Calorieën tellen? Daar kun je beter mee stoppen – Bedrock
#nutrition - Remko Kuipers

Calorieën tellen? Daar kun je beter mee stoppen

Het tellen van calorieën heeft voor niemand zin

Soesja Leugs

Van veel calorieën word je dik. Op zich een waarheid als een hele dikke koe, maar niet helemaal waar en al helemaal niet praktisch, als je af wilt vallen. Moet je die calorieën in je voeding nou wel of niet gaan tellen, als je het voornemen hebt om af te vallen? Met die vraag zitten veel mensen en dus tijd om die vraag door een expert te laten beantwoorden.

Wat is een dieet?

Voor ik mijn uitleg over calorieën begin, wil ik deze vraag eerst kort uitleggen. In het Nederlandse spraakgebruik wordt bij het woord dieet vrijwel altijd gedacht aan een voedingspatroon om bij af te vallen. Maar dat klopt dus niet. In de Dikke van Dale staat dat een dieet een leefregel wat eten en drinken betreft is, bijvoorbeeld op medische gronden om af te vallen. Op Wikipedia wordt nog aangevuld dat het woord dieet is afgeleid van het Griekse woord diatia, dat ‘leefregel’ betekent. Kortom, een dieet is hetzelfde als een voedingsgewoonte. Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld volgens deze definitie al meer dan 10 jaar op dieet, maar nog nooit een kilo afgevallen. Mijn dieet, mijn OER-dieet, bestaat namelijk uit een voeding van groente, fruit, vlees, vis, gevogelte, noten, zaden en knollen. Alles wat ik maar in de natuur kan vinden en zolang het maar niet in handen van de Voedingsindustrie is geweest. Dat zijn mijn diatia, mijn leefregels. Nu naar die calorieën.

Voedingsbronnen

De calorieën in onze voeding zijn aanwezig in vier verschillende vormen: in koolhydraten, in eiwitten, in vetten en in alcohol. De belangrijkste natuurlijke bronnen van koolhydraten zijn knollen, granen, groente en fruit. Eiwit en vet zijn altijd samen te vinden: noten, vlees, vis en gevogelte zijn allemaal bronnen van zowel eiwit als vet. De bronnen van alcohol ken je, denk ik.

Calorien-tellen-onzin-B1
Chaloner Woods

Calorieën tellen

Waarom is het voor iemand die natuurlijke voeding eet nu onzin om calorieën te tellen? De voornaamste reden om dit niet te doen is dat het ‘niet te doen is’. Ga van alles wat je eet maar eens uitzoeken hoeveel calorieën er in zitten. Dat kost tijd, en als iets tijd kost, dan werkt het niet motiverend. Daarom adviseer ik iedereen om dat tellen van calorieën te vergeten en drie simpele regels te onthouden:

  1. Groente is de basis van je voeding (aardappelen, rijst, pasta of brood dus NIET).
  2. Eet mager vlees (uitzondering: eet regelmatig vette vis).
  3. Drink bij dorst water (eventueel thee en koffie)

Waarom? Omdat zowel groenten (vezelrijk) als mager vlees (eiwitrijk) een sterk verzadigende werking hebben: je kunt er niet meer van eten dan je nodig hebt! Frisdrank en alcoholische versnaperingen bevatten juist veel calorieën, maar verzadigen nauwelijks. Onthoud dus deze drie regels: dat is veel makkelijker dan calorieën tellen.

Crashdieet

Voor wie is calorieën tellen wel belangrijk? Voor iemand die een, bij voorbaat kansloos wat mij betreft, crashdieet of caloriebeperkt-dieet gaat volgen, waarbij ook moderne voedingsmiddelen zoals hamburgers, pizza, frisdrank enzovoorts deel van het dieet blijven uitmaken. Die ‘voedingsmiddelen’ bevatten namelijk onvoorspelbare hoeveelheden calorieën, dus kun je maar beter eerst de verpakking lezen. Maar denk even logisch na, een dieet op basis van ongezonde voeding? Dan krijg je netto nog minder essentiële voedingsstoffen (nutriënten) binnen. Sowieso een slechte keuze dus. Van alle studies die er gedaan zijn met afvaldiëten zijn de calorie-beperkte diëten waarbij dit bereikt wordt door calorieën te tellen, de minst succesvolle. Na te zijn afgevallen krijgen mensen weer vreetbuien en zolang hamburgers, pizza en frisdrank dan nog steeds tot hun ‘dieet’ behoren was de eerdere poging bij voorbaat kansloos.

Concluderend heeft calorieën tellen voor niemand zin. Weiger je gezonder te gaan eten, dan is het succes van een caloriebeperkt dieet, door je calorie-inname bij te houden, direct al gedoemd te mislukken. Ga je gezonder eten met de drie bovengenoemde basisregels, dan beperkt je calorie inname zich vanzelf al en is het tellen van calorieën al even overbodig. Afvallen, een gezonde voeding, een goede gezondheid en een lange levensverwachting staan of vallen dus bij de keuze om bewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk links te laten liggen en te kiezen voor een natuurlijke voeding op basis van groenten aangevuld met magere bronnen van dierlijke eiwitten en met het vermijden van suikerhoudende drank. Leuker kan ik het voor snoepers en fastfood-junkies niet maken, wel simpeler.

Meer van dit soort artikelen op je wall?
Like Bedrock!

Remko Kuipers

Remko Kuipers is gezondheidscoach, arts in opleiding tot cardioloog en onderzoeker. Na bijna tien jaar onderzoek promoveerde hij in 2012 in de evolutionaire geneeskunde op het onderwerp voeding. Door zijn uitgebreide vooropleiding en zijn langdurige onderzoeksproject is hij als geen ander op de hoogte van de wetenschappelijke waarheden en mythes die er bestaan rondom voeding.

Meer Bedrock

Een mooi initiatief dat obesitas én honger tegelijkertijd aan wil pakken

Deze gezonde manier van afvallen is voor iedereen haalbaar (volgens een Britse tv-dokter)

Steeds meer restaurants richten zich op groenten (én wild)

Mooi initiatief: een box vol gratis levensmiddelen voor mensen in nood

Interesse in voeding en natuur? Dit is dan de leukste baan voor jou: voedselboswachter

Dit zijn de food trends voor 2017 (watermeloen water, anyone?)

Hoe (én waarom) je smaak verandert als je ouder wordt