uit voeding als vette vis.

Eet daarom gevarieerd, dat is niet alleen fijn voor je lichaam, maar ook voor je geest.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Meer Bedrock

Deze gezonde manier van afvallen is voor iedereen haalbaar (volgens een Britse tv-dokter)

Steeds meer restaurants richten zich op groenten (én wild)

De ultieme tip van een modejournalist voor een duurzame garderobe

Mooi initiatief: een box vol gratis levensmiddelen voor mensen in nood

Interesse in voeding en natuur? Dit is dan de leukste baan voor jou: voedselboswachter

Dit zijn de food trends voor 2017 (watermeloen water, anyone?)

Hoe (én waarom) je smaak verandert als je ouder wordt

depression

Ik moest naar de Acute Deeltijdbehandeling (ADB)